Daewoo-Chevrolet Matiz: Autoaccu ellende

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 800

Enkele maanden na aankoop van mijn Matiz was de accu plotseling leeg.
Na opladen bleek dit in de loop der tijd meer voor te komen.
Er werd een nieuwe geplaatst na testen en meten.
Enkele weken later hetzelfde probleem.
Omdat dit eens in de week tot enkele maanden optreed is dit alleen per toeval op te lossen of door delen te vervangen.
HET LIJKT OF AF EN TOE EEN RELAIS BLIJFT PLAKKEN.
Nadat diverse keren alles werd gecontroleerd, zonder remedie, heb ik voorgesteld om alle relais voor proef te vervangen om te kijken of dit hiermee opgelost zou zijn. Dit werd zondermeer afgewezen.
Omdat ik wel met een onbetrouwbare auto zat heb ik uiteindelijk gesommeerd om een accubewaker te monteren, zodat ik niet steeds met een auto die niet meer gebruikt kon worden werd opgezadeld.
Ook dit werd in eerste instantie afgewimpeld, want: wat gaat dat wel niet kosten?
Hierop ben ik zelf op internet gaan zoeken naar een geschikt apparaat.
Dit heeft er toe geleid dat jullie i.p.v €96 maar €24 voor dit apparaat
hoefden te betalen. Een besparing van ruim €70 dus.
Uiteindelijk heeft men dit gedaan, na 3 jaar ellende.
Het probleem is hiermee echter niet opgelost, alleen de gevolgen.
Ik kan nu nog net starten als de fout optreed. Ik moet wel steeds de accu nadien opladen en mogelijk wordt de levensduur bekort.

Enkele weken geleden kwamen ze uiteindelijk met het aanbod om alle relais alsnog te vervangen met bijbetaling van €100.
Er bestaat een slogan: IK BEN TOCH NIET GEK?
Ik ga toch niet betalen voor het oplossen van een gebrek dat onder garantietermijn allang opgelost had moeten worden.!!!!
Ook XXXXXXXXX heb ik hierover benaderd. Die gaven ook "niet thuis". Verwezen alleen naar de dealer.
U begrijpt dat ik hierdoor geen positieve reclame voor XXXXXXXX zal maken.

Men is van mening dat er te weinig met de auto gereden wordt. ± 1500 km/jaar.
Een familielid rijdt echter nog minder en heeft dit ook na jaren niet.
Auto's staan altijd in grote parkeerkelder.

Ik kan nu nog 3 dingen doen om te kijken of het probleem opgelost wordt door:

1 Meer kilometers rijden. Dit is de mening van de dealer. ( fijn voor het milieu en de portemonnee )

2 Iedere 1 a 2 weken met een acculader opladen. ( beter voor milieu, meer werk voor de eigenaar )

3 Accu uitschakelen met Accubewaker. ( simpel met afstandsbediening, wel steeds klokje gelijk zetten )

Mijn vraag is: Kan iemand advies geven over het feit dat een accu volledig leegloopt van een auto die gemiddeld ± 30 km/week rijdt? Voordat accubewaker erin zat ± 6 volt gemeten, spanning loopt langzaam op na loskoppelen. Verbruik met alles uitgeschakeld 0,07 amp. ( klokje, startbeveiliging )

Gebruikscondities: Af en toe lokale ritten van ± 3 tot 8 km en terug. Ventilator op lage stand. Meestal zonder verlichting. Airco enkele keren per jaar enige minuten aan. ( smering ) Ruitenwisser indien nodig.
Matiz met automaat, 4de versnelling meestal uitgeschakeld. ( bebouwde kom )
Accu en laadspanning in orde.
Demo auto van 2005 met 4000 km gekocht in mei 2006, nu 10500 km.
Accubewaker sinds april 2009 gemonteerd, reeds een keer of 8 uitgeschakeld.
Daarvoor accu ± 10 keer volledig plat.



arnold11

[b]Negatieve uitlatingen dragen niets bij aan de vraag[/b]

Tekst is daarom ook aangepast.

moderator Problemcar

arnold11

Geplaatst door arnold11 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Matiz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

meertg (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo Arnold

Verbruik in rust 0,07 amp is te hoog.
Is normaal rond de 0.01 en de 0.02 amp.
Is er ook een licht zoemer gemonteerd over
de deur schakelaar.
Anders de zekeringen één voor één verwijderen
en meten.
Als jij de zekering nr door geeft zal in schema kijken
voor mogelijke oorzaak.

Groeten Teun.

sprintcar (0) PRO, 13 jaar geleden

dit is helaas een vaak voorkomend probleem bij de matiz
in rust verbruikt de auto een beetje stroom en in combinatie met de kleine accu en de weinig gereden km`s
krijg je start problemen.
af en toe een accu lader gebruiken is dan noodzakelijk, hier kan ook je dealer of chevrolet nederland niets aan doen.
dit is gewoon een produkt eigenschap van dit type auto

arnold11 (0), 13 jaar geleden

Hallo Teun en sprintcar.

Gisteren heb ik opnieuw het amperage gemeten met contact uit = 0,025 A
Uitgaande van een volle accu zou deze dan na ± 60 dagen leeg zijn door dit nullast verbruik.


36
0,025 ÷
---------
1.440 =

24 ÷
---------
60 =

Accu is 3 jaar geleden vervangen toen het probleem zich voordeed.
Heeft wel diverse keren leeg gestaan.

Spanning bij meting = 12,2 V
Spanning met stationair toerental= 14,5. Met 3000 rpm 14,6. Ventilator stond op 1
Met dimlicht stationair 14,2 V. Met 3000 rpm 14.4 V.

Dit zijn normale waarden denk ik.

Toch is de accu regelmatig na 1 tot 4 weken leeg, waarna de accubewaker deze uitschakelt.
Met de accubewaker wordt nu bij langparkeren de accu losgekoppeld, om te kijken
of dit een (niet zo prettige) oplossing is.


Heb ook een keer gehad dat na starten met hulpaccu en ritje van 4-5 km en na 2 uur weer starten de accu weer leeg was en weer gestart met hulpaccu.
Dan 2,5 km gereden,na 5minuten starten zonder probleem, weer 2,5 km met LICHT AAN gereden. Na 3 uur weer starten zonder probleem.
Dit lijkt er op dat de fout na de 4-5 km rit nog aanwezig was en tijdens de 1ste 2,5 km rit hersteld is.
Ik blijf van mening dat er voldoende kilometers gemaakt worden om een lege accu te voorkomen.
Temeer omdat deze na volledig opladen soms na 1 week al leeg was.
Ik heb ooit een nullast meting van 0,7 amp gehad na lege accu, maar weet niet meer of dit toen betrouwbaar was. Even later niet meer zo hoog.
Dit wijst naar een verbruiker die SOMS ingeschakeld blijft.

Anderen met deze gebruikscondities hebben dit probleem niet. Bv: Yaris van zwager, 6 jaar oud.

Er is geen lichtzoemer aanwezig.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

arnold11

arnold11 (0), 13 jaar geleden

[quote=sprintcar]af en toe een accu lader gebruiken is dan noodzakelijk[/quote]
Omdat er niet meer gereageerd wordt zal ik het hiermee moeten doen.

Met de accubewaker wordt nu bij langparkeren de accu losgekoppeld, om te kijken
of dit een (niet zo prettige) oplossing is.

arnold11

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.