Bij deze tacuma komt foutcode p0131 regelmatig terug, gecombineerd met afslaan en/of stotteren.
Bij de apk was 1 maand geleden het co veel te hoog, vandaar dat beide (lege!) katalysators, en pakkingen zijn vervangen voor nieuwe.
Ook beide lambdas vervangen waarna het co perfect onder het max lag.
Bij het optreden van p0131 heb ik het gasklephuis gereinigd en de bekende massa aansluitingen naast de accu en achter de zekeringkast gefixed.
Alle vacuumslangen zijn in orde, bougies zijn nieuwe iridiums, luchtfilter en bougiekabels ook vernieuwd. Motor gebruikt geen olie.
Aansluitingen op de ecu zijn mooi schoon en geen corrosie. Stekker van lambda 1 weg geknipt en de bedrading gesoldeerd.
Foutcode komt zowel op lpg en benzine voor.
Wie heeft er nog ideen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Originele lambda sensoren gebruikt ?
De storing wordt gegenereerd door de eerste lambda sonde , maar hoeft niet veroorzaakt te worden door de sensor zelf.
Een lek in het uitlaatsysteem voor de kat kan ook de oorzaak zijn.
Een slechte mengsel verhouding kan ook , klepspeling bv. heb je al eens compressie gemeten of een lektest gedaan.
De beide lambdas zijn origineel. Compressie is goed, tijdens het uitlezen is te zien dat lambda 1 netjes stabiel staat op 0,435-0,455, maar lambda 2 zakte bij stationair tot onder 0,02.
Na wat bedrading controle is nu de lambda 2 weer goed en blijft tussen de 0,2 en 0,9.
Ook het uitlaatspruitstuk en aansluitingen van de kats zijn prima dicht. CO is overigens netjes onder de maximale waarde.
Koelvloeistofsensor is ook pas vervangen, p0131 blijft nog steeds terug komen met inhouden en stotteren bij optrekken vanuit de 1.
Helaas kan ik geen schema van de pinout van de ecu vinden, anders had ik wat bedrading kunnen omleggen.
Ik vind het signaal van lambdasonde 1 absoluut niet netjes.
Het lijkt erop dat er ofwel een draadbreuk is, dan wel dat de verwarming van die sonde totaal niet werkt.
Het is een niet verwarmde 2-draads lambda, de 2e is een 4-draads verwarmde lambda. Wat zou het voltage anders moeten zijn?
0,45 volt is normaal gesproken de voorspanning die de ecu op het signaal zet om te zien of de lambda sonde gaat werken.
Als het signaal ongeveer 0,45 volt blijft dan kan dat zijn omdat de sonde niet werkt of nog niet warm genoeg is of dat er een draadbreuk is.
De 1e lambdasonde moet pendelen tussen ongeveer 0,2 volt en 0,8 volt.
Op het moment dat de 1e lambdasonde normaal pendelt, moet het signaal van de 2e lambdasonde continue rond de 0,8 volt zitten. Bij een goed werkend systeem geeft pendelen van de 2e sensor aan dat de katalysator niet meer werkt.
1e lambda die nieuw was toch vervangen en nog enkele bedrading van een eerdere gasinstallatie verwijdert en het probleem was opgelost.
Bedankt voor het mee denken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar