Hallo,
bij mijn Daewoo brandt het lampje Check.. Bij optrekken knippert het lampje en bij een constante snelheid van 80 km/u houdt de motor in (lijkt op stotteren) Tevens is mijn brandstof verbruik (LPG) erg omhoog gegaan (1 op 8)
Wat kan dit zijn?
Groet Mike
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Knipperende lampje vertelt je dat er op dat moment een storing is die de katalysator aan het vernielen is en die zijn erg duur.
Op het moment dat het lampje knippert is het de bedoeling dat je de motor uitzet omverdere schade te voorkomen, of op zijn minst iets doet om het knipperen te laten stoppen - zoals gas loslaten.
Loopt de motor wel goed op benzine? Dan staat de gas-installatie te arm en zou ik een afspraak maken met een LPG-specialist en vanaf nu rijden op benzine.
Loopt de motor op benzine ook niet goed, dan foutcodes laten uitlezen door de dealer - misschien wel zo verstandig in alle gevallen en dan zo weinig mogelijk (lees helemaal niet) er mee rijden.
Op benzine loopt de motor wel goed. Als de gasinstallatie te arm staat zou die dan ook stationair niet goed moeten lopen? Stationair loopt ie namelijk wel goed.
Als ik hem uit laat lezen, wordt dan ook de storing van het gassysteem doorgegeven? En zou het aan de EGR kunnen liggen?
14 jaar
Bij uitlezen door de dealer of de meeste universele garages krijg je de foutcodes uit de benzine motor-computer.
Gas-systeem heeft zijn eigen stekker, helaas.
Kan het aan de EGR liggen? Denk het niet, op benzine loopt de motor toch goed? Bij rijden op LPG wordt de onsteking en de EGR-klep nog steeds door de benzine computer aangestuurd en gecontroleerd.
Misschien iets te vlot geweest met de conclusie "te arm". In jouw geval lijkt het op "te rijk", maar in ieder geval verkeerd.
Ok.. ik maak vanmiddag meteen een afspraak, zodra ik weet wat het probleem is laat ik het je weten.
Groet Mike
14 jaar
ik heb voor volgende week pas een afspraak dus ik zal je het antwoord nog even schuldig moeten blijven.
14 jaar
Ik ben inmiddels bij de dealer geweest en volgens hem moet het verdeelhuis vervangen worden en een vacuumslang. Tevens sluit 1 van de cilinderkleppen niet goed. Prijs indicicatie volgens hem was rond de 750 euro. (incl thermostaat vervangen.... deze zou ook niet goed zijn)
Is dit normaal dat het zoveel moet kosten?
14 jaar
Waarom hou je het niet bij 1 topic? Wel zo overzichtelijk.
Met verdeelhuis bedoel je een onderdeel van het LPG-systeem?
Zonder verdere meetgegevens kun je moeilijk iets zeggen maar de code kan worden veroorzaakt door een gas-installatie die te arm staat.
Mogelijke gevolgen daarvan zijn inderdaad lekke inlaat-kleppen. Dat is iets anders als te langzaam sluiten, maar dat kan een spraakverwarring zijn.
sorry.. maar ik las zoveel over de storingscode P0300 dat ik daar een aparte topic van wilde maken.
14 jaar
wat kan ik aan die lekke inlaatkleppen doen en is een verdeelhuis ook te reinigen?? heb namelijk het vermoeden dat deze wel werkt maar niet schoon is.
Iemand ook nog een suggestie waar ik niet al te duur eventueel het verdeelhuis kan laten maken?
14 jaar
Oplossing voor lekke inlaatkleppen is kop eraf en reviseren.
Het verdeelhuis kun je ook schoon maken,gebruik de zoekfunctie van de site even.
Is genoeg over te vinden.
De kop is een ander verhaal.
Waarschijnlijk moet die gereviseerd worden en dat komt op ± 1500 euro.
14 jaar
ik heb het verdeelhuis laten vervangen en probleem opgelost..
auto rijdt weer als een zonnetje.
bedankt voor jullie input
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar