Daewoo-Chevrolet Tacuma: Hoog benzineverbruik tacuma automaat

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik heb een Tacuma automaat 2.0 die 1 op 7 loopt bij stadsgebruik. Dit is overeenkomstig met de fabrieksopgave. De auto start, rijdt en schakelt perfect, voor zover niks aan de hand dus. Ik trap nauwelijks mijn gaspedaal in (max 2500 opm) en laat hem zoveel mogelijk uitlopen. Wel is 90% stadsgebruik. Kan het verbruik niet omlaag door hem minder benzine te geven, voor mijn part houdt hij bij vol gas in. Op de grote weg rij ik toch nooit harder dan 100 kmu. Voor mijn part een paardenmiddel door oa de choke uit te schakelen. Ik heb er een OBD2 module in gehad maar hij geeft geen foutmeldingen. Wie heeft er een oplossing.

Alvast dank.
Gr, Joop.

joko47

Geplaatst door joko47 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Tacuma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Waarom de choke uitschakelen? Rijd je de auto alleen maar koud dan? Wordt deze nooit warm?
Dan krijg je het probleem dat dan de motor koud slecht start en nog slechter rijd.
Ook warm minder brandstof geven zal niet gaan. Dan werkt de katalysator niet goed en kom je niet meer door de APK-keuring.
En als de motor volgas gaat inhouden dan ben je dingen aan het slopen, zoals de dure katalysator of zelfs de nog duurdere motor.

Ik ben bang dat je er mee moet leren leven, zeker als het verbruik overeenkomt met de fabrieksopgave.

joko47 (0), 9 jaar geleden

Dank voor je reactie oldford. Ik rijd vaak korte stukjes, echt warm zal de motor dan niet worden. Als ik er een paar kilometer per liter bij krijg ben ik al tevreden.

kaleido 1 (1900) PRO, 9 jaar geleden

Heb je die 2 liter echt nodig ? anders zijn er zeker goede alternatieven als het een automaat moet zijn.

joko47 (0), 9 jaar geleden

Nee, ik ben er toevallig tegenaan gelopen voor een prettig prijsje. Had nog maar 66 dkm NAP op de teller. Aardige auto maar ik heb verder niks met Daewoo, allen het verbruik valt mij erg tegen. Op een of andere manier moet het toch mogelijk zijn hem wat schraler af te stellen.

kaleido 1 (1900) PRO, 9 jaar geleden

Helaas , het is heden niet meer zoals vroeger met een carburateur , alles wordt electronisch geregeld , daar kun je niets meer mee, de rechtervoet is tegenwoordig het enige wat je nog af kunt stellen , en als die al op standje zuinig staat , tja.
Hij was goedkoop , waarom ? dat weet je helaas nu.
Optie , of accepteren of toch een zuiniger alternatief zoeken.

joko47 (0), 9 jaar geleden

Tja, de goede oude tijden. De goedkope benzine maakt natuurlijk wel wat goed Ferrie (€1.36 bij mij in de buurt) Ik ga er nog maar eens een paar nachtjes over slapen.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Fabrieksopgaven van het verbruik zijn altijd op zijn gunstigs - dus met warme motor.
Als je met koude/half warme motor de fabrieksopgave evenaart, dan valt er verder met rijstijl niets te verdienen.

En je vraagt ook nogal wat. Het verbruik is 1 op 7 en je wilt daar een paar (dus minimaal 2) kilometer per liter bij.
Dat is een besparing van maar liefst 22%. Dat gaat echt nooit lukken.

joko47 (0), 9 jaar geleden

Ik zal er dus mee moeten leren leven of ander opruimen. Ik zie het nog even aan.
Dank voor de reacties.

joko47 (0), 9 jaar geleden

Toch nog een vraagje? Hij geeft toch 1 foutmelding.

TID: $04 CID:$60
max.:0 current :64.
High sensor voltage for switch time

Geen idee wat het is en of dit iets met het verbruik te maken heeft.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat je weer geeft is GEEN foutmelding. Het is het resultaat van een doorlopende test.
Helaas heb je een werkplaats manual (als het daar al in staat) nodig om te weten wat het is.
Als het echt fataal is krijg je vanzelf een echte foutmeldinhg (DTC).

joko47 (0), 9 jaar geleden

Dank old ford, ik heb hem meerdere malen uitgelezen maar er zijn geen foutcodes opgeslagen. Ik heb ergens geleden dat je de druk op de benzinepomp kan verlagen, geen idee of dat zin heeft. Tja, het houdt je wel bezig, misschien moet ik het maar loslaten.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Volgens mij hebben we de discussie over het zuiniger zetten al gehad.
Ik wil daar nog wel aan toevoegen dat je misschien geen besparing haalt, maar per ongeluk wel eens nog meer brandstof gaat verbruiken.
Op een bepaald moment loopt de motor zo slecht dat je veel meer gas moet gaan geven, en daar gaat je "besparing".
Voordat de motor zo slecht loopt, worden de wijzigingen gewoon weggepoetst door de lambda regeling en merk je dus niets.

joko47 (0), 9 jaar geleden

Ik ga het loslaten, nogmaals dank.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.