De auto van mijn vrouw gaf laatst een motorstoring en hield in. Het probleem heeft zich maar nu al een maand niet meer voorgedaan. Uit interesse heb ik een ELM OBD reader gekocht.
Maar nu, waar zit die OBD stekker bij zo'n Daewoo ??
Kan hem zowaar niet vinden (of kijk er totaal langs)
Kan iemand me even op weg helpen ??
John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als (en dat is een heel grote als) er een 16-polige EOBD-stekker op zit dan is dat in de buurt van het stuurwiel.
Echter, dat was pas verplicht vanaf 1 januari 2001, dus waarschijnlijk zit deze er niet op en heb je ook niets aan de interface.
Hoeveel lambda-sondes zitten er in de uitlaat? Er zit er in ieder geval 1 voor de katalysator.
Alleen indien er OOK nog een lambda-sonde NA de katalysator zit, heeft het nut om verder te zoeken naar de stekker.
Dat zou jammer zijn, heb ook een renault waar hij wel op zit, dus voor niets is hij niet.
Lambda sonde leek me inderdaad een goede verdachte. Ik zal nog verder zoeken.
John
15 jaar
De opmerking was niet bedoeld om je te laten denken dat de lambda-sonde defect is of anderszins niet werkt.
Het staat er alleen maar als hulp om te bepalen of deze auto nu wel of niet EOBD heeft.
Dus eerst kijken hoeveel lambda-sondes je hebt.
Vanaf 1998 zit de stekker in de buurt van het stuur, volgens mij achter de onderzijde van het dashboard.
vanaf 2001 werd het ook pas voor diesel verplicht.
15 jaar
Mausx, voor benzine werd het in 2001 verplciht.
Diesels volgen pas vanaf 2004.
Voor af-fabriek LPG en CNG is pas verplicht vanaf 2006.
ja, klopt. vanaf '98 werd het al veel toegepast maar nog niet verplicht.
en bij deze daewoo is het zelfs dat ongeveer 50% werd uitgevoerd met obd stekker.
succes ermee John.
15 jaar
Als ie er inzit, zou hij volgens Vivid onder het dashboardkastje moeten zitten.
Groeten Marcel
Mausx, de aanwezigheid van de stekker zegt nog niets over het feit of de ecu 1 van de EOBD protocollen ondersteund.
Opel gebruikt de stekker al vanaf 1996, maar een diesel kun je pas vanaf modeljaar 2003/2004 met EOBD uitlezen.
De beste methode voor een benzine auto is eerst kijken of er wel een lamnda-sonde na de kat aanwezig is.
Zelfs dat garandeert nog niets, Opel had bijvoorbeeld de Y22XE motor in model-jaar 2000.
Deze motor had wel een lambda-sonde na de kat, maar was niet met EOBD uit te lezen.
[quote=oldford]Mausx, voor benzine werd het in 2001 verplciht.
Diesels volgen pas vanaf 2004.
Voor af-fabriek LPG en CNG is pas verplicht vanaf 2006.[/quote]
FF een vraag hier op,
Wat wordt gezien als van af fabriek, BIj Citroën kun je wel kopen "van af fabriek" maar is allemaal achter af inbouw.
Nee, geldt echt voor inbouw IN de fabriek, zoals dual-fuel auto's van Fiat of CNG auto's van Opel.
Ok.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar