close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chevrolet Nubira 2009: Dummy kat vs check engine light

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: F16D3, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Hallo allemaal,

Een tijd terug heb ik de kat van onze Nubira moeten wisselen. Ik heb gekozen voor een imitatiekat vanwege de prijzen.
Auto rijd weer prima, maar om de 500km gaat het check engine light branden met p0420 code. Dit levert ook wat schokkerig rijgedrag op bij lage toerentallen. Als ik beide lambdastekkers los trek, blijft weliswaar het lampje branden, maar is het schokken over. De lambdasensoren zijn beide niet defect. Ik ben zoekende naar een simpele fix en overweeg een celfix te monteren op de lambdasensor zodat deze verder uit de uitlaatgasstroom zit en de motor minder gevoelig reageert. Mijn vraag is echter: op welke lambdasensor moet de cellfix worden gemonteerd, de lambda voor of na de kat?

Geplaatst door

Vincent86c (265)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat gebeurt vaker met after market katalysators, dat er een fout geregistreerd wordt,
Bij het monteren van een celfix hou je eigenlijk het systeem voor de gek om het zo maar te zeggen, de lambda sensor wordt iets meer buiten de uitlaatgassen stroom geplaatst, waardoor het systeem in +/- 90% van de gevallen geen foutieve meting registreerd, (een celfix is niet altijd de "oplossing" hiervoor),
een celfix wordt geplaats bij de sensor nà de kat.

limbra 1345
vip badge

1 week

Bedankt voor uw uitleg. Is het aannemelijk dat na het monteren van de celfix het schokkerig rijgedrag ook tot het verleden behoort? De computer regelt nu de inspuiting onterecht bij door de onjuiste lambda-metingen.

Of de celfix het schokkerige rijgedrag op lost durf ik geen uitspraak over te doen,
Ik heb geen eigen ervaring met een Celfix, (persoonlijk vind ik dat een lap middel),
schokken, inhouden, stotteren van de motor kan ook andere oorzaken hebben,
hoe weet je zeker dat de lambda sensor`s goed werken ?
Ik weet wel dat een after market katalysator niet altijd probleemloos werkt,
indien er bij de apk keuring een 4 gas test wordt gedaan en de katalysator voldoet niet
aan de wettelijke eisen, wordt je auto daarop afgekeurd en dan dien je alsnog een
nieuwe katalysator te kopen.
Je kunt een celfix uiteraard proberen, maar of het voldoet aan je verwachtingen
durf ik helaas niet te zeggen.

limbra 1345
vip badge

1 week

De auto is onlangs met de dummy kat goedgekeurd.
Beide lambda's zijn onlangs omgewisseld met een gebruikte andere sensor. Dit maakte geen verschil voor het storingslampje en de klachten.
Wel was het schokken voorbij toen ik een stukje ging rijden met beide lambdasensoren losgekoppeld.

Als je de lambdasensoren loskoppeld, gaat de auto in noodloop. grote kans dat dan idd het zgn schokken minder wordt of over is. Dit wil echter niet zeggen dat de oorzaak in de lambdasensor of de kat zit. De p0420 code wordt gezet omdat de werking van de imitatiekatalysatoren gewoonweg onvoldoende is, echter veroorzaakt dit meestal behalve een af en toe brandend lampje meestal geen motorklachten. Heb je de auto al eens met originele apparatuur uitgelezen om te kijken of er echt geen andere foutcodes zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.