2 weken geleden met een kennis een Deawoo Matiz gaan kopen,de scanner had ik meegenomen,om evt foutcodes uit te kunnen lezen.
Bleek het MM lampje te branden met de foutcode P0342: signaal nokkenas sensor te laag,nieuwe nokkenassensor bestelt en gemonteerd en die foutcode blijft nu weg.
Een uur gereden met de auto en weer een foutcode,nu P0351 Ignition Coil A Primary/Secondary Circuit Malfunction ,daarna de bobine vervangen(bleek inderdaad een spoel kapot van te zijn) en nieuwe bougies +kabels gemonteerd maar de P0351 blijft er ook na reseten en starten in zitten.
Waar kan ik verder nog zoeken,bedrading bobine naar ECU? connetor ECU ? of een defecte ECU uitgang?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als ik aan de bedrading bij de bobine rammelde,draaide hij het ene moment op 3 cilinders en dan weer op 2,dus op de sloop een connector gehaald en deze via een kroonsteen aan de orginele bedrading gezet,kun je ook makkelijker de spanningen meten.
Foutcode weer gereset en gereden,na ca 5 km kwam weer P0351 weer terug.
Over een dikke week ivm vakantie van mijn kennis,ga ik er weer mee verder,ik verdenk nog altijd de connector ervan dat die slecht contact maakt.
Vandaag dan de oorzaak gevonden en ook opgelost.
Alle bobinedraden tussen de bobine en ECU gemeten,één ervan had dan wel en dan weer geen doorgang,deze afgeknipt bij de ECU connector en een andere draad eraan gesoldeerd,krimpkous erover en deze naar de bobine getrokken en daar op aangesloten,auto rijdt weer prima nu en zonder foutcodes.
10 jaar
Het vervolg: de auto stotterde af en toe en ook de foutcode P0351,dus een 4aderige afgeschermde kabel besteld en deze tussen de ECU en bobine aangesloten.
De auto liep even goed en sloeg toen af,niet meer aan te krijgen bleek een 15 amp zekering van de ECU voeding te zijn doorgebrand,nieuwe zekering erin en weer proberen.
Hierna werd 1 van de 3 bobinespoelen(een 3 in 1 bobine) loeiheet en de zekering vloog er weer uit.
Nieuwe zekering erin en snel meten,bleek de bobine spanning 12v te zijn van de hete bobine,de andere 2 waren veel minder,spanning gemeten tijdens het draaien van de motor op 2 cilinders van de 3
Mijn gevoel zegt me dat een eindtrap in de ECU overleden is,kan iemand dit bevestigen of nog een ander idee,ik ben aan het einde van mijn latijn.
10 jaar
Vandaag de gerepareerde ECU weer ingebouwd en hij loopt weer als een zonnetje.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar