close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet Epica 2007: Airco te veel olie

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: X25D1, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 115

In verband met een lek in de condensor, heb ik deze samen met de filterdroger vervangen.
Vanwege veel fluor in het systeem had ik de garage gevraagd de olie te vervangen (systeem is niet gespoeld)
Per ongeluk is er te veel olie in gekomen en bevriest nu mijn verdamper vrij snel dicht.
Nu wil ik het systeem laten spoelen, teneinde de juiste hoeveelheid olie te laten toevoegen.

In mijn zoektocht heb ik begrepen dat er sowieso een nieuwe filterdroger in moet, daar deze niet te spoelen is en niet te bepalen is hoeveel olie er in blijft zitten. En tevens moeten de pomp en expansieventiel er tussen uit.
Echter over de condensor lees ik tegenstrijdige berichten.
De ene beschrijving zegt dat die niet gespoeld mag worden en bij een andere zie ik dat ze deze wel meespoelen.
Ik heb natuurlijk voorkeur voor het laatste, daar het dan zeker is dat alle olie uit het systeem is en met de juiste olie gevuld kan worden.
Ik hoor graag jullie deskundige advies.
Vast bedankt !

Geplaatst door

Rico (70)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bevriezing van verdamper zou ik eerder zoeken in defecte verdamper temperatuursensor. Deze geeft waarschijnlijk een te hoge temperatuurwaarde aan waardoor het aircosysteem door blijft loeien.
Je zegt dat er teveel olie in zit, hoeveel is teveel?
Bij teveel olie in het systeem ben ik eerder bang voor vloeistofslag in de aircocompressor.
Als je weet hoeveel olie er teveel in zit, dan zou ik als 1e het systeem leeghalen, en kijken hoeveel olie er uit het systeem mee komt.

RichardMH 90
badge

2 maanden

Volgens schema zit er geen temperatuur sensor op de verdamper. Het is een W5 compressor met variabel vermogen. Er zit enkel een druksensor in de HD leiding.
Er is waarschijnlijk 150 ml te veel in gekomen en er is al wat, zonder succes, uit gehaald.
Met het leeg trekken krijg je overigens maat een klein deel van de olie eruit.
Spoelen is de enige manier om alles er uit te krijgen.
Maar de vraag is dus of dat ook met de condensor mag gebeuren.

Rico 70

2 maanden

. Ja, da's wel een tikkie teveel olie...
Condensor los kun je wel spoelen, maar bij de meeste auto's zit de filter/droger geïntegreerd in de condensor. Als filter/droger er niet uit te halen is, dan is condensor spoelen dus niet mogelijk.
Ik heb er nog een afbeelding bij gedaan van een testprocedure, want ik vind het vreemd dat je verdamper bevriest met teveel olie in het systeem, zie laatste alinea van afbeelding... En ik heb dit (helaas) zelf ook meegemaakt, de airco koelde echt niet...

RichardMH 90
badge

2 maanden

Bedankt voor jouw schema. Dat duid idd op andere symptomen bij teveel olie.
Ik ben blij dat de condensor te spoelen is.
De filterdroger zit gelukkig buiten de condensor. Ik had via internet wel uitleg gevonden dat het in zeldzame gevallen door de ophoping van olie bij bv het expansie ventiel bevriezing kan optreden. Ik ga eens volgens de manual de drukken e.d. meten (heb zelf een manometer ivm installatie huisairco)
Dan hoop in andere dingen te kunnen uitsluiten
Ik laat weten hoe het afloopt.

Rico 70

2 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Epica of stel zelf een nieuwe vraag.