Ik lees hier veel over het inmiddels beruchte management lampje en bijbehorende slecht lopende motor. Nu heb ik dit lampje ook branden maar de auto loopt als en zonnetje. Ik heb de auto laten uitlezen en merk dat er twee sensoren op de uitlaat zitten. Nu is de achterste denk ik de O2 meting en die leest juiste waardes uit maar de voorste sensor gaat bij gas geven naar nul. De uitlees apparatuur die ik mocht gebruiken geeft niet 'in diepte' aan of dit inderdaad de sensor betreft of de kat. Zoeken op internet en kijken hier geeft geen oplossing dat er een tweede sensor bij de uitlaat zit. Is er iemand die mij kan uitleggen hoe dit nu zit? Daar zou ik erg mee geholpen zijn. Mijn idee is heel erg dat het deze sensor moet zijn want als het de andere is dan ontregelt deze de motor evenals het katblok. Dus wat is dit voor een sensor en waar kan ik deze kopen of laten vervangen. Mijn dank is grot voor uw input
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sinds 2001 moeten personenauto's met een benzine motor voldoen aan EOBD.
Die Europese uitlaatgas regels schrijven ondermeer een lambdasonde NA de kat voor. Dus, Ja, je hebt er minimaal 2.
De hoofdfunctie van de voorste sensor is regelen, de hoofdfunctie van de achterste sensor is bewaking van de katalysator.
De voorste moet regelmatig schommelen tussen laag en hoog. Gaat deze continue naar laag dan klopt er iets niet.
Heb je ook foutcodes?
Wat voor signaal krijg je exact? Zowel de voorste als de achterste?
Dank je wel voor je reactie en je informatie. Vindt ik erg leuk daar ik hier voor het eerst ben.
Tsja, wat voor een signaal ik krijg weet ik niet. Ik weet dat de achterste, na het katblok blijkbaar niet goed werkt. Deaangeven waarden heb ik mij laten vertellen moet tussen 1.5 en 6 volt liggen en die gaat nu steeds naar 0 bij gas geven/verhoogd toerntal. welke foutmelding precies weet ik niet daar dit niet een 'diepte' scan apparaat is. Ik moet denk ik naar de dealer voor een diepere uitlezing blijkbaar. Zijn trouwens de sondes allebij hetzelfde type?
12 jaar
Er zijn verschillende types lambdasondes die elk hun eigen type signaal hebben.
Maar jouw motor heeft de ouderwetse sprongsonde, die een signaal geeft tussen de 0,1 en 0,9 volt.
Dit geldt voor beide sondes. Dus 1,5 tot 6 is veel te hoog en zal de sonde nooit halen.
Of ze moeten het verwarmingssignaal bedoelen? Of de voeding voor de verwarming - maar die moet accu voltage zijn?
Dealer (of een wat meer technisch/elektronisch onderlegde universeel) lijkt me een goed plan.
Overigens, als het motorlampje brandt, dan kan zelfs een flut-ding van 30 euro de foutcode(s) uitlezen.
Gevonden!! De foutcode gaf veel meer dan alleen een de code P0135. Er stond verder op het scherm ook nog de oorzaak.
De O2 sensor voorverw.kring.bank1-sens.1 En dus moet het dan ook het verwarmings element zijn in de lamda sensor.
Maar ik kan op internet niet direct zo'n sprongsensor vinden en dus zal ik naar de opel dealer moeten om er een te kopen.
Ook onderdelen zoeker geeft geen gevonden sensor. De uitlezing is ook tussen 0.1 en 0.9 volt dit had ik verkeerd begrepen en deze gaat naar 0 bij verhoogt toerental.
Vreemd dat er geen te vinden is bij onderdelenzoeker, lijkt mij dat ze uitwisselbaar zijn.
Als ik er een heb dan zal ik vermelden of het management lampje eindelijk uit blijft.
12 jaar
Ben al een poos bezig een sonde te kopen maar dit is blijkbaar lastiger dan gedacht. Blijkbaar kan er een universele sonde op en kan ik de stekker vervangen
De vraag is nu aan oldford of dit inderdaad de juiste is voor mijn auto?
Moet ik dan ook de pc resetten of kan dit gewoon met het loshalen van de spanning voor een poosje waardoor de pc zelf ook reset?
Is dit management lampje cruciaal voor de APK. Hij gaat morgen een keuring tegemoet.
Ben dus nog steeds bezig
12 jaar
Hoera!! Dinsdag is de originele chevrolet sonde binnengekomen met stekker en al. De Bosch sonde heb ik teruggestuurd daar hier geen stekker aan zat en je deze zelf moest overzetten. Maar een te lange of te korte draad geeft weer andere spanning waardoor deze (mogelijk) niet goed werkt. Nu dus de oude eruit, nieuwe erin en de stekker er ook in. Eerst bleef, natuurlijk het lampje branden maar de plus pool losgehaald voor 15 minuten waarna de pc wordt gereset en lampje bleef uit. Nu na twee dagen nog steeds en dus denk ik dat ik de juiste sensor heb gekocht. Wel 180 euro maar dit weegt noit op tegen de opluchting voor mijn APK. Is afgekeurd vanwege dit lampje en was al 22 dagen 'over tijd'. Apk was trouwens een formaliteit daarna. 20 euro. Even kijken hoe ik dit topic kan afsluiten. Hartelijk bedankt Old Ford voor het helpen van een Old Chevy :)
12 jaar
Bedankt voor de feedback.
Afsluiten doen wij wel voor je...
Moderator Problemcar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar