auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chevrolet US Trans Sport: Stationair probleem lpg g3

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.4

Beste iedereen, ik zit al een tijd met me handen in me haar,

Op benzine heb ik geen enkel probleem.
Op gas heb ik met stationair een schommelde toeren van tussen de 500-1000, en na een tijdje slaat hij af.

Het volgende is eraan gedaan om het te verhelpen,



Uit laten lezen door een gasinbouw en ouderhouds bedrijf, alleen een defecte of slecht functionerende lambda sensor, het is de achterste, voor de rest geen fout codes.

Bougies vervangen door ac delco, garage had ze op 1.5 gelaten en ik heb de voorste drie al op 0.8 gezet, de achterste komen nog, maar des ondanks 3 afgesteld voel-zie-hoor ik geen verschil.

De vacuüm klep is vervangen. de klep die hoort te tikken tikt soms wel soms niet, meerendeels tikt hij, hoe meer gas je geeft des te harde/sneller hij tikt, het lijkt mij niet goed dat hij soms stopt met tikken.

Als je van stationair/stilstaand op wil trekken moet dat met erg veel beleid(rustig) gas geven, anders slaat hij af, met optrekken houd hij wel ff in.


Het enige wat ik nog kan bedenken is de verdamper, maar die is altijd erg warm/heet.

Mvg Michael.

Geplaatst door

Michael brugman (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat voor gasinstallatie ligt erin? Mogelijk een gaspomp die te weinig druk levert.

maarten4874 0
badge

11 jaar

Beste Maarten,

Er ligt een Impco erin, alleen heb het idee dat de verdamper van een ander merk is, hoe kan ik die pomp door meten? Moet die met een leiding aan de verdamper moeten zitten?

Gr. Michael.

Michael,
impco heb ik weinig ervaring mee. Weet wel dat ze vaak op de grotere americano's zitten ;)
KLacht lijkt een beetje op een defecte verdamper,maar durf dit niet met zekerheid te zeggen. Hier op het forum zit wel een specialist (Mercury,tevens modenator). Misschien kan hij je verder helpen...

maarten4874 0
badge

11 jaar

Okee, maar gewoon rijden heb ik nergens last van, en kan makkelijk hoog in de toeren optrekken en door rijden als het moet, kick duwn kan ook, is dat dan wel iets met de verdamper? Of iets met druk? Alsof hij te arm loopt kan toch ook?

Gr. Michael.

Ik lees ook veel over lekke V pakkingen, en een en al sensoren, maar mijn vraag is, welke kunnen de stationaire loop op gas beïnvloeden? Op benzine niks aan de hand, als het ook op benzine was had ik al zelfs meer kunnen na kijken. Van gas heb ik weinig verstand van.

Ff wat toevoegen, mijn oli verbruik is ook redelijk hoog. Om de 2000 km is het volgens de olipijlstok op de laaste bolletje.

Gr. Michael.

Weer iets, zit momenteel onder de motorkap te snuffelen, en heb ontdekt dat als ik de luchtmassameter los trek dat de motor er niet erop reageert, in mijn ogen zou die nog broerder moeten lopen.

Is de massameter inderdaad stuk?

Gr. Michael.

Update,

Heb het volgende gedaan vandaag,
Heb de hele luchtfilterhuis plus lucht slang en massameter eraf gehaald, en heb alleen de luchtmassameter ff schoongeveegd met wc papier, had helaas geen remmereiniger tot beschikking.

Heb dit gedaan omdat ik verdenk/verdacht van me stationair, zag dat het filterhuis niet opelkaar goed aansloot, na alles losgehaald te hebben en schoongemaakt heb ik het weer terug geplaatst en nu wel goed.

Ik kon helaas via bovenaf niet bij de achter bougies komen omdat de gasinjectoren in de weg zitten, anders had ik die ook op 0.8 gezet.

Maar toch lijkt allee nu weer goed te werken zelfs stationair loopt hij goed, Misschien te goed...ik juig niet te vroeg maar ik hou jullie op de hoogte van dit vreemde geval.

Ge Michael.

Hoe kun je de luchtmassameter testen? Als ik hem loskoppel moet toch de motor anders reageren?

als ie in noodloop staat doet ie er niks mee,
Ik krijg ook steds andere info van je, op de transsport pagina op facebook heb ik dit soort info niet van je gekregen.
OP benzine loopt ie goed? dan is de fout inderdaad in het lpg systeem.... achterste bougies krijg je er van bovenaf niet uit, dat moet van onderaf op een brug.

Even voor de duidelijkheid:
Motor is op benzine goed,
bougies zijn ac delco's die er in horen
Koelsysteem is goed ontlucht, ook de verdamper?
op lpg doen alle cilinders mee?
gasdruk is afgesteld bij een lpg specialist?
pcv klep is goed?
de luchtmassameter test je met uitleesapparatuur, je kunt dan in het freezed frame de regelwaardes van bijv de luchtmassameter en de lambdasondes aflezen. zo kun je soms uitvinden waar het probleem zit, maar lang niet altijd zoals ik laatst heb ervaren.
het zijn complexe electronica wagens deze ts en, en op lpg al helemaal. IK wil er best ff naar kijken en uitlezen, maar dan zul je naar me toe moeten komen.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Goede avond Peco.

Ik zal even alles op een rijtje zetten wat momenteel eraan gedaan is en wat er aan de hand is,

Ac delco bougies, voorste heb ik op 0.8 en de achterste 1.5 (nog).
Heb de luchtmassameter schoongemaakt, niet super schoon omdat ik geen remmereiniger had.
De luchtfilterhuis heb ik er nu er goed erop gezet, hij zat niet goed, dus valse lucht had hij.

Momenteel lijkt hij nu redelijk strak op stationair, maar daar kom ik morgen er achter als ik naar de zaak rij.

Normaal was (is) het zo dat op benzine alles prima werkt, op gas alleen stationair schommelt, en met te weinig toeren(500) moet je met beleid gasgeven met optrekken.

Hij verbruikt ontiegelijk veel oli al zeg ik er zelf, 1bougie had beetje oli op het schroefdraad, kapotte zuigveer?
Achterste lambda sensor is niet oké volgens het uitleesaparaat van de gasspecialist.

Hij heeft al wel een krappe 3 ton op de teller.

Ik zou graag een keer langs komen als hij nog steeds raar gedraagt, waar moet ik dan heen? Wat gaat dat me kosten?

Gr. Michael.

Hoe weet ik of die in noodloop zit of niet?

De cilinders doen het gewoon op beide brandstoffen,
Pcv heb ik niet gecontroleerd, hoe moet dat? Dat is toch dat zwarte potje met zon slangetje eraan? Om het zo te beschrijven.
De koelvloeistof is ontlucht, maar dat beïnvloeden toch dan beide brandstoffen?
Hoe moet ik de verdamper ontluchten? Hij accelereerd gewoon zo als het verder hoort zonder te stotteren,of kan slecht ontlucht ook alleen slechte stationair veroorzaken?.

Gr Michael.

Update,

Vandaag de mixer en luchtmassameter met remmereiniger schoongemaakt,

Heb uitgebreid op gas en benzine alles lopen te testen, nog steeds op benzine perfect, gas alleen het stationair blijft een probleem, ook als ik de luchtmassameter lostrek op beide brandstoffen geeft de motor niks om, blijft lekker door gaan met wat hij deed, dus met en zonder de luchtmassameter blijft het zelfde doen, rij ik op de noodloop?

Gr. Michael.

Misschien dat dit voor iets meer info mee helpt,

Ik lette met uitrollen goed op de teller, maar zelfs met gas los zakt hij snel naar 1000 toeren en begint best erg te schommelen, heb net vrijdag voor de 2e keer gehad dat ik bij remmen de motor afsloeg, het was remmen omdat ik thuis was en wou pakeren.

Gr. Michael

Dan zou ik eerst het vacuum eens goed controleren, en voor het zekere een pcv valve vervangen. Die geven vaak dit soort vacuum problemen.

Mercury 0
badge

11 jaar

Okee, bedankt Peco,

Dit zijn dingen die alleen op gas dat kan beïnvloeden? De pcv dat is toch dat zwarte potje met een slangetje eraan aan de voorkant?

Ik heb zo veel slangen en leidingen, hoe weet ik of het vacuüm leidingen/slangen zijn?

Gr. Michael.

PCV staat voor positieve carter ventilatie. Zit bij amerikanen (motoren) zo in het kleppendeksel gestoken.
In z'n geheel 5 cm lang. De bedoeling van dat ding is ,omdat ie rechtstreeks aan het inlaatspruitstuk zit aan gesloten........ Bij geopende gasklep een grote doorlaat om de cartergassen op te zuigen . Stationair wordt de klep dicht gezogen op een kleine opening na .
Blijft door vervuiling die klep open staan zuigt de motor het carter op vacuum. Dit is te controleren door stationair de olievuldop los te trekken. Is het carter sterk in vacuum dan die klep vervangen!
Bij chrijsler is dat voorschrift bij iedere groot onderhoud.

Groeten.

Punt 65
badge

11 jaar

Okee, dus op stationair de olivuldop eraf trekken, als die gemakkelijk eraf gaat is het goed? En als de dop door vacuüm terug gezogen wilt worden is de pcv valve stuk?

Ik heb het vandaag gedaan, gewoon koud stationair ff de olivuldop zonder problemen eraf kunnen halen, heb ik dit goed of fout gedaan?

Gr. Michael.

Dan is er geen defecte klep, Dat onderdeel is echter zo laag in prijs dat wisselen altijd is aan te bevelen.
Er zit een hoorbaar rammelend onderdeel in en dit kan wel eens verkeerd in de zitting vallen .
Dus om zeker te zijn..........

Groeten.

Punt 65
badge

11 jaar

Waar moet er een rammelend geluid te zitten? In de pcv? Ik heb bij de verdamper wel een klepje zitten die circa 25 keer per seconde tikt/hoort te tikken.

Gr. Michael.

Weet nie zeker of het backfire is, maar met afslaan schiet dat ding wat omringt is omhoog en schiet weer terug zijn gat in, er komt erg blauwe pluim ervanaf...dit heb ik nooit met rijden, alleen met stationair/stilstaan...komt dit door overdruk?

laat dat nou net je pcv valve zijn........

Mercury 0
badge

11 jaar

Ow..Okee...dat ding vliegt soms met starten en afslaan omhoog, overdruk dus?...wat moet ik eraan vernieuwen?...ik zal morgen ff een foto van dat geheel maken waar de slang/leiding heen loopt.
Gr. Michael

Dat kleine ding moet ik zeker vervangen wat in de motor zit gestoken? Ik heb die vandaag schoongemaakt maar helpt niks, waar kan ik ze vinden op het internet?

De pcv vliegt omhoog omdat die verstopt zit? Wat is de functie trouwens van de pcv valve? Ben altijd nieuwsgierig en wil graag alles weten:)

Gr Michael.

Okee, het volgende,

Ik ga de pcv valve vervangen door ac delco cv892c
De achter bougies ga ik over 2a3 weken verstellen op 0,8 mm
Luchtslang moet ook vervangen worden omdat er scheurtjes tijdelijk zijn gemaakt

Wie kan mij een site geven waar ik de pcv valve en de luchtslang kan bestellen? Of een winkel? Zou het prettig vinden als het in Nederland is, wil graag binnen een week al me spullen thuis hebben namelijk.


Gr. Michael.

Goede avond allemaal,

Ik heb 2 luchtslangen vervagen en de pcv valve, welliswaar van de sloop om ff het uittesluiten
Het ziet erna uit dat het wel helpt, volgende week ga ik een brug huren en de achterste bougies vertellen op 0.8, en ik ga bij de dealer ook een nieuwe pcv valve kopen, hoop dat het niet te duur is bij de dealer.

Ik heb weer een probleem erbij gevonden die misschien kunnen helpen met mijn probleem van op gas een schommelende stationair.

Als ik de cruiscontrol inschakel dan glijd de toeren circa 200 omhoog en daarna zakt hij weer gelijkelijk 300-400 toeren omlaag en dan blijft hij wel netjes stabiel,

Hoort dit? Of zou dit ook iets op stationair op gas beïnvloeden?
Het lijkt mij een vacuüm probleem,

Kan dit vacuüm zijn wat op het gasinstalatie zit? Omdat het ook op de cruiscontrol raar doet met inschakelen?


Voor de duidelijkheid, het betreft alleen op gas, ook de cruiscontrol doet dit alleen op gas.


Gr. Michael.

Bij montage van die achterste 3 bougies de uitlaat (voorste deel) even onder de auto halen .
Hooguit 5 min. werk.
Verder zou ik de bougies niet te klein afstellen b.v. 1,2 mm
Wat wel vaak voor komt is overslag langs de isolator . Aan de buitenkant is dit dan duidelijk te zien.
Op gas zou ik ze wat vaker wisselen . Origineel op benz. 175 K km.
Meet eens met de CO meter hoe het mengsel op gas is bij stationair . Het komt voor dat dit voor het stationair gebied afstelbaar is .

Succes.

Punt 65
badge

11 jaar

goede ac delco bougies, gewoon op 1 of 0,9 uitlaat hoeft echt niet los... gewoon op de brug met een knik ratel... ( maar ja, wie ben ik)
bouten van het uitlaatspruitstuk loshalen is meer werk dan de bougies wisselen...... (deze heeft al luchtinjectie.)... met en beetje pech breekt er 1 af en dan ben je de klos.....
ik begrijp ook niet waarom je nu al 3 weken zo doormoddert, want straks heb je door een backfire een partij motorschade..... of de zaak in de hens.... als ie goed loopt op benzine, dan zit t m in het gas... laat een lpg specialist dat nou eens bekijken ipv van alles aan te nemen en te vervangen...
Ik heb dit al vaker gezien, net zo lang aan modderen tot dat de zaak zo stuk is dat er of een vermogen aan moet worden uitgegeven, of hij komt voor een habbekrats op marktplaats of hij komt in het rijtje slopers te staan.
Geen vertrouwen hebben in garages betekent als je zlf niet de middelen en kennis hebt gewoon fietsen of wachten tot ie het helemaal opgeeft....of iemand zoeken die je wel vertrouwt... veel monteurs zien zo.n TS liever niet de werkplaats binnenkomen, dat klopt.
maar ik kan hier vandaan helaas niet zien of horen wat er nou verkeerd loopt en hiervandaan uitlezen lukt ook niet....

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Hallo allemaal,

Ik heb hem laten uitlezen maar kwam alleen melding van kapotte lambda sensor, de achterste, dit kon verder geen kwaad zeiden ze, het is een gasspecialist waar ik geweest ben,

Op gas moesten ze toch op 0.8 staan?
Ik heb geen enkel backfire volgend de garage achteraf gehad, maar lijkt meer op druk in de Carter, want als hij afslaat vliegt de pcv valve omhoog en weer terug,

Ik ga zelf toch de achterste bougies afstellen en een andere pcv valve kopen, als dat het nog niet was dan wil ik best wel een keer een pokkeind voor rijden, Ik ga liever naar iemand zoals Peco of Peco zelf toe dan de garages hiero, iedereen verteld wat anders of willen er geen eens eraan beginnen


Gr. Michael.

Ik verdenk het vacuüm momenteel, want de stationaire toeten schommelt soms wel en soms blijft hij mooi straks lopen.

Gr. Michael.

Trap als hij stationair loopt eens een paar keer op de rem, slaat hij dan af? Vacuum in de war. Maar. Je hebt dus geen cilinderoverslag gehad volgens de uitleeskast. Als ie zo beroerd loopt, knippert het motormamagement lampje dan ook? Eigenlijk moet ie uitgelezen worden op livedata om te kijken wat je luchtmassameter doet en wat er verder voor waatdes binnenkomen. Recentelijk ook een zware zoektocht gehad met de TS van Remfra....bleek het uiteindelijk de computer te zijn.

Mercury 0
badge

11 jaar

Moet ik dat testen in de drive of in de park?

Ze hebben met normale afleesaparatuur uitgelezen, ze zeiden alleen lambda, ben met me domme kop vergete voor de koppies met de codes.

Mijn motorlampje brand altijd zonder te knipperen, alle TSsen van mij hadden dat en allemaal de achterste lambdasensor, opvallend genoeg.

Ik heb hem met wamte motor in zun park gezet en paar keer op het rempedaal getrapt, afzonderlijk en paar keer achter elkaar, en ja hoor, vooral als je paar keer achterelkaar de rem diep intrapt gaat mijn toeren schommelen, slaat net niet af, komt op de 400 toeren en schiet omhoog naar zon 1000 toeren,

Dit is alleen weer op gas, benzine geen probleem,

Dit is volgens mij overduidelijk iets met het vacuum op het gasinstalatie, ik zal met beter weer er de tijd voor nemen en alle vacuumslangen controleren,

Is er nog iets waar ik erna moet of kan kijken?

Gr. Michael.

Owja misschien dat dit helpt,

Met de APK was mijn uitstoot best ver boven het limit, de vacuum klep heb ik vervangen door een nieuwe en de klep die aan de verdamper zit die hoort te tikken die tikte niet en heb hem vervangen door een 2e handse, deze klep tikt nu nog steeds niet altijd, 90%van de tijd tikt hij wel gewoon, is dit erg voor me stationair en me volgende APK? Die klep bracht namelijk de uitstoot wel erg ver omlaag,

De auto verbruikt 2 liter oli op de 2500 km ongeveer, volgens mij komt dit door een slechte zuigerveer,

Gr. Michael.

Hallo allemaal,

Ik heb nou echt al een hoop aan de auto gedaan maar zonder echte resultaat:(,
Heb alle vacuumslangen van het gassysteem gecontroleerd en een aantal vervangen,
Maar me toeten schommelt nog steeds,

Hij schommelt stukke minder op stationair, maar met kruiscontrole inschakelen schiet me toeren ong 300 omhoog en dan 600 rustig omlaag en dan blijft hij mooi staan op de toeren wat ik rij met cruiscontrol erop,
Maar met gas loslaten van het gaspendaal gaat hij soms snel in toeren omlaag en soms blijft hij een tijdje op de rijende toeren staan en zakt dan af,

Mijn vraag is, is dit echt een vacuum probleem? Zoja welke slang of slangen moet ik controleren? Waar zitten die? Die op het spruitstuk kan ik niet volgen omdat het een bende achter de motorblok is,

Ook de klep die hoort te tikken die aan de verdamper met een vacuumslangen zit tikt alleen bij vermogen en blijft redelijk vaak stil tijdens stationair, als hij stationair wel tikt dan schommelt me toeren toch nog, maar zal dit onvloet erop hebben?

Ik hoor graag alles wat welkom is zodat ik eraan kan werken,

Gr. Michael.

Over de verdamper, het is een ohg x-1 en de mixer is impco 200,

Ik snap een ding niet wat het is, die zit aan de achterkant van de voorbumper geschroefd, ik zal een foto ervan erbij zetten, er zitten 2 vacuumslangen eraan, eentje gaat naar de achterkant van de spruitstuk en de ader gaat naar de drukregelklepje die niet tikt en niet hoort te tikken.

Foto 1 is de drukregelklep met 2 vacuumslangen, eentje naar dat raar geval en de ander zit aan de dikke gasslang
Foto 2 is dat rare geval.

vacuum accumulator, oftewel een ""voorraadpotje vacuum"" en als al je vacuumslangen er zo uitzien, dan heb je wel een probleem...achterop het spruitstuk, en ook voor zitten hele dunne, harde vacuumslangetjes... door zo klakkeloos overal in te trekken en van bovenaf bougies te wisselen heb je best kans dat daar 1 van stuk of lek is....

Mercury 0
badge

11 jaar

Goede avond Peco,

Ik heb de voorste bougies van bovenaf gedaan, dus niks beschadigt,

De slangen heb ik schoongemaakt en met een compressor beetje lucht erin gepompt en met een druk meter erop gehouden, de slangen lekken niet en die wel lekte heb ik ook vervangen,

Als ik het dus begrijp zijn er harde dunne vacuum slangen, die weet ik ook te zitten, zal ze ook na gaan lopen, maar deze kunnen dus ook op gas die nare stationaire problemen veroorzaken?

Als ik hard de rem in trap dan schommelt de toeren, moet ik ook de remleidingen na kijken?

Heb op benzine vandaag ff uitgebreid getest maar helemaal niks ongewoons dus echt alleen op gas vreemd genoeg...

Als ik het echt niet voor elkaar krijg zou ik best een keertje naar u toe willen rijden.

Gr. Michael.

Owja nog iets opmerkelijks,

Met stationair,
De blower op de mensen zet dan draait hij ong 600 toeren, zet ik de blower op de ruit draait hij 700/800 toeren, is dit normaal of ook iets te maken met vacuum?

Nog iets opmerkelijks,
Als de blower ff aanstaat met een warme motor op stationair, dan komt er een sissent geluid uit de ventilatierosters, het lijkt wel op een poli dat droog loopt, en of dat er druk op een slang komt en dat het door een gaatje ontsnapt, beschrijving van het geluid is..als je een fietspomp pakt en je de cilinder omhoog trekt en dan loslaat, dan ontsnapt er lucht door de slang, dat soort geluid maakt het

Gr. Michael.

Beste Peco,

Het is heerlijk weer vandaag en heb met een colega de dag vermaakt met me auto,
Het volgende is ons opgevallen ma heel veel gesnuffel, alle vacuumslangen en harde slangen zijn gewoon goed, nou wou ik alles door meten en we kwamen achter een aantal dingen, wat we hebben gevonden is...

Ik heb 2 vacuum kleppen en ze horen allebei te tikken, eentje die aan de verdamper zit tikt alleen met veel vermogen of net iets voor het schakelen, en de ander vacuümklepje hoort ook te tikken die zit vast aan de dikke gasslang en aan de vacuumvoorraardpot,
Beide kleppen hebben we met 10 volt getest en ze werken prima, maar nou komt het leukste...in de auto met draaiende motor krijgt de vacuümklepje bij de verdamper maar 7/8 volt en de ander die aan de dikke gasslang zit
Krijgt 12/13 volt, dus eentje krijgt te weinig spanning zelfs met acceleren blijft de voltage gelijk, maar om de kleppen de laten bewegen moeten ze gepulzeerd worden aangestuurd, maar dat worden ze helemaal niet gedaan ze blijven voltage krijgen en niet gepulseerd, is dit een half dode computer?

Gr. Michael

En nog wat leuks, als ik de stekker uit dit ding trek blijft hij gewoon lopen en ik kan zelfs overschakelen naar benzine, erg vreemd in mijn ogen, of hoort het zo?

beste michel ga naar de gasboer die het spul heeft ingebouwd is vast wel ergens een sticker met het adress er op, de oplossing is gewoon een goede gasboer.



[b]Tekst aangepast door Moderator Problemcar[/b]

dolly46 0

11 jaar

Beste Dolly,

Ik ben bij de gasboer geweest, maar die begint niet aan deze systeem, te ingewikkeld, en de dealer snapt er ook eral niks van, uitgelezen met livedata maar geen resultaat,

Gr. Michael.

Micheal, het kachelsysteem wordt bedient met vacuum, dus daar zit je lek, heerlijk klusje want je kunt er slecht bij. Die 7 volt geloof ik wel,is aansturing van af de computer, en de 12 volt zal ook wel kloppen. Het obd 2 fix kastje is een lambda simulator omdat op gas er te weinig gemeten wordt. Loopt ie met en zonder wel op. Freezed frame waardes gemeten met en zonder dat kastje aangesloten? Ook freezed frame waardes gelezen met de motor uit? Dan mogen ze nl. Niet fluctueren. Het systeem dat er in zit is waarschijnlijk bazuin, en is waarschijnlijk ingebouwd in Baarlo. Bazuin bestaat niet meer, dus daar kun je niet meer terecht voor vragen. Baarlo nog wel. Zit er niet in de buurt een andere gasspecialist die wel wat met dit systeem kan?

Gr Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Goede avond Peco,

Erg bedankt voor uw reactie, Okee dan zal ik de vacuum van de kachel maar is een keer helemaal doorlopen.

Dat die obd kastje de lambda regeling is had ik al zon vermoede, wat ik raar vind is dat de garage er 2 kabels los gelaten om een of andere reden, het betreft de grijze en de zwarte, via waar wordt de lamda waardes gemeten? Voor het de pc in komt?...Okee dus die voltages kloppen gewoon, van waar zijn er 2 verschillende voltages?

Ik ga deze maand maar is bij de gasboer kijken of ze de gasinstalatie weer is uit willen lezen, maar alleen de achterste lamda sensor was niet goed zeiden ze de vorige keer..

Ik neem aan dat de 2 vacuümkleppen altijd moeten tikken? Of zot daar wat achter zoals op een bepaalde vacuum druk dat ze in werking komen?

Sorry dat ik best veel vraag, maar in me buurt wilt of kan niamd me helpen er genoeg en ik ben zelf leergierig.

Gr. Michael.

Hallo Peco,

Welke uitlees apparaat kan ik het beste kopen voor de TS? Kan die ook dan de eventuele gas data/pc ermee worden uitgelezen? Ik kan namelijk beter zelf alles uitlezen dan elke keer naar de dealer toe,

Gr. Michael.

Beste iedereen,

Heb de auto 2 keer toe laten uitlezen bij een gasspecialist in Elst, zelfs met lifedata, maar niks gevonden behalve de achterste lambda, ik heb zelfs als nog de beide egr's gereinigd en alle vacuumslangen(harde en zachte) na gelopen maar ze zijn goed, de pcv valve is ook vernieuwd, bougies zijn van ac delco en op 0.8/0.9 mm,

Maar toch heb ik nu nog steeds dat kl...te gedoe op stationair op gas. In elke versnelling op stationair blijft hij echter hobbelen in de toeren, ene keer blijft hij mooi lopen en de andere keer zo erg dat hij afslaat, wat me opvalt is als ik de rem goed intrap bij stilstaand of hard remmen en tot stilstand kom schommeld de toeren ontiegelijk veel tot gevolg van eventueel afslaan,

Ik denk nu nog steeds een vacuum probleem maar waar? Ik wil best wel naar iemand toe rijden die er meer verstand van heeft dan ik en de garage, de garage wilt gerust een onderzoek doenbaar dat kan dagen kosten dus ook te veel geld voor de waarde van de auto,

Iedereen alvaste heel erg bedankt.

Gr. Michael.

Iedere keer als je op de rem gaat staan komt er een hap lucht naar binnen en daar is geen gas bij gemengd!
Kijk eens of je remboester lekt ?
Of haal die vacuumslang er af en afdoppen . Hoe draait de motor nu .

Groeten.

Punt 65
badge

11 jaar

Trouwens, het is geen injectie, het gas gaat naar de mixer toe en de motor zuigt het lucht plus het gas aan,

De kleppen tikken weer, dat is opgelost, maar op warme motor gaat het nog steeds mis, volgens mijn colleg's is er te weinig vacuum/druk om met weinig vermogen de toeren lekker te laten lopen, met remmen slaat hij echter af, omdat met de fan/blower aan meer toeren maakt is me stationair redelijk stabiel en kan ik zo weg rijden....is het mogelijk dat er een membraam lekt of defect in het gassysteem? Of de lambda?
Ook met stationair in de park schommeld hij.

Gr. Michael

Beste punt,

Waar zit de rembooster? Gewoon bij of op de rembekrachtiger?

Hartstikke bedankt alvaste, dan ga ik gelijk erna kijken.

Gr. Michael

Het IS de rembekrachtiger !. Dat ding werkt met vacuum wat door de motor gemaakt wordt . Google eens om te zien hoe dat werkt .
Als dat ding steeds lucht doorlaat, terwijl dat niet moet, raakt de stationaire loop van slag.
Doe de test.

succes.

Punt 65
badge

11 jaar

Beste punt,

Hartstikke bedankt voor de info, zal er gelijk erna kijken, wat moet ik dan als test afdoppen? De spruitstuk waar de slang vanaf komt?

Gr. Michael

Niet er mee gaan rijden als die slang er af is . Remmen gaat nu 3 maal zo zwaar . Slang dicht houden en hoor of de motor niet anders c.q.rustiger draait.
Als het nietrs uit maakt is dat duis NIET de oorzaak.
Ik heb alles nog eens door genomen . Die gasinlaten (Venturies )zijn vaak universeel . met andere woorden de ene motor draait er beter op dan een ander . Ook van het luchtfilter mag niet te veel worden weg gezaagd om het zaakje passend te maken .
Als het kan, plaats een foto van het werkstuk . B.v. die inlaatpijp aan het filter MOET er aan blijven !
Er moet ook bij stationair een lichte onderdruk bij die gasventurie zijn .

Succes.

Punt 65
badge

11 jaar

Okee bedankt alvast,

Ff op een rijtje, ik moet dus de slang van het inlaatspruitstuk eraf halen en dan de spruitstuk open houden en de slang dicht maken? Of van de rembekrachtiger los maken? En starten en kijken of er wat gebeurt qua toeren,

Ik zal morgen foto's ervan maken, van welke stukken moeten er foto's komen? Inlaatspruitstuk, luchtfilter, vacuumvoorraardpot? Ben ik nog iets vergeten?

Gr. Michael.

Is dit een egr? Dat ding heb ik gereinigd en erna deed hij het broerder lopen,

Het lijkt er op maar is het NIET. Dit dient er voor om met een koude motor de kat. sneller de gassen die NIET verbrand zijn toch een verbinding aan te laten gaan .De verbranding was rijk en met de toegevoerde lucht krijg je een naverbranding. Secundaire lucht injectie !!
Als het goed is werkt het maar enkele minuten.Zolang er vacuum op dat slangetje staat bovenop dat plasic dekseltje!
Iedere uitlaat krijgt een deel van die lucht vanaf dat metalen pijpje.
Groeten.

Punt 65
badge

11 jaar

Okee. Dan heb ik de egr en een ander ding achter het motorblok door elkaar gehaald, maar naar dit ding te gereinigd te hebben loopt de motor broerder, kan dat? Binnen in was het zwarte smurrie, ik zal morgen ochtend een aantal foto's maken en hier plaatsen, ik ga gelijk wat u zei even uitproberen, ik zal dan de slang aan de rembekrachtiger even los maken en even dicht maken, ik neem aan dat u dit bedoelde.

Gr. Michael.

pffff, ik weet het niet, maar ik lees hier het verhaal weer eens door, en zie een olie verbruik van een liter op 2000km, en backfires, geen storingen behalve een lambdasonde en dan de achterste,,,,, op benzine loopt ie goed, op gas niet.... bougies schijnen nu goed te staan.... kabels zijn goed, bobines zijn goed, en toch begin ik een vermoeden te krijgen van een versleten motor.... kleppen ingesleten of misschien wel lek... zou wel een misfire uit moeten komen... heb dit laatst ook meegemaakt met een ts op benzine,,, daar op een gegeven moment geconstateerd dat de livedata flucruerende waardes van de lambdasensoren en de luchtmassameter gaf bij niet draaiende motor... conclusie... computer kapot... en idd .... bij deze auto weet ik het ook niet... ,aar het hoge olie verbruik en het eruitblazen van de pcv valve doen mij denken aan een lekke klep oid.... hoe was de kleur van de bougies die je er uit draaide, was die van cilinder 1 ook veel donkerder dan de rest? of toevallig roestig ? ik zeg het niet gauw, maar je MOET naar een specialist. ik zal een adres in doetinchem geven waar je heen kunt, dat is voor jou het dichtste bij...

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Goede avond Peco,

Ik heb achteraf geen backfires gehad gelukkig, de bougies waren mooi schoon en droog, behalve de middelste van voor, die was met een beetje oli, slijtage zou idd kunnen, maar dan zou ik dat toch ook op benzine het moeten merken?, maar wat punt al zei lijkt mij ook wel te kunnen, dus zal eerst dat ff testen. Is prima dan zie ik die adres tegemoet komen, trouwens een misfire dacht ik ook al een tijdje aan, vooral omdat hij bij lage toeren vooral op gas dan het stuur erg voelt trillen en de auto schut zeer lichtjes maar voor en naar achter, merk je alleen als je voor in zit.

Gr. Michael

backfires zijn knallen terug in je luchtfilter of in je kleppendeksels, ik zie je zelf vertellen dat je pcv klep eruit knalt met een blauwe pluim rook.... het schudden zou idd op een 5 cilinder kunnen duiden, wat mijn vermoeden naar een lekke klep doet toenemen, net als je versmeerde bougie... het adres heb je via je email gehad, doetinchem is redelijk in de buurt vor jou denk ik.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Peco,

Idd de pcv valve knalde er soms uit met afslaan, maar dat doet hij al 2 maand niet meer, ik ga vandaag contact opnemen met de garage die u door mailde, ik ga tevens ook de pakking van dat ding op de foto vervangen, sinds de reiniging ervan loopt hij super broert, dusss. Maar zal ook foto's voor punt maken van me zooitje onder de motor kap.

Gr. Michael.

Die secundaire luchtklep doet niets aan de werking van de motor. Hij moet echter NIET blijven werken als de motor op temperatuur is. De uitlaatgasemissie wordt dan verstoord.
Vouw als test dat stukje rubber slang dubbel om te zien of de uitlaatgas Door meting anders wordt.
Dat de motor NU anders draait kan niet door dat klepje komen maar als het membraam lek is kan het weer wel.
EGR laat uitlaagas bij de inlaatlucht . Dit is om de verbrandingstemperatuur te verlagen. Minder NOx vorming.
Bougies bij deze autos krijgen vaak last van overslag. De vonk springt buiten de bougie over naar massa.
Vervangen van de bougie geeft verbetering maar vaak ligt de oorzaak bij de bougiedop . Kabels vervangen geeft voor langere tijd verbetering.





Zo'n wagen is maar een gebruiksding maar bij problemen is wat kennis altijd handig . Succes.

Punt 65
badge

11 jaar

Hoe moet ik die kleine(stationaire) schroef verstellen? Er zit een klein gaatje in om te kunnen stellen, maar hoe werkt dat?

Gr. Michael

Beste punt,

Ik heb wat u zei geprobeerd, als de motor loopt en ik trek de slang van het spruitstuk af wat naar de rembekrachtiger gaat, dan begint de motor erger te lopen en slaat gelijk af, heb de motor door me colega laten starten en heb me vinger op de spruitstuk gehouden, hij zuigt goed aan maar de motor blijft op stationair helaas hobbelen....wat me opvalt is wel, dat boven de 1000 toeren niks aan de hand is, maar onder de 1000 toeren begint hij te hobbelen in elke versnelling, ook met uit rollen gaat hij vanaf 1000 toeren schommelen. Ik ga komende week naar de garage wat Peco mij had aanbeveelt.

Tussen haakjes, zou het niet kunnen zijn dat de motor of de gasinstalatie niet goed ontlucht is? Of de vacuumvoorraardpot de membraam erin kapot is?

Gr. Michael.

Kunnen we een lekke remboester uit sluiten.

Punt 65
badge

11 jaar

Vandaag de mixer plus alle vacuum leidingen/slangen na gekeken maar niks gevonden, ook de test van punt gedaan maar ook niks helaas, heb de adres wat Peco door mailde gebeld en ze zeiden ook vacuum, ik ga daar komende week erheen en dan zien we daar wel verder, ik hou julle op de hoogte, erg bedankt voor alle hulp:)

Gr. Michael

Hallo allemaal,

Ik kom net van de garage af wat Peco mij aanbeveelde, stationair lijkt nu goed te zijn, alleen in stilstand als je voor de gein op de rem trapt schommeld hij even en corrigeerd zich netjes erna, met paren (dus) sturen wilt hij te ver in de toeren zakken wat nog een probleem is helaas, maar stationair is tot nu toe over!:)..

Hij heeft de vacuumslang vanaf de verdamper komt naar de mixer, net voor de mixer zit die slang met een t verbinding op 2 plekken aan de mixer vast( dus de slang vanaf de verdamper komt zit aan 2 plekken op de mixer vast, eentje ervan heeft hij losgetrokken en afgedopt, de mixer zelfs waar de slag vast zat ook afgedopt...die t stuk van de slang eentje die echt aan de mixer vast zit is afgedopt en de ander die aan de zijkant van de mixer zit zit vast een een potje aan de mixer deze zit wel nog vast, ergens op een foto is dat potje te zien..

Als er nog iemand misschien iets weet van de overige problemen zal ik ze zelfs nog ff proberen anders ga ik een keer terg naar die garage.

Gr. Michael.

IK zou nog eens terug gaan naar de portugezen, doe ze maar de groeten van Mij en Jan en blij te horen dat het grootste probleem is opgelost.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

Best raar dat ze eigelijk te veel erin bouwen dan nodig is, ik zal de mixer ook ff eens reviceren, zal misschien de membraam of pakking slecht zijn, het zal er niet voor niks erop zitten.

Ik zal ze de groeten doen als ik er weer is kom

Gr. Michael.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.