auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet Nubira 2000: Stationair toerental rijdend 1500 t.p.m., stilstand 850 t.p.m. .

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Toeren blijven hangen op 1500 t.p.m. als auto op de snelheid is en in zijn vrij, daardoor met ingeschakelde versnelling moet ik harder remmen omdat de motor te veel aan het duwen is. Zodra auto onder 20 km/u rijdt zakken de toeren gelijk naar normale stationair waarde, namelijk 850 t.p.m. Ook als ik rijdend motor even uitzet en weer start schieten de toeren omhoog tot 2500 t.p.m., totdat de snelheid weer onder de 20 km/u komt, dan zakt ie weer naar stationair toerental van 850 t.p.m. Het maakt ook niet uit of de airco aan staat of uit. Stationair loopt ie perfect, voor de rest rijdt hij ook zeer fijn. Ben hiermee naar Daewoo dealer geweest, hij heeft de probleem direct aangepakt, hij heeft gasklephuis schoongemaakt (Ik zie geen sporen van losmaken hiervan, daarom vermoed ik dat: hij ingespoten heeft met een of een andere reiniger. Gasklephuis is wel schoon), hij heeft meeste recente software geladen in computer met een pakket. (Ik weet het niet waar pakket voor staat.) Het probleem is niet opgelost! Daewoo dealer zegt dat hij dit probleem voor het eerst in zijn leven zit. Volgens hem moet er op geen enkel wijze verband zijn tussen snelheid en stationair toeren. Hij gelooft niet wat ie zit. Hij kan hier niets mee doen, of ik kan hem laten onderzoeken. Dit onderzoek kan uren, dagen duren en aan einde weet ik nog niet of het opgelost kan worden. Dit even ter zijde, ik word dus gek met dit probleem. Bij het afslaan, denken naast rijdende fietsers dat ik ze opjaag, het me extra benzine, het is geen pret om elke keer voor de stoplicht in zijn vrij te zetten, e.t.c.
Storingslampje brandt niet. Stappen motor is schoon. Gasklephuis ziet er schoon uit. Ik heb ook massapunt achter linker koplamp losgemaakt schoongemaakt, ook de draad vanuit accu min pol rechtstreeks naar de bevestigingsbout van gasklephuis getrokken.
Ik hoop dat iemand hier raad hiermee heeft en mij kunt helpen. Alvast dank voor het meedenken.

Geplaatst door

original25 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je zegt: "Toeren blijven hangen op 1500 t.p.m. als auto op de snelheid is en in zijn vrij, daardoor moet ik steeds harder op de rempedaal drukken. "
Ergens klopt hier iets niet. Als de auto in vrij staat moet je gewoon normaal kunnen remmen.
Als je ook hier harder moet trappen lijkt het erop dat de rembekrachtiging lek is en de motor daardoor te veel lucht krijgt.

Als je bedoelt dat je met ingeschakelde versnelling harder moet remmen omdat de motor te veel aan het duwen is, dan moet de gasklepschakelaar/positiesensor nagekeken worden. Normaal schakelt een motor-computer de injectie uit als je afremt op de motor. Maar dan moet deze wel kunnen zien dat je het gas los laat.

Voor de rest lijkt het mij min of meer "normaal" gedrag, dat is ingeprogrammeert in de motor-computer. Die afhankelijkheid van rijsnelheid zie je wel meer. Als de rijsnelheid een losse sensor is op de bak, zou je eens kunnen proberen wat er gebeurt als je die loskoppelt.

oldford 0
badge

14 jaar

Hartelijk dank voor uw reactie. Ben blij dat iemand reageert en dan zo snel. :)
Met de remmen is niets aan de hand. Ik heb inderdaad niet helemaal juist geschreven, mijn excuus hiervoor. De motor duwt auto inderdaad met ingeschakelde versnelling.

Toen ik op zoek naar probleem was, heb ik ook gasklepschakelaar/positiesensor gedemonteerd en het viel mij op dat ik hem niet zomaar terug kon plaatsen. Deze heb ik dus met de vier gespannen ongeveer kwartslag (ik geloof klok richting) moeten monteren. Er zaten wat ronde krassen aan de binnenkant van de sensor zelf.

Ik probeer zo snel mogelijk hem te demonteren, zodat ik foto kan maken voor deze forum.
De sensor op de bak probeer ik ook even los te koppelen, ben benieuwd of dat verschil uitmaakt. Dit is net als de andere een hele goede en logische tip, bedankt.

(Ik heb de zin over motor duwen met ingeschakelde versnelling aangepast.)

original25 0

14 jaar

Alexander hoe lang ben je in het bezit van de auto? De laatste zin van old ford is juist. Het gasklephuis inwendig reinigen is altijd goed , Bij het los koppelen van de km teller gaat direct het ECU lampje branden.als je rijdt. Het schroefspilletje van de stappenmotor kan je met een hoogwaardige olie iets smeren. De stop is dan indrukbaar maar forceer het niet. Let op de veerring en Oring . Groeten.

Punt 65
badge

14 jaar

Ik heb deze auto sinds 17-07-2010. Auto heeft 97.000 km gelopen.
Ik heb ook nagegaan bij de vorige Daewoo dealer wat er allemaal aan deze auto gerepareerd was. Hierbij twee punten waarvan ik de relevantie verdenkt:
- Koppakking was lek paar jaar geleden => koppakking was netjes vervangen, dat zie aan alle spruitstuk pakkingen zijn nieuw en glimmen nog
- Toeren waren te hoog(ook een tijdje terug) => stappenmotor was vervangen.

original25 0

14 jaar

Alexander, citeren is niet nodig als de tekst er vlak boven staat; gewoon direct antwoorden volstaat.

mvg, Hans
Moderator Problemcar.

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Alexander daar was ik al "bang "voor. Deze manier van draaien van de motor hoort zo. Opels doen precies hetzelfde. Succes er mee.

Punt 65
badge

14 jaar

Even een update.
- Ik heb de snelheidssensor losgekoppeld => Auto reed perfect toeren zakten zodra ik gaspedaal losliet. Ik herkende mijn auto, wat een comfort! Eigenlijk was dit te verwachten, want zo deed hij al die tijd als hij stil stond en ik gas gaf en losliet.
- Ik heb de stekker van de gaskleppositiesensor losgekoppeld na een rit van 10min met draaiende motor, toen gingen toeren snel en gelijkmatig omhoog tot 1500 en bleef hij op deze toeren netjes hangen. Wat opvalt dat dit een exact dezelfde toerentaal is waarover ik klaag.
- (Gasklephuis is al (wellicht onnodig, hij zag al schoon uit) schoongemaakt) Daarna heb ik de stappenmotor uitgehaald en ingespoten met olie WD-40, veer zag er goed en schoon uit. Weer netjes ingedaan O-ring was ook goed, ik voelde lichte weerstand van de O-ring bij zowel bij uithalen als bij het terugplaatsen.
- Ik heb de gaskleppositiesensor uigehaald, deze zag er schoon en ook goed uit. Bij het plaatsen moest ik hem wel klein beetje spannen richting de klok. Ik denk dat het zo hoort, je kunt hem echt niet verkeerd monteren er daar geen ruimte voor. Gasklep draaid ook vrij en de sensor draaid netjes mee.
- Daarna gelijk bij stilstaande auto met draaiende motor heb ik de stekker van de gaskleppositiesensor uitgetrokken toen ging hij weer naar 1500 t.p.m. , maar ging ie ook gelijk "zoeken" of met andere worden schommelde hij rustig tussen 1500 en 800 t.p.m.
- Daarna schoot mij ineens te binnen, wat als ik de stekker van stappen motor uithaal. Dit heb ik dus gedaan en motor bleef ook goed te functioneren klacht was weg, maar de toeren gingen soms van 850 naar 950 dat kon ik ook horen.

Ik wilde even reageren op de laatste opmerking van "Punt". Beste Punt dat er met auto iets aan de hand is geen twijfel mogelijk, dat hoor ik zelf van Daewoo monteur en omdat rijden met zo'n klacht niet ten goede voor verkeersveiligheid is, maar ook niet voor de koppeling e.t.c... Ik snap je wel dat je bedoelde meer dat dit klacht wat vaker voorkomt bij deze motor en/of auto types. Ook heb ik andere leeftijdsgenot van Nubira gereden hij dit niet zo gek met de toeren.

original25 0

14 jaar

Ik zou hem toch eens aan een scanner hangen en kijken wat de live data parameters zijn.
Misschien geeft een hele andere sensor wel afwijkende waarden, waardoor de motor ontregelt wordt.

op de site van de scanner staan wel garage bedrijven die zo een scanner hebben, of anders de Daewoo dealer.

CarManScan 0
badge

14 jaar

Bij een handelsonderneming de Ruig die gespecialiseerd is problemen vast te stellen heb ik de auto laten uitlezen. Helaas kon geen diagnose worden gesteld. Wel heb ik advies gekregen om de complete spruitstuk te vervangen door de tweedehands spruitstuk.
Opvallend was dat de waardes van 02 meter schommelen chaotisch tussen 200 en 800. CO2 waarde was 258 dit is normaal wellicht ietje hoger gasklep positie bij stationair toerental is 12%. Voor de rest zag er alles goed uit. Nogmaals als ik de stekker uit versnellingsbak trek zaken toeren wel wanneer het verwacht wordt, hij doet dus normaal.
Hoeveel geld moet ik in deze auto steken?! Help mensen.

original25 0

13 jaar

Welk spruitstuk? Dat van de inlaat of de uitlaat? En waarom?
Heb je de exacte getallen van alle gassen uit de 4-gas test? (Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal)?

oldford 0
badge

13 jaar

Bedankt voor uw reactie!
Ik weet helaas niet of naar de 4-gas test getallen gekeken werd, dit gaat boven mijn kennis. Moet ik hem bellen om dit na te gaan?
Spruitstuk van de inlaat. De monteur is van mening dat er gasklephuis hiermee ook vervangen wordt. Hij vermoed dat er gasklep niet helemaal terugvalt en heeft daarom hij dat begrenzer schroefje teruggedraaid. Schroefje is zodanig teruggedraaid totdat de throttle positie naar 10% ging. Later hebben we hem op 11% gezet. Waarom, weet ik niet. Ik merk nu in ieder geval dat er een schok is bijgekomen rond 2200 t.p.m..
Hij vermoedde in het begin(voordat hij aan de slag ging) dat mogelijk de pakking van de inlaat spruitstuk lekt en dat de distributieriem niet goed geïnstalleerd was (1 tandje verkeerd).

original25 0

13 jaar

Lekke inlaat spruitstuk pakking is eenvoudig vast te stellen.
Ofwel met een rookmachine, dan wel door er een beetje remmenreiniger op te spuiten.
Vermoeden zegt niets, controleren is beter. Distributie timing is gecontroleerd?
Ik zou toch maar eens langs de dealer gaan voor een 2nd opinion.

Kijk je zei: "waardes van 02 meter schommelen chaotisch tussen 200 en 800. CO2 waarde was 258"
Wat bedoel je met die O2 meter? Getal op de display van de gas-tester of een (mili)voltage van een lambda sonde?
CO2 waarde lijkt nergens op. Dat is waarschijnlijk geen CO2 maar misschien CO en dan is er ergens een komma vergeten.
Vandaar dat ik naar de exacte getallen vraag. Die zullen ze nu wel niet meer weten, helaas.

oldford 0
badge

13 jaar

Heb vroeger bij m'n Nubira LPG het zelfde probleem gehad. Uitgelezen, (ook met een oud DOS programma van Daewoo) computer uitgewisseld, schoonmaak acties, alles zoals hierboven staat omschreven etc,etc,. Moest wekelijks m'n systeem resetten door m'n accu los te maken en aan massa te leggen. Heeft een half jaar geduurd met een wekelijkse tocht naar Daewoo. Uiteindelijk alle aardpunten nagekeken. Probleem was toen verdwenen

Zoekende 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.