Hallo,
Sinds een maand heb ik een Chevrolet Kalos met problemen.
Na de aankoop kwam ik er achter dat de draagarm rubbers achter versleten waren, maar goed daar gaat het nu even niet om.
Het motorstoring lampje brandt en even later knippert. Ik ben bij de Opel dealer geweest om dit uit te laten lezen;
De codes die zijn uitgelezen zijn:
H P0300 Veelvoudig overslaan cilinder
C P0264 Lage spanning injector 2
Volgens de Opel dealer moet ik langs de gas inbouwer, want gas injector 2 is defect.
Nu is mijn vraag.. worden er aparte injectoren geplaatst voor een LPG installatie of zijn dit dezelfde die de motor gebruikt voor benzine?
Iemand ervaring hoe ik dat in eerste instantie zelf kan cleanen? De "benzine" injectoren zitten nogal lastig verstopt onder het gashuis.
Ik hoor het graag.
M.v.g.
Arien
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat bedoel je met de "H" en de "C" die voor de foutcodes staan?
Injectoren voor de LPG installatie zijn meestal andere (2e set) dan die voor benzine.
Een fout op het elektrische circuit van een injector ga je met "cleanen" niet oplossen. Dat zit in de bedrading of de injector.
Voorlopig maar even op benzine rijden om dure gevolgschades te voorkomen.
Bedankt voor je snelle response.
H en C: Dit zijn de foutcodes zoals door de Opel dealer op papier zijn gezet.
Na het uitlezen bij de dealer stond de auto op benzine en was het lampje weer uit.
Na het omschakelen naar LPG ging hij weer direct branden en daarna knipperen.
Kan ik de foutcode nog op een andere manier resetten, accupool los?? of heb ik daar OBDII voor nodig?
Mijn ELM327 bluetooth plug met Torgue kan helaas geen verbinding maken met de ECU.
Nog tips waar naar te kijken qua bedrading?
Zal ook eens op zoek gaan naar de 2e set lpg injectoren, zal toch ergens in de cilinder moeten zitten lijkt me :)
Alle tips zijn welkom.
Gr.
Arien
9 jaar
Zo lang de storing nog in het LPG systeem zit kun je de foutcodes niet wissen,ook niet door de accuklem los te halen.
De injectoren zitten in het inlaatspruitstuk,kunnen 4 lossen zijn of 4 op een rail en dan zul je ze alle 4 moeten vervangen.
9 jaar
Ja de storing zit echt in het LPG systeem. Als ik de auto uitzet op benzine en ik start daarna op benzine, dan is het lampje uit en blijft ook uit.
Toch maar eens een afspraak maken met een LPG specialist. Ben benieuwd wat die injectoren gaan kosten.
9 jaar
Dat de storing in het LPG systeem zit, daar ben ik wel van overtuigd.
Of het ook echt om de gas injector van cylinder 2 gaat, daar heb ik bedenkingen over.
Het ligt er aan welke computer die P0264 code uitgeeft. Als dat de benzine-computer is dan hebben we het over de benzine-injector van cylinder 2.
In dat geval verdenk ik het scheidings circuit (relais) dat er voor zorgt dat de benzine injectoren niet inspuiten tijdens het rijden op gas.
Ik heb geen idee welke computer (gas of benzine) de code genereert. Ik weet ook niet of de Opel dealer dat kan zien.
Indien het een insteek relais betreft, moet ik dit zelf kunnen vervangen, als ik maar wist waar ie zat :)
Hebben jullie er iets aan als ik een foto plaats?
9 jaar
De Opel dealer kan echt wel zien welk systeem die foutcode uitgeeft. Misschien nog een keer navragen voor de zekerheid?
Kun je gelijk vragen wat er met die "H" en "C" bedoeld wordt.
Plaats maar foto`s hoor...alle info is meegenomen.
mvg.
Moderator Problemcar
@oldford
Even gebeld met de Opel dealer. De H staat voor History en de C voor Current.
P0300 kan dus ook een oude storing zijn.
Het gaat dus m.n. om storing P0264: Lage spanning injector 2
Wordt met spanning echt spanning (volt) bedoeld of te lage druk en dus misschien een LPG pomp probleem?
Een ander zegt.. de stand van de injector is niet goed! ??
Weet iemand of die LPG injectoren een beetje toegankelijk zijn? Uitlaat zit aan de voorzijde, spruitstuk aan de kant van het schutbord.
Ik kan ze van bovenaf niet vinden. Toch maar es een foto proberen te maken.
9 jaar
De storing wordt dus kennelijk uit de benzine-computer uit gelezen. Dan slaat de fout dus op de benzine-injector en NIET op de gas-injector.
Met lage spanning wordt inderdaad een laag voltage bedoeld, dit is dus geen druk probleem.
Ik zou een gas specialist gaan opzoeken.
Klopt, de benzine computer meldt dit probleem volgens de Opel dealer, maar dit komt omdat de gas computer er ergens tussen zit zeiden ze.
Maar waarom zou het probleem een benzine injector zijn als hij op benzine geen storing geeft, maar alleen wanneer ik op gas rijdt?
Ik ga een afspraak maken hoor met een LPG specialist.
9 jaar
Zie mijn eerdere opmerking:
"In dat geval verdenk ik het scheidings circuit (relais) dat er voor zorgt dat de benzine injectoren niet inspuiten tijdens het rijden op gas."
Het probleem zit dus niet zo zeer in de injector zelf, maar ergens in het elektrische circuit, waar ook dat scheidingsrelais van deel uit maakt.
O ja.. zou een slechte bougie dit ook kunnen veroorzaken?
En wat denken jullie van speciale LPG bougies, nodig of onzin?
9 jaar
Ik bedoel specifiek het elektrische circuit van benzine injector #2, met daarbij het extra deel van de benzine-injectors naar de gas computer.
Dat is ook de strekking van de foutcode. En kennelijk ook de mening van de Opel-dealer en het is dus niet een defecte gas-injector.
Slechte bougies, defecte gas-injectoren en wat je verder nog kunt bedenken hebben daar niets mee te maken.
Ik heb geprobeerd een paar foto's te maken van de onderzijde van het spruitstuk, maar ik zie nergens de injectoren zitten.
Kan er ook slecht bij.
De benzine injectoren (bruin) zijn makkelijker te vinden :)
Hier zit de Vialle apparatuur. Net naast de accu.
Zijn dit ze?
9 jaar
Net wat oldford al aangeeft,het scheidingsrelais is de eerste verdachte.
9 jaar
Ok, de vraag is, waar zit dat gekke ding? :)
9 jaar
Op de laatste foto staan je gasinjectoren.
Het scheidingsrelais kun je vinden door de bedrading van de gas en/of de benzine injectoren te volgen en zit niet ergens ingestoken in de orginele houder van de auto.
9 jaar
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb een LPE 7 systeem van Vialle en lijkt er op dat dit systeem niet werkt met een scheidingsrelais maar met "Vervangende weerstanden LPE7".
Zie http://www.vanmeenen.com/restricted/Vial...
Ik denk dat ik dan toch uitkom bij de injector of het uitstroompijpje ervan wat verstopt zit.
Ik hou jullie op de hoogte.
9 jaar
Het gaat om dat kastje vervangende weerstanden.
Maar laat de installatie nou eens gewoon uitlezen i.p.v zelf te gaan zitten rommelen.
In bunnik zit een vialle dealer.
9 jaar
In Elst ook en ja dat ga ik ook doen, echter uitlezen en diagnose 110,-
Dan nog de reparatie, arbeid en onderdelen.
9 jaar
OK, deel 2.
Ben met de auto naar een LPG monteur in Brabant gereden. LPG elektronica uitgelezen met Vialle software.
Waardes van de injectoren waren nagenoeg gelijk, conclusie, geen verstopping en geen injector defect, aldus deze man.
Zat geen storing in de LPG elektronica, wel in de benzine elektronica P0264 en P0300. Volgende conclusie: het kastje vervangende weerstanden zou defect zijn.
Niet op voorraad, dus heb gezegd.. stuur deze maar op, die soldeer ik er zelf wel tussen. Ben tenslotte handig met een soldeerbout.
Thuis gekomen heb ik de kabel er naar toe eens voorzichtig open gesneden (hadden ze nou maar een connector gebruikt) en wat blijkt er zitten dubbele kleuren draden in deze kabelboom.
Dit zou op zich geen probleem zijn als ik zeker wist dat er alleen maar weerstanden in zouden zitten, geen relais of andere elektronica.
Met alleen weerstanden maakt het niet uit welke gele kabel aan welke gele kabel komt. Kan iemand bevestigen dat er alleen weerstanden in zitten, zie foto.
Dit is het Vialle kastje met "vervangende weerstanden".
Dit zijn de draden in de kabelboom er naar toe
Ben benieuwd of iemand dit weet, want ik begreep dat bij de LPE 4,5,6 er wel realis in zitten.
Bij de LPE 7 ziet dit kasje er ook anders uit.
Ik hoor het graag.
Gr. Arien
9 jaar
OPGELOST !!
Ik ben door dhr Scholing in de gelegenheid gesteld om te testen met een andere LPE7 elektronica, waarvoor mijn hartelijke dank!
Kwam er achter dat ik met deze elektronica exact hetzelfde probleem had, dus de storing moest toch ergens anders zitten.
Het enige wat dus toch overbleef was het gegoten blokje met weerstanden.
Om de weerstanden in het blokje te kunnen testen moest ik eerst de draden doorknippen, om de juiste waarde kunnen meten.
Als ze aangesloten zitten, meet je nl. alleen de injectoren, 1,2 ohm. Nu door geknipt kwam ik er achter dat 2 van de 8 draden geen 120 ohm, maar oneindig hoog was. BAM!! dat was de boosdoener!
Kortom, 1 van de 4 weerstanden was doorgebrand! Omdat ik nog 2x 2 draden (2 weerstanden) over had (evt. 6 cilinder), heb ik 2 van de niet gebruikte aangesloten op cilinder 2, zie foto
Nu werkt alles weer helemaal goed, geen storing meer en ik een heeeeel blij mens!
Alles goed dicht tapen, storing resetten en klaar !!
9 jaar
Mooi opgelost!
9 jaar
Prima,ik hoop alleen dat je dat weerstand kastje hebt dicht gekit met zuurvrije siliconenkit,anders gaat het zuur in de kit het koper aantasten en krijg je over een tijdje weer problemen met de LPG installatie.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Kalos of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar