close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Matiz: Kan niet meer schakelen omdat er een zwarte slang is afgebroken.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: ?

Enige tijd terug kon ik ineens niet meer schakelen alles was geblokkeerd.
Daarvoor schakelde hij al best raar.. erg stroef.
Ben door de anwb weggehaald en die man zei dat het waarschijnlijk iets kleins was.
Nu hebben we de schakelbak eraf gehaald en daar zitten 2 slangen aan vast een rode en een zwarte.
De zwarte is volgens een kennis kapot...hij kost 70 euro maar hoe zet je zo;n slang er weer aan vast?
Met een krik kom je er niet bij...garage geld heb ik niet!!!
En is het echt aannemelijk dat het alleen de slang is???
Wie heeft aub raadt voor mij???


Vgrt Petra

Geplaatst door

talal (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedoel je met "schakelbak" de versnellingsbak of de console in de auto waarin de versnellingspook steekt?
Ik neem aan dat laatste aangezien je geen garagegeld hebt en je voor het verwijderen van de versnellingsbak juist wél garageld moet hebben.
Waar je het over "slangen" hebt, bedoel je, neem ik aan, de schakelkabels. Die willen inderdaad nog wel eens problemen geven. Ik zou ze overigens alle twee vervangen aangezien ze beiden net zo oud en dus versleten zijn. Kabels moet een beetje handige monteur wel gewoon zo kunnen vervangen. Kwestie van eerst wat ruimte creëren onder de motorkap (luchtfilterhuis en accu verwijderen).
De versnellingsbak van de Matiz is bepaald geen goed voorbeeld van een perfect schakelend bak. De meesten schakelen erg hakerig. Voorbeelden te over op dit forum van bakken met versleten synchromeshringen. Dus als je de kabels vervangt deze goed afstellen; eventuele speling in de versnellingspook zo veel mogelijk met shims opheffen en de versnellingsbakolie vervangen door ATF (automatische transmissie) olie. Met name door de ATF olie zal de bak beter gaan schakelen.
Succes ermee.
Rob.

de schakelkabels van een matiz gaan wel vaker kapot, het is altijd een set van 2
er zijn verder geen ingewikkelde afstellingen , er komen zeker geen shims aan te pas.
alleen een beetje handigheid, een ervaren monteur heeft dit in een klein uurtje gemaakt
gr. rob

sprintcar 0
badge

15 jaar

[quote=sprintcar]de schakelkabels van een matiz gaan wel vaker kapot, het is altijd een set van 2
er zijn verder geen ingewikkelde afstellingen , er komen zeker geen shims aan te pas.
alleen een beetje handigheid, een ervaren monteur heeft dit in een klein uurtje gemaakt
gr. rob[/quote]
Dat er geen shims aan te pas komen klopt helemaal. Echter, bij mijn Matiz zat de schakelpook zelf nogal ruim in z'n jasje. Veel speling op de constructie waarmee de pook aan de carrosserie vast zit. Die speling heb ik er uit gehaald door tussen de boutjes die de pookconstructie op z'n plek houden een paar vulringetjes te leggen. Daardoor schakelt 'ie wel iets beter. Overigens kun je maar één van de twee kabels afstellen. Dus inderdaad geen ingewikkelde afstellingen.
Gr.
De andere Rob.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.