Daewoo-Chevrolet Nexia: Autogordel en airco lampjes

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5 GTX

Hallo allemaal,

Sinds 29 februari eigenaresse van een Nexia van 2-96 en ondanks dat 't niet de jongste meer is (en de airco het bij aankoop al niet deed) ben ik blij met deze auto. (mijn vorige auto was van 1-93 en dat werd echt oud met diverse gebreken)

Met een bak koffie het (complete) onderhoudsboekje en de gebruiksaanwijzing op tafel doorgespit en meteen iets gevonden waarvan ik bij aankoop al dacht dat er iets niet klopte; Als de aanjager aangezet wordt, staat meteen ook het aircolampje aan (die het dus niet doet)
Ik kan op het knopje drukken wat ik wil; het lampje gaat niet uit terwijl het lampje op de recirculatieknop wel aan en uit gaat.

Heeft iemand een idee of dit "alleen" de schakelaar is of moeten we elders zoeken (defect gekocht zal ik dus niet terug kunnen om reparatie te claimen en dat hoeft ook niet perse) want ik ben bang dat als de airco dus "constant aan" staat, dit extra verbruik of stank (chemisch/benzine-achtig) gaat ruiken (zo rook het de eerste middag tenminste in de auto tijdens het rijden of dat moet een andere oorzaak hebben zoals een carterventielatieslang in de rubriek Lanos...)

Ook brandt het lampje van de veiligheidsgordel constant terwijl ik de gordel gewoon netjes had omgedaan... Zekeringetje? Draadje of ??

De Nexia is 20 februari goedgekeurd en rijdt verder als een zonnetje dus een echt "wrak" heb ik toch ook niet gekocht dacht ik zo

Wie weet (al) wat meer, dan leer ik dat graag van jullie

Groetjes

Darcy

Geplaatst door Darcy (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Nexia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Uw auto is voorzien van ecc airco (electronic climate control).
Wanneer de recirculatieknop ingedrukt is wordt de compressor tijdelijk uitgeschakeld.
Het is best mogelijk dat de airco WEL werkt en je de handleiding ervan moet doorspitten.
Bij het aanzetten van de aanjager en de vooraf ingestelde temperatuur (ecc) gaat/kan natuurlijk de airco gaan werken, alleen merk je (nu) misschien geen opmerkelijk verschil.

Toch vind ik dat je recht hebt op een werkende airco en de garage daarvoor moet opdraaien "indien" de airco inderdaad niet werkt !!

Met betrekking tot het brandstof verbruik bij een inwerking zijnde airco, valt dit reuze mee bij een goed werkende installatie dan wel te verstaan.

Darcy (0), 16 jaar geleden

[quote=TheoStek]Het is best mogelijk dat de airco WEL werkt en je de handleiding ervan moet doorspitten.
Bij het aanzetten van de aanjager en de vooraf ingestelde temperatuur (ecc) gaat/kan natuurlijk de airco gaan werken, alleen merk je (nu) misschien geen opmerkelijk verschil.[/quote]
Dank u wel voor uw reactie Theo.

Maar de toerenteller zou toch wat moeten terugvallen zodra de airco in werking treed? Dat gebeurt nu dus niet.
Het enige wat ik gisgteravond op weg naar huis merkte was dat ik een chemisch/benzine luchtje rook wat ophield als ik de aanjager dus uit zette...

Is er nog een andere handleiding dan dan wat in het instructieboekje verteld wordt?

[quote=TheoStek]Toch vind ik dat je recht hebt op een werkende airco en de garage daarvoor moet opdraaien "indien" de airco inderdaad niet werkt !![/quote]
Tja, dat lijkt me moeilijk... Ik heb na een eerste praatje (met een prijs € 350 hoger) al gezegd dat voor die prijs de airco het toch wel zou moeten doen en na rondvragen over de indicatieprijs bij deze leeftijd en km-stand begrepen dat de prijs echt te hoog was en de koop 2 dagen later dus ook voor die lagere prijs gedaan.
Hij (van de Chevrolet-Deawoo garage) zei toen al dat het te kostbaar voor hem werd om de airco eerst te maken en dan voor diezelfde lagere prijs te verkopen. (Mijn bluffen van andere modellen elders in het land voor dezelfde prijs met een wel werkende airco werkte dus helaas niet)

Wij gingen akkoord omdat we de auto meer nodig hebben dan alle luxe opties die dit model dan dus heeft; zoals al gezegd, verder is 't een prima bakkie voor ons budget en eisen; een werkende kachel en een dak is het belangrijkste, LOL.

Maar een werkende kachel en een chemisch/benzineluchtje in de auto lijkt me niet jofel dus daar ga ik wel mee terug, ik wil immers niet bedwelmd worden tijdens het rijden.

Ook wil ik de oorzaak van het gordel controlelampje leren te vinden... Weet u dat soms ook ?

Dank u wel

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat het lampje blijft branden van de autogordel kan de schakelaar zijn onder de stoel(len) of in de gordel houder? weet niet precies waar deze zich bevinden.

Het kan zijn dat ergens een benzine lek zit, en dmv de aanjager naar binnen wordt gezogen, mocht het ruiken of als ether (ziekenhuis lucht) opgemerkt worden dan is dit afkomstig van de airco.
Het toerental hoeft niet bepaald te zakken omdat het een compressor zal zijn met een variabel slagvolume en merk je nauwelijks, dit is wel het geval bij compressoren met een vast slagvolume omdat die volvermogen vragen/leveren bij het aanzetten van de airco.

Darcy (0), 16 jaar geleden

[quote=TheoStek]Dat het lampje blijft branden van de autogordel kan de schakelaar zijn onder de stoel(len) of in de gordel houder? weet niet precies waar deze zich bevinden.

Het kan zijn dat ergens een benzine lek zit, en dmv de aanjager naar binnen wordt gezogen, mocht het ruiken of als ether (ziekenhuis lucht) opgemerkt worden dan is dit afkomstig van de airco.[/quote]
Dank u wel, we gaan er zeker naar zoeken en als we 't gevonden (en dan hopenlijk opgelost) hebben zal ik 't hier vermelden

Pascal Limpens (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo,

Indien de airco leeg is of te weinig koudemiddel bevat zal de compressor niet aanslaan.
Daarom zal u ook geen terugval op de toerenteller kunnen waarnemen.
Het lampje op het dashbord zal wel gewoon branden.
Om de airco te laten controleren even naar de STEK-erkende aircospecialist gaan.
Een diagnose stellen hoeft niet langer dan 5 minuten te duren.
Pas als men zeker weet dat de hoeveelheid koudemiddel juist is kan men verder
gaan naar andere mogelijke oorzaken.

Succes, Pascal

Darcy (0), 16 jaar geleden

[quote=Pascal Limpens]Het lampje op het dashbord zal wel gewoon branden.
Om de airco te laten controleren even naar de STEK-erkende aircospecialist gaan.
Een diagnose stellen hoeft niet langer dan 5 minuten te duren.
Pas als men zeker weet dat de hoeveelheid koudemiddel juist is kan men verder
gaan naar andere mogelijke oorzaken.[/quote]
Hallo Pascal,

Dank u wel voor het meedenken zover, een STEK erkend adres was ik op internet al tegengekomen in mijn zoektoecht naar "deawoo nexia airco defect", ik meen ergens rond Hilversum een bedrijf te hebben gevonden dat ook aan thuis-service doet.
Mogelijk zal er in mijn regio (2926) toch ook wel zo'n soort bedrijf bestaan...

Maar u zegt [quote=Pascal Limpens]Het lampje op het dashbord zal wel gewoon branden.[/quote]
Men kan de aanjager toch ook aanhebben staan zonder de airco functie te gebruiken? Ik bedoel dat dan toch die schakelaar uit gezet moet kunnen worden?

Maar i.i.g alvast bedankt voor uw hulp, ik ga ermee aan de slag

Groetend,

Mar

Darcy (0), 16 jaar geleden

[quote=Pascal Limpens]Om de airco te laten controleren even naar de STEK-erkende aircospecialist gaan.
Een diagnose stellen hoeft niet langer dan 5 minuten te duren.[/quote]
"even" lijkt toch wat lastig te worden... waar vindt ik STEK erkende bedrijven in mijn regio? Ik lijk nu naar Hilversum te moeten rijden...
Toen ik STEK belde zei de dame dat ik op de STEK pagina dat kon vinden maar helaas, die links werken helemaal niet

Weet hier iemand een STEK erkend bedrijf in de regio 2926 (Zuid-Holland)?

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Darcy, ieder bedrijf dat aan airco's werkt moet een STEK diploma hebben, of moest Stek erkend zijn en tenminste 1 auto airco monteur in dienst hebben om Stek erkend te worden.

Met ingang van juli 2007 is de wet hier op aangepast door ministerie van VROM, en is het vanaf deze datum niet meer verplicht om Auto-airco STEK erkend te zijn, Wel blijft de vereiste Stek diploma verplicht indien een bedrijf niet meedoet met de vrijwillige Auto-Airco Stek erkenning.
Een bedrijf dat niet Stek erkend is wordt toch door het ministerie van Vrom gecontroleerd of er gediplomeerde Auto Airco monteurs in dienst zijn.
Konkreet gezien is deze wet veranderd/gebaseerd op de nieuwe Europese wet F- Gassen verordering.

In Leiderdorp, Zoetermeer, Bodegraven, Maassluis ect zijn auto airco bedrijven gevestigd.

Darcy (0), 16 jaar geleden

[quote=TheoStek]Darcy, ieder bedrijf dat aan airco's werkt moet een STEK diploma hebben, of moest Stek erkend zijn en tenminste 1 auto airco monteur in dienst hebben om Stek erkend te worden.

In Leiderdorp, Zoetermeer, Bodegraven, Maassluis ect zijn auto airco bedrijven gevestigd.[/quote]
Dank u wel, inmiddels weten we dat de airco leeg is en dat deze beter eerst afgeperst moet worden alvorens we 'm zouden willen laten vullen... (Willen is afhankelijk van de € uiteraard)

We weten immers (nog) niet waarom hij leeg is, door lekkage of niet bijgehouden of ?

Mar

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Waarom dat ie leeg is? Daar kom je pas achter als het systeem wordt afgeperst.

Darcy (0), 16 jaar geleden

[quote=TheoStek]Waarom dat ie leeg is? Daar kom je pas achter als het systeem wordt afgeperst.[/quote]
Ja, maar dat bedoelde ik ook... Gsiteren is het systeem afgeperst, toch maar speciaal naar M in H'sum gereden en helaas, het is niet zomaar leeg; er zit een flink gat in de condensor.
We konden er bij blijven en hebben zelf meegekeken hoe het zat en zagen ook dat 't niet zomaar een verhaal was... de boel siste linksvoor en nadat de auto op de (zij) krik gegaan was konden we 't zelfs beter zien.

Nu is aan ons de vraag wat we zouden willen doen; laten repareren waardoor de diagnosekosten eraf zullen gaan maar mogelijk toch nog tegen een reparatie van zo'n € 400 aanzitten met de vraag, of dit het enige (dure) euvel is of komen er daarna zelfs meerdere problemen boven zoals de pomp etc...

Manlief denkt de condensor zelf te kunnen vervangen omdat er geen druppel koudemiddel meer inzit maar ik ben toch wat huiverig.
Heb i.i.g nu geen € "left-over" voor zo'n reparatie maar we weten nu wel waarom het systeem dus leeg is...

Mar

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Kijk dat is nu de ham vraag wat zou je willen doen, als je man zelf de condensor kan vervangen is dat een besparing op de kosten. Ook de filter/droger zal vervangen moeten worden want die zit nu vol vocht.
Het systeem is drukloos er zit geen koudemiddel meer in.

Ik kom twee type condensors tegen die voor jouw auto geschikt zouden moeten zijn en kosten rond de 120 euro ex btw, ruim geschat denk ik dat je voor 150 euro incl filter/droger zal komen te zitten.
Nu weet ik niet welke voorwaarden het bedrijf hanteert waar je geweest bent, maar ik heb steevast de regel alles kan en niets moet, indien de klant zelf onderdelen aanlevert/monteert geef ik "geen garantie" op mijn verrichte werkzaamheden.
Tenslotte zal het bedrijf het systeem straks weer moeten gaan afpersen en kontrole's moeten gaan uitvoeren voordat het systeem wordt gevuld.

Alles kan natuurlijk defect raken en is ook geen garantie dat als straks het systeem werkt er niets meer kan gebeuren, iedere auto heeft zijn onderhoud nodig met of zonder airco.
Hoe langer je wacht, hoe meer risico eraan verbonden zit, O-ringen die uitdrogen, vocht in het systeem dat de verdamper aantast, olie die verwatert, e.d.

henk kroezenga (0) PRO, 16 jaar geleden

wat de gordel aangaat ,zit in de gordeltulp en is los te verkrijgen
die lucht wat je ruikt is waarschijnlijk een gare carterontluchtingslang
en wat de airco aangaat ,die is gewoon handbediend en niks geen ecc zoals eerder beweerd
dat het lampje constant brandt duidt ook nog op een electrische storing.
door sluiting in het het circuit van de magneetkoppeling kan er schade aan de printplaat van het kachelpaneel ontstaan.
misschien even handig te weten voor je besluit om er een nieuwe condensor voor te zetten

Pascal Limpens (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=henk kroezenga]wat de gordel aangaat ,zit in de gordeltulp en is los te verkrijgen
die lucht wat je ruikt is waarschijnlijk een gare carterontluchtingslang
en wat de airco aangaat ,die is gewoon handbediend en niks geen ecc zoals eerder beweerd
dat het lampje constant brandt duidt ook nog op een electrische storing.
door sluiting in het het circuit van de magneetkoppeling kan er schade aan de printplaat van het kachelpaneel ontstaan.
misschien even handig te weten voor je besluit om er een nieuwe condensor voor te zetten[/quote]
?????????????????
Verklaar u nader!!!!!!!!!!!
Een handbediende kachelinstallatie van dat bouwjaar zal
waarschijnlijk geen printplaat bevatten.
Bij een werkelijke sluiting zal de pomp niet meer
aanslaan of de zekering zal doorbranden.

Succes, Pascal

henk kroezenga (0) PRO, 16 jaar geleden

en toch is dat zo,meerdere keren meegemaakt
ik weet alleen niet meer 100% zeker of die sluiting veroorzaakt werd door de magneetkoppeling of thermoschakelaar
maar kan wel het kachelpaneel beschadigen...

Darcy (0), 16 jaar geleden

Hallo,

Nou, we zijn enkele weken én enkele oplossingen verder...

Manlief is vorige week wezen shoppen bij de locale sloop en heeft daar een unit voor de bediening van de aanjager, recirculatie en airco vandaan gehaald en voila... airco lampje is nu niet alleen aan maar ook uit te zetten dus dat probleem is voorbij.

Zodra we de aico aan/uit functie testte leek het er zelfs op dat we iets "hoorden" wat erop zou kunnen duiden dat (zodra de airco condensor vervangen is, en het syteem gevuld) alles het weer zal doen... wie weet... we melden meer zodra de condensor vervangen is.

Vanmiddag nog een bezoekje aan de sloop gebracht en toen kwam manlief geslaagd terug met een relais wat over de alarmering gaat van de vergeten verlichting én de gordel en daarmee is ook dat probleem verholpen; bij contact uit rinkelt die bel 5 x korte tonen ter teken dat de gordel nog niet vastzit en zodra je die vastmaakt, gaat ook dat controle lampje uit en zodra de lichten aanstaan en je het contact uitzet rinkelt de bel in snel tempo om te melden dat je de verlichting vergeten bent...

So far so good, aldus 2 tevreden Nexia 96 rijders

Ps:

De benzinelucht die ik eerder rook is ook verklaard; ik was de tankdop (voor het eerst in m'n leven) vergeten erop terug te plaatsen na het tanken, zo merkte ik na ca 500km bij de volgende tankbeurt toen ik de dop eraf wilde draaien... LOL

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nexia of stel zelf een nieuwe vraag.