Hallo , ik heb hier een Daewoo Matiz staan die slecht, of niet start. (aanslaat)
Startmotor draait rond, benzinepomp loopt (zoemend geluid), de led van de startonderbreker gaat ook uit.
Hoe kouder de buitentemperatuur hoe moeilijker de auto start, als de auto in een (verwarmde )garage staat start hij goed,maar na een nacht buiten staan, kun je het schudden.
Als de auto na lang doorstarten eindelijk aanslaat ,hoor je een bonkend geluid onder de motorkap en komt er veel blauwe rook uit de uitlaat en ruik je een benzinelucht. Als de auto daarna 5 sec. heeft gelopen loopt hij mooi stationair en loopt als een zonnetje.
Nat of droog weer heeft geen invloed lijkt het,alleen temperatuur heeft invloed.
Nou had ik het vermoeden dat de auto verzuipt, en vervolgens heb ik de computer laten uitlezen en ter reparatie aangeboden bij een Bovag garage. Hier werd mij verteld dat als de auto niet start er een code E1604 in de computer komt te staan, (dit wil zeggen dat er een probleem met de start -onderbreker is.)
Tijdens het starten komt er wel een vonk en benzine,alle waardes van de ontsteking en bobine zijn goed. men heeft in de Bovag garage geen idee waarom de auto niet aanslaat. Vervolgens ben ik naar een Daewoo daeler geweest en het probleem voorgelegd. Na enig zoekwerk werd mij verteld dat de ontsteking stuk was en vervolgens is een nieuwe ontsteking + verdelerkap+ nieuwe bougie kabels gemonteerd dit alles zonder enig resultaat (kosten inmiddels 500 euro!!). Na de auto te hebben opgehaald (net buiten gereden) bij de dealer
de volgende dag weer precies hetzelfde.
Wie o wie kan mij op weg helpen om dit te verhelpen.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb wat vraagtekens bij de fout E1604 en de uitleg daarvan.
E1604 bestaat niet. P1604 daarentegen wel. Echter een code die begint met P1... heeft geen vaste omschrijving en verschilt per fabrikant.
Als dit een probleem met de startonderbreker is, dan werkt die startonderbreker niet. Want je hebt vonk en benzine tijdens het starten.
Ik vond wel een document over de Nubira en Lacetti en daar heeft P1604 een afwijkende betekenis:
A normal function of the Transmission Control Module (TCM) programming is to perform an internal check that verifies the integrity of the RAM memory allocations. The DTC P1604 sets when the Random Access Memory(RAM) is not operating correctly when checked on initialization. An area of RAM is failed a read/ write test.
Dit is niet voor een motor-ecu, maar voor een Transmissie ecu. Meestal gebruikt een fabrikant redelijk vaste codes, dus je mag veronderstellen dat de code bij een motor-ecu hetzelfde zou zijn. Nu komt die code wel uit een manual dat Chevrolet uitgegeven heeft en niet Daewoo.
Heeft de dealer die foutcode P1604 wel eens uitgelezen en wat zegt die dat de code betekent?
Je denkt zelf dat de motor verzuipt. Dat kan niet als de startonderbreker de motor-ecu niet vrijgeeft.
Dat kan wel als bijvoorbeeld de koelwater temperatuur sensor verkeerd aan geeft of er een software fout in de motor-ecu zit.
Heeft de dealer gecontroleerd of er een software update voor dit probleem is?
Anders moet de auto een nachtje buiten slapen bij de temperatuur waarbij problemen te verwachten zijn.
Dan koud naar binnen duwen, 4-gas tester eraan, scanner eraan en sensoren uitlezen en dan starten.
Hallo oldford, allereerst bedankt voor je snelle reactie.
Wat betreft die foutcode zul jij gelijk hebben, het kan ook P1604 zijn. (volgens de Bovag garage is het een fout in de startonderbreking) maar zodra de auto na lang doorstarten dan toch eindelijk aanslaat schijnt de foutcode te verdwijnen.
Ook als de auto even gelopen heeft (+/- 5 min.) slaat hij direct aan en geeft geen foutcode meer.
Maar wat betreft de 4-gas tester enz. dat is al gebeurd in de Bovag garage.
Alle sensoren uitgelezen etc. alle waardes goed maar toch slaat hij niet aan.
Toen heeft de garage besloten om hem naar de dealer te brengen omdat ze zelf niet meer verder kwamen.
Bij de dealer hebben ze geconstateerd dat de ontsteking stuk was, maar vraag mij niet hoe ze tot deze conclusie zijn gekomen.
Ik heb vandaag contact opgenomen om opheldering te vragen waarom de ontsteking is vervangen en hoe het nu verder, maar ik heb nog niets vernomen,vandaar dat ik middels deze weg aan het zoeken ben om een oplossing.
Ik heb in een eerdere bijdrage op dit forum gelezen dat een spoel rond het contactslot ook van deze problemen zou kunnen geven,
heb jij hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor je reactie.
13 jaar
Dag Hubertje,
Ik heb een auto met exact hetzelfde probleem. Weet u nog wat er uiteindelijk aan uw auto is gedaan om dit te verhelpen?
Alvast bedankt
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar