Mijn Chevrolet Nubira is bijna 1.5 maand geleden bij de garage gewwest om een grote beurt en vervangen van de distributie riem.
Ook had ik al een melding gemaakt dat het lampje van het motormanagement systeem brandde.
Het viel de garage op dat de auto erg inhield bij optrekken.
er is met de dealer contact geweest en die gaf aan dat de bougiekabels moesten worden vervangen.
Deze ware vervangen, maar het probleem bleef bestaan, m.n. op LPG, maar ook op benzine.
Het bleek dat hierbovenop ook nog een cylinder lek was. Er heeft toen een koprevisie plaatsgevonden, waarbij de verbande kleppen waren vervangen en de kop geschikt is gemaakt voor LPG.
Echter het probleem bleef bestaan.
Hierop ben ik naar de dealer geweest deze gaf aan dat de kabel weer slecht was. (Dit vond ik nogal vreemd, maar het zou wel kunnen dat een nieuwe bougiekabel ook slecht is).
Na het vervangen van de kabel, bleef de auto nog steeds inhouden maar had geen melding meer met foutcode 0300, maar wel 0404; EGR klep.
De dealer vond dit niet zo'n gebruikelijke code en raadde mij aan om naar een gasspecialist te gaan. Echter mijn idee is niet dat dit te maken heeft met het gassysteem, want zowel op benzine als LPG doet de auto het even slecht. Stationair houdt de auto in en bij het vragen van vermogen lijkt het of hij niet genoeg brandstof krijgt of juist te weinig lucht. Soms lijkt het erop dat hij zelfs cylinders overslaat, terwijl de kop al is vervangen. Zelfs heeft de auto op het moment last van misfire en dit laatste symptoom is de laatste 2 weken wat toegenomen en baart mij ook meer zorgen.
Kortom de symptomen zijn:
- Stationair inhouden en overslaan van cylinders (toerental loopt terug van 900 RMP naar ongeveer 500 RMP)
- Inhouden bij het vragen van vermogen (het sterkst is dat tussen 2000 en 3000 toeren, bij alle versnellingen)
- Misfire (Voornamelijk bij lage snelheden)
- Erg hoog piepgeluid tijdens rijden (net alsof er een krekel in de auto zit)
- Foutcode 0404 EGR-klep?
Opmerking: Dit gebeurt zowel op LPG als op benzine
Vraag wat kan ik het beste repareren kan het zo zijn dat het toch iets elektronisch is of dat er een sensor kapot is? Bv luchtmassa sensor, lambda sensor, nokkenas sensor?
Is het mogelijk dat een kapotte EGR klep deze symptomen veroorzaakt?
Is het ook mogelijk dat het iets anders is zoals de EOBD?
En heeft verdere reparatie nog wel zin?
Ook wil ik graag weten hoe duur sommige onderdelen zijn..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probleem met de EGR-klep kan dit (gedeeltelijk) veroorzaken.
Maar hetzelfde geldt voor een luchtmassameter die te weinig aan geeft (te laag signaal) of valse lucht ergens.
EOBD is het niet, dat is geen onderdeel/sensor. Dat zijn eisen met betrekking tot de kwaliteit van uitlaatgas en een standaard manier van uitlezen.
Gezien de klachten ben ik het met je eens dat de motor te arm staat.
Probleem met de EGR-klep moet opgelost worden voor dat je verder gaat zoeken.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Probleem hier is dat het lpg-systeem het benzine-deel beinvloedt en vice versa.
Motor moet eerst goed lopen op benzine, dan kun je verder met het gas-deel.
Is dat goed dan een dag op benzine rijden en dan de zogenaamde "fuel trims" uitlezen.
De fuel trim laat zien of er een afwijking is tussen wat de computer verwacht aan lucht en wat er daadwerkelijk naar binnen gaat.
Je kunt er dus aan zien of er ergens een meetfout is. Fuel trims kunnen makkelijk uit gelezen worden met EOBD in live data.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar