auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daewoo-Chevrolet Aveo: Koelsysteem ontluchten

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Ik ga bij mijn aveo 1.4 uit 2006 de distributie riem en alle rollen vervangen en ook de waterpomp, moet ik naderhand na het vullen het koelsysteem ontluchten en zo ja waar dan. Ik weet dat er modellen zijn die zichzelf ontluchten en ik zie immers nergens een ventiel zitten zoals bv citroen heeft.

Geplaatst door

GoBo (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De lucht verzamelt zich boven de vloeistof. Dus door op hoge plaatsen bv een klem op te lossen zal de lucht ontsnappen als elders het vloeistofniveau hoger is. (communiserende vaten) Als je er voor kunt zorgen dat het gevulde expantievat onder druk komt te staan zal de lucht dan ook door de eerder genoemde openingen kunnen ontsnappen.

Hallo Cor, de riem en rollen vandaag vervangen met waterpomp, gewoon gevuld en rustig stationair laten warm lopen tot de fan aanslaat, inmiddels de snelweg mee op geweest en de meter schommelt niet dus het systeem zal wel zijn eigen ontluchten. Ik weet dat er modellen zijn die zichzelf ontluchten ,maar ik wist het van de aveo zo niet . Morgen met koude motor het koel vloeistof peil controleren. Bedankt voor je reactie.

GoBo 0

11 jaar

Zet ook de kachelinstelling op max verwarmen. Als je binnen hete lucht krijgt en de fan slaat aan, dan is het kogelsysteem goed ontlucht.

Als je een fles met water vult terwijl deze staat zal deze zichzelf ontluchten. als je dezelfde fles wil vullen terwijl deze plat of zelfs ietsje onderste boven ligt zal er altijd lucht in blijven.

De kachel had ik al met vullen open gezet en werd goed warm, ook de volgende dag met koude motor moest er niks meer bijgevuld te worden, gisteren ook met de extreme hitte geen problemen gehad.
Wel heb ik na de vervanging een ietwat jankend lager geluid, ik heb geheel volgens de Gates instructie gewerkt dus netjes met de nieuwe water pomp het pijltje van de spanner goed gezet en ook een Gates set gemonteerd,deze zit er origineel ook in zag ik.
Ik ben er niet blij en gerust op, dus ga maandag op onderzoek uit, het kunnen maar drie lagers zijn, of het spanrol lager, of het geleiderrol lager, maar deze zijn nieuw of de spanner van de Multi riem want de Multi riem is ook vervangen.
Ik heb bij meerdere auto,s de distributie riem vervangen, maar dit is nieuw voor mij, zal net ik weer een maandag morgen lager hebben.

GoBo 0

11 jaar

Zoals je zelf al vermoed, veroorzaakt het wisselen en spannen van de riemen het jankende geluid. Buiten dat een te strak gespannen riem het janken kan veroorzaken. bestaat ook de kans dat een keerring de piep veroorzaakt.

Door de dynamo riem te verwijderen en daarna de motor even zonder die riem te laten draaien, kun je vaststellen of het geluid uit de distributie of elders weg komt.

Als het geluid uit de distributie komt?? moet je nogmaals de riemspanning controleren. Als minimaal riem spanning verminderen resultaat heeft zou ik het zo laten. Anders luisteren met een stukje benzineslang in een oor (stetoscope) luisteren waar het geluid vandaan komt. De vernieuwde poulys mogen niet piepen. De nokkenas of krukaskeerring zou je met bv een spuitbus wit vet kunnen smeren.

Met de dynamo riem kun je zo nodig dezelfde procedure volgen..

Tegenwoordig levert men automatisch nieuwe spanrollen bij nog al wat riemen. Iki ben een voorstander van minimale spanning, natuurlijk binnen de marge.Na een paar minuten draaien nogmaals spanning in verschillende standen controleren en zonodig minimaal bijstellen..

Gates riemen vind ik persoonlijk altijd een wat jankend geluid geven.

primera p11 0

11 jaar

Het geluid heb ik al eens meer gehoord, bij een dynamo waar het lager slecht van was, of bij een Harley waar de primaire aandrijving (van blok naar versnellingsbak) door een getande belt wordt overgebracht.

Bij mij is het geluid ze goed als hetzelfde, vooral bij het gas los laten dus toeren verminderden hoor ik het jankende geluid het ergste.

Je zou bijna zeggen dat de belt te strak staat, maar ik heb hem precies op de afstel pijl gezet zoals gates voorschrijft, ook vooraf 720 graden gedraaid en daarna definitief vastgezet.
De spanner is er juist voor om er de volgende 60000 km er voor te zorgen dat de belt optimaal op spanning blijft.
Omdat Gates er op hamert dat je het precies volgens het boekje doet, ook omdat er in het verleden nogal vooral in de US voortijdig beltjes braken, heb ik dit strikt gevolgd.
Het viel me wel op dat de oude spanner ver van de pijl af stond naar de losse kant, er is met 76000 km op de klok nog nooit iemand aan geweest en door slijtage gaat de pijl uiteraard verlopen.
Dat er nieuwe lagers van een goed merk al meteen de geest geven leek mij ook onwaarschijnlijk, maar je weet het nooit.

Ik heb een echte stethoscoop en ga begin van de week op onderzoek uit, wel jammer als je alles perfect doet je weer aan de gang kunt.
Ik hoop alleen dat als het inderdaad de belt is ik het kan oplossen met de speling op de boutgaten van de spanner en de geleiderrol, daar kan ik iets mee winnen hoop ik, want de waterpomp opnieuw los draaien liever niet, maar wat moet dat moet.

UIterraard ga ik eerst de Multi riem losgooien en luisteren.

GoBo 0

11 jaar

In het grijze verleden maakten we mee dat plotsklaps alle v snaren van een bepaald model na vervanging piepten (slipten)..Omdat de zg originele riemen in backorder stonden, hadden we onze toevlucht genomen tot een parallel merk. Wat bleek??? de riemen fabrikant had in samenwerking met de autofabrikant patent genomen op de hoek van de V van de riem. Concurerende merken mochten geen riemen maken onder die hoek. Toen die riemen fabrikant zelf (even)niet kon leveren had iedereen een probleem.. Ook zijzelf... Zal dat nog bestaan???Dit soort protectie.. Een correct gespannen gillende riem was niet in staat het gevraagde koppel over te brengen. minder raakvlak. Ik vermoed dat bij moderne zg multiriemen dit nog nauwelijks een rol kan spelen. De afstand tussen de nok en de onderkant van de poulie en riem is nu zo klein, dat een paar graden verschil niets zal uitmaken.

Ik geloof ook niet dat het de Multi riem is, maar voordat ik weer alles uit elkaar ga halen test ik het toch maar even.

Het jankende geluid is voor mij met technische achtergrond te veel om het ongemoeid te laten, ik wil niet met al mijn goede bedoelingen dadelijk alsnog vroegtijdig met en gebroken riem en veel koste komen te staan.

Het is weer even een paar uurtjes sleutelen, nogmaals laat ik liever de water pomp ongemoeid om eventuele lekkages te voorkomen, alhoewel hij zit er net in dus de o-ring zal zijn werk nog wel doen als ik hem verdraai, maar ik ga liever op safe en hoop dat de riem iets losser leggen het gewenste resultaat geeft, als het toch een lager blijkt te zijn is dat wel een slechte zaak van de producent, maar dat het daar aan ligt geloof ik eerlijk gezegd niet.

Ik heb nu zo,n 150 km gereden en hoopte dat het minder werd, maar voor als nog niet.

GoBo 0

11 jaar

[quote=cor van jaarsveld]............ Anders luisteren met een stukje benzineslang in een oor (stetoscope) .............................[/quote]
Hahaha Die is nieuw, kun je dan de zee horen ???

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Ja, maar dan moet je het andere eind wel langs het strand houden.,[quote=Ralf_Jensen][quote=cor van jaarsveld]............ Anders luisteren met een stukje benzineslang in een oor (stetoscope) .............................[/quote]
Hahaha Die is nieuw, kun je dan de zee horen ???[/quote]

[quote=GoBo]Ik geloof ook niet dat het de Multi riem is, maar voordat ik weer alles uit elkaar ga halen test ik het toch maar even.

Het jankende geluid is voor mij met technische achtergrond te veel om het ongemoeid te laten, ik wil niet met al mijn goede bedoelingen dadelijk alsnog vroegtijdig met en gebroken riem en veel koste komen te staan[/quote]
Ook nadat we een originele riem (voorgeschreven door de fabrikant) ter vervanging geplaatst hadden kwam het voor dat er iets ging piepen. Natuurlijk controleerden we de kwaliteit van de diverse lagers van bv waterpomp,dynamo,span- en geleiderrollen, als de riemen verwijderd waren. Het piepen kan veroorzaakt worden door de riem of door een keerring. speling op het krukas of nokkenaslager zorgt na spannen voor een andere stand ervan.. De zg "moet" op de tandwielen kan er voor zorgen dat de riem in eerste instantie niet zo lekker ligt. Na hulp van een spuitbus was het geluid meestal snel weg.. (overdaad schaadt)

Een defect aan een kogel lager (beschadigde kogel of baan) veroorzaakt een ander geluid.

Het probleem is opgelost, eerst de Multi riem verwijderd en daar bleef het geluid bij aanwezig, toen de bovenste kap van de distributie verwijderd en met een stethoscoop geluisterd en dat bevestigde een van mijn vermoedens, het lager van de spanrol was de oorzaak.
Er zit inmiddels een nieuwe spanrol in en ik heb geen bijgeluiden meer, ik dacht nog wel even dat de waterpomp een beetje bleef lekken, maar dat zal nog wel wat vloeistof zijn geweest die tussen de naad bij de waterpomp en achter de kunstof kap was blijven zitten want nu is hij droog.
Volgens de automaterialen zaak kwam dit nooit voor, maar eens moet de eerste zijn, ook was het vet al uit het lager gekomen want de rol was bij het lager helemaal vettig.
Ben lij dat ik het gecheckt heb, met deze spanrol had ik zeker niet de volgende 60000 km gehaald.

GoBo 0

11 jaar

Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1430
badge vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Aveo of stel zelf een nieuwe vraag.