Daewoo-Chevrolet Espero: Inhouden/totaal geen vermogen op LPG

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

Hallo allemaal,

zondag thuis gekomen van vakantie in de Franse Alpen. Reis is goed verlopen, op een kleine irritatie/probleem na.

Ik had af en toe last van het wegvallen van vermogen danwel inhouden bij het vragen naar vermogen op LPG. Het is het best te vergelijken met het rijden op een vrijwel lege LPG-tank. Het gebeurd vooral op momenten dat er vermogen gevraagd wordt, bijvoorbeeld bergopwaarts. Soms was het zelfs zo erg dat hij niet meer van stationair toerental af te krijgen was. Als je het gaspedaal dan toch indrukte, schakelde de installatie terug naar benzine (met als gevolg dat je de rotonde waarvoor je stond te wachten zo ongeveer op schoot i.p.v. op reed...)

Ook had ik het idee dat het bij nat weer erger werd. Zo heb ik er bijvoorbeeld de hele weg vrij weinig last van gehad, maar in de Ardennen, waar het flink regende, gebeurde het regelmatig. Ook in Nederland heb ik er af en toe last van, maar een stuk minder. Je vraagt immers minder snel veel vermogen.

Op benzine heb ik nergens last van. Het betreft hier een Koltec installatie (typegoedkeuring KOLU1000, verdamper type vg392). Ik heb al gecontroleerd op gescheurde vacuumslangen en slechte contacten, maar dit is het voor zover ik kan zien niet. Ook kan het geen bevriezing van de verdamper zijn, deze krijgt gewoon koelwater toegevoerd.

Ik vermoed zelf een vervuilde verdeler of iets in die richting. Is deze zelf schoon te maken? Heb al wel wat topics gevonden hier, maar niet echt een duidelijke handleiding over hoe en wat.

Het rare is wel dat hij het lang niet altijd doet, al heb ik wel het idee dat hij minder trekt op lpg dan voorheen.

Alle opties zijn welkom!

gr.
Roy

p.s. op benzine is dus niets aan de hand

RvL

Geplaatst door RvL (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Espero? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

erwin2929 (0) PRO, 17 jaar geleden

drukken lpg installatie controleren, verdeel huis reviseren en/of verdamper vervangen.

popey (0), 17 jaar geleden

Vaak zit er smeer of een wasachtig product in de LPG.
Dit verzamelt zich in het onderste punt van een verdamper.
In mijn verdamper van de auto bevond zich een aftapplug om dit spul te verwijderen,hierna liep de auto weer als vanouds op gas.
Dit type verdamper ken ik niet en weet niet of er zo'n aftapplug inzit.


ps:membraan kan ook te slap zijn.

popey

RvL (0), 17 jaar geleden

Goed, vandaag toch maar eens naar de LPG-specialist geweest aangezien ik er zelf niet uit kwam. Deze is er een aantal uur mee bezig geweest en vermoedde in eerste instantie de lambda-sonde. Het signaal hiervan was niet helemaal je-van-het. Hij kon de sonde echter niet op dusdanig slecht functioneren betrappen om zeker te zijn dat het daar aan lag.

Hij heeft toen fabrikant Necam gebeld en die had de gouden tip: de stappenmotor. Er zat nog een stappenmotor in van de eerste serie en daar hadden ze al eerder problemen mee gehad. Na de installatie van de nieuwe stappenmotor functioneert alles weer naar behoren. Ook het signaal van de lambda sonde ziet er nu weer perfect uit.

Een ander 'probleem' wat ik met de auto had is nu ook meteen opgelost. Hij liep al een tijdje koud wat rumoerig stationair (zie ook http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i.... Na het vervangen van zo ongeveer de hele onsteking (op spoeltje en bobine na) gooide ik het op ouderdom. Auto heeft immers 220.000km gelopen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Espero of stel zelf een nieuwe vraag.