Daewoo-Chevrolet Matiz: Koelsysteem doorspoelen maar hoe?

Bouwjaar: 1999

Ik heb een Daewoo Matiz met veeeeel kuren (miskoopje) maar goed gelukkig kan ik veel zelf en dat scheelt aardig in de kosten.

Het volgende; het koelvloeistof was altijd al roestbruin en ik moest per 2 a 3 weken zeker wel bijvullen. Geen druppels koelvloeistof te bekennen op de straat en temperatuur was stabiel tijdens het rijden. Ook geen witte rook uit de uitlaat! Olie moest ik ook wel een keer per maand bijvullen maar daar lekte het duidelijk bij het kleppendeksel. Bij een controle werd geconstateerd dat de middelste cilinder minder druk leverde dan de andere 2 dus waarschijnlijk een lekke koppakking? Toch reed het autootje prima en alles deed het ook heel goed (ook de verwarming) tot vandaag! M`n vrouw was net weg naar haar werk maar kwam al snel weer terug met veel rook binnen in de auto. De vloermatten voorin waren nat dus ik wist direct dat ik het bij de kachelradiateur moest zoeken. Dussss ikkeh ff de boel uit mekaar slopen en constateerde dat de kachelradiateur idd lek is! Nu wil ik graag de boel goed doorspoelen maar natuurlijk zonder de nieuwe kachelradiateur. Ik wil de slangen naar de kachelrad. met mekaar verbinden en dan de boel doorspoelen. Wat is nu de beste manier? Met een tuinslang? of met water en soda? Ik wil namelijk niet dat de nieuwe kachelradiateur het ook weer begeeft. tips tips tipssss

DaniR6

Geplaatst door DaniR6 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Matiz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

nou gewoon eerst de tuinslang op het system en door spoelen.
dan een koelsysteem cleaner er in en volgens de hand leiding daar van handelen.
als het spul er weer uit is nog maal door spoelen met water en als dan het radiateurtje vervangen is vullen met koelvloeistof.

groetjes jan.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

en ook even controleren op druk in het koelsysteem door die lekke koppakking, anders ligt je nieuwe kachelradiateur binnen afzienbare tijd ook op de oud ijzerhoop.

Groeten Marcel

WPW (0), 14 jaar geleden

En dat werkt zoals jan al zij, paar maanden gelee precies zo gedaan, heb nog steeds maximale verwarming. (na een uitgeblazen koppakking, vervanging)

DaniR6 (0), 14 jaar geleden

Nou het koelsysteem is weer mooi schoon hoor, maar idd nog even de druk checken want ik wil niet nog een keer de kachelradiateur vervangen. Ik heb iig een nieuw expansievatdop en nu maar hopen dat ik niet direct de koppakking moet gaan vervangen. Heeft iemand ervaring met bars leaks liquid? Zou dat een tijdelijk oplossing zijn?

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Inderdaad, tijdelijk, kun je er gif op innemen dat je kachel weer verstopt raakt over een TIJDje.

Groeten Marcel

DaniR6 (0), 14 jaar geleden

Sterker nog!...........kstond gisteren langs de kant met een bijna overhitte motor. Nu zit de lek in de radiateur grmbllll@#^&%^#
Nu zit ik me af te vragen of dit door de overdruk komt of misschien door het feit dat ik de het koelsysteem heb gereinigd met soda (wel weer doorgespoeld) Komt die overdruk alleen door een lekke koppakking? Het stomme is dat de uitlaatgassen niet eens te zien zijn dus absoluut geen witte rook!
Maar goed, dinsdag gaat de auto naar de garage voor een nieuwe distributieriem en waterpomp dus dan laat ik ze het maar meteen checken!

WPW (0), 14 jaar geleden

Die vloeistof vul dingen zijn waardeloos, er komt altijd wel wat van die zooi waar het niet moet komen, in den beginne had ik ook een verstopte radiator, het heeft effe geduurt om deze te vervangen met een ander model met ruimere pijpen maar dat lost het wel definitief op.

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Laat dan die waterpomp en riem even zitten, en vraag of ze eerst diagnose willen stellen voor een lekke koppakking.

Vraag of ze met een zgn. "Snuffelaar" boven het expansievatje willen meten of er uitlaatgassen in zitten. Zo ja, definitief koppakking naar de haaien. Indien ze dit repareren zullen de de riem en pomp en voor een habbekrats bijdoen omdat de hele zwik dan toch los moet.

Groeten Marcel

DaniR6 (0), 14 jaar geleden

Nou met een opgelucht gevoel kan ik laten weten dat de radiateur niet lek is maar dat de slangklem die ik had gebruikt de boosdoener is! Ik had een nieuwe slangklem gekocht omdat die andere nu ergens in de bosjes ligt en hem niet meer kan vinden.
De slangklem was eigenlijk te groot en als je deze dan aandraait wordt hij ovaal van vorm en maakt dan juist een opening in de slang ipv dat hij afsluit. sjonge jonge en ik dacht dat ik handig was haha

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

nou mooi dat het meegevallen is.

groetjes jan.

DaniR6 (0), 14 jaar geleden

Nieuwe dist riem zit dr op en een nieuwe waterpomp. Het heeft duidelijk koelvloeistof gelekt bij de waterpomp en het was het vervangen waard, maar de schoepen waren nog redelijk ok. De eerste tijd hou ik het koelvloeistof niveau wel even goed in de gaten en het oliepeil. Hoe merk je overdruk in het koelsysteem?

DaniR6 (0), 14 jaar geleden

[img]http://members.home.nl/dbrans77/DSC01765...[/img]

Wel veroest maar niet doorgerot.


[img]http://members.home.nl/dbrans77/DSC01767...[/img]

Je ziet duidelijk dat hij gelekt heeft.

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

ja dat zijn duidelijke sporen maar goed het is voor elkaar.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.