Hallo allemaal,
bij het vervangen van de linker fuseekogel per ongeluk de aandrijfashoes (wielzijde) beschadigd. Deze moet dus vervangen worden.
Hoe kan ik hier het beste te werk gaan? Is het losmaken van de as aan wielzijde alleen voldoende of moet hij compleet uit de versnellingsbak? En is er nog speciaal gereedschap nodig (en kan het evt. ook zonder)?
De werkvolgorde die ik in gedachte had is als volgt:
As wielkant demonteren
Indien nodig fuseekogel loshalen
As uit bak halen
Oude hoes verwijderen
Oud vet verwijderen
Nieuw vet aanbrengen
Nieuwe hoes over as schuiven
Alles weer monteren
Vergeet ik iets? Of doe ik iets te veel?
Alvast bedankt,
Roy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het ligt eraan hoe je de nieuwe hoes erom heen zet. Heb je gereedschap om de hoes te rekken zodat je hem over de homokineet krijgt? Of moet de homokineet eraf. Verder moet je eerst de nieuwe hoes erop zetten en dan pas het nieuwe vet in de hoes doen, anders wordt het echt een smeerboel. Verder moet de fuseekogel los, het lukt je anders niet om de aandrijfas los te krijgen.
Maar als ik het dus goed begrijp hoeft de as niet uit de bak? Dan zou namelijk wel wat schelen.
En de homokineet verwijderen? Is dat makkelijk te doen?
19 jaar
Nou als je de hoes over de homokineet kunt schuiven hoeft de as niet uit de bak. Als je de homokineet er af wil halen, is het handig om de as uit de bak te halen, het hoeft echter niet. De homokineet moet je er af slaan, wel voorzichtig, omdat je hem niet moet beschadigen.
Goed, vandaag (vanavond) eens aan de slag gegaan. Natuurlijk zat het weer eens tegen.
Ashoes verwijderen was zo gedaan (gewoon weggeknipt). Fuseekogel losmaken ging ook redelijk maar het kostte wat moeite, zeker omdat we (oom en ik) geen kogeltrekker hadden. Maar toen...
De as loshalen. Dop 30 gepakt, maar toen kwam het probleem. Het draadeind van de as was dusdanig lang dat de dop te klein was. Dus op zoek naar ringsleutel 30. Nergens te vinden natuurlijk dus een collega moest die notabene uit zn werkplaats gaan halen. Uur later konden we dus eindelijk de as losmaken.
Daarna ging het eigenlijk vrij vlug, tenminste, nadat we het klemringetje in de homokineet hadden gevonden, toen konden we m er zo van af tikken.
Volgend 'probleem' was het vastzetten van de hoes aan wielzijde. De klem (wat er erg goedkoop uit zag) brak. Zag er dus niet alleen goedkoop uit, maar was het ook (universele hoes van QH). Het geheel zit nu met een tiewrap vast. Er komen niet al teveel krachten op te staan, dus voorlopig laat ik het ook zo even. Blijf het de komende kilometers wel even controleren.
Maar hij kan er weer tegen aan. Na 2 stuur en fuseekogels en een ashoes verder heb ik voorlopig mn portie sleutelen wel weer gehad! ;)
19 jaar
MAAR JE HEB EEN HOOP GELD BESPAARD EN EEN HOOP GELEERD,DAAR GAAT HET TOCH OM
GRJAN
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Espero of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar