close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Matiz: Matiz lekt koelvloeistof

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 800 cc

Zaterdagmorgen lag er een klein plasje koelvloeistof onder de Matiz.
Heb de auto nu zo'n twee jaar en toen ik hem kocht zat er schone koelvloeistof in het expansievat. De koelvloeistof is nu nog steeds erg schoon. Deze Matiz heeft volgens mij dus geen last van een vervuild koelsysteem waarover je op dit forum regelmatig leest. Motortje start nog steeds altijd goed en loopt loopt ook nog steeds perfect. Tot nu toe raakte ik ook geen koelvloeistof kwijt. Heb alle slangen, voor zover ik daar bij kon, gecontroleerd en geen lekken gevonden. Als ik onder de auto lig, zie ik aan de rechterkant (distributiekant) van het blok een soort van aluminiumkleurig "T-stuk" op het motorblok geschroefd. Hierop zitten drie slangen. Een slang die van het expansievat komt, een slang die naar de achel gaat en nog een slang waarvan ik niet goed kan zien waar die naar toe loopt. De kop van de onderste bout van het "T-stuk" is nat van de koelvloestof en het motorblok daaronder idem. Kan me echter niet voorstellen dat de passing van het "T-stuk" op het motorblok lekt, want hoe komt de koelvloeistof dan op de kop van die ene bout terecht? Kan ook geen lekkage aan het inlaatspruitstuk ontdekken (waarover je hier weleens leest). Ik vrees dat het de koppakking is, maar daar zijn geen verdere symptomen voor (geen koelvloeistof in de olie, geen olie in de koelvloeistof, geen witte rookpluimen na het starten, geen slecht starten en geen overmatige druk op het koelsysteem). Wie - o -wie heeft raad of herkent dit probleem? Laten afpersen voor een duidelijke diagnose of toch maar het inlaatspruitstuk verwijderen zodat ik van bovenaf bij het
"T-stuk" kan?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Rob.

Geplaatst door

dupl-u-12280-5dd149e8a881e+Rklink (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Radiateur al gecontroleerd op een lekkage? Niet alleen bij de koelribben maar ook aan de zijkant kan er lekkage voorkomen.
Heb je al gekeken naar lekkage met lopende motor?

DaniR6 0

15 jaar

[quote=DaniR6]Radiateur al gecontroleerd op een lekkage? Niet alleen bij de koelribben maar ook aan de zijkant kan er lekkage voorkomen.
Heb je al gekeken naar lekkage met lopende motor?[/quote]
Ja, radiateur is droog en de slangaansluitingen ook.
Nog niet gecontroleerd bij lopende motor.
Maar ... ik zie toch duidelijk aan de rechterachterkant van het motorblok koelvloestof lekken.

Bij lopende motor wordt de druk hoger en het koelvloeistof rondgepompt waardoor je de lekkage makkelijker op kunt sporen. Slangen goed controleren op de plaats waar ze zijn vastgemaakt want daar scheuren ze het snelst. In het ergste geval kan het blok ook gescheurd zijn maar dat kun je beter door een garage laten controleren.

DaniR6 0

15 jaar

Er wordt m.i. te snel aan het ergste gedacht.
Gewoon even (laten) afpersen en goed (laten) kijken waar het vandaan komt, zonodig met een looplamp en een spiegel.
Dan zal hoogstwaarschijnlijk blijken, dat een van de slangen of het t-stuk zelf lekt.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

[quote=E.T.Wiersum]Er wordt m.i. te snel aan het ergste gedacht.
Gewoon even (laten) afpersen en goed (laten) kijken waar het vandaan komt, zonodig met een looplamp en een spiegel.
Dan zal hoogstwaarschijnlijk blijken, dat een van de slangen of het t-stuk zelf lekt.[/quote]
Blok kapot lijkt me niet. Zou het al stukgevroren moeten zijn en dat is niet zo. Heeft altijd koelvloeistof ingezeten en heb ook nooit koelproblemen gehad.
Hoop er inderdaad op dat het het T-stuk zelf is.
Ga hem wel laten afpersen.
Bedankt voor jullie reacties.
Hou je op de hoogte.
Rob.

[quote=Rklink][quote=E.T.Wiersum]Er wordt m.i. te snel aan het ergste gedacht.
Gewoon even (laten) afpersen en goed (laten) kijken waar het vandaan komt, zonodig met een looplamp en een spiegel.
Dan zal hoogstwaarschijnlijk blijken, dat een van de slangen of het t-stuk zelf lekt.[/quote]
Blok kapot lijkt me niet. Zou het al stukgevroren moeten zijn en dat is niet zo. Heeft altijd koelvloeistof ingezeten en heb ook nooit koelproblemen gehad.
Hoop er inderdaad op dat het het T-stuk zelf is.
Ga hem wel laten afpersen.
Bedankt voor jullie reacties.
Hou je op de hoogte.
Rob.[/quote]
Even een laatste update. Lek gevonden. Blijkt dus (gelukkig) het inlaatspruitstuk te zijn en niet de koppakking. Bekend kwaaltje van de Matiz. Op een ander garageforum las ik dat iemand het spruitstuk met "vloeibaar plastic" van Innotec heeft gerepareerd. Aangezien ik niet weet of ik dit autootje nog veel langer wil houden, wil ik er eigenlijk ook niet al te veel geld meer aan uitgeven. 110,- Euro (ex BTW) voor een nieuw inlaatspruitstuk heb ik er op dit moment (nog) niet voor over, tenzij het echt niet anders kan. Ook las ik dat iemand, om herhaling te voorkomen, het koelwatergaatje in het inlaatspruitstuk simpelweg heeft afgedopt met een zelf gemaakt plaatje. Dit omdat het toch maar een "loos gat" is.
Vragen:
- heeft iemand ervaring met het repareren van het spruitstuk?
- Wat is de gemakkelijkste manier om het inlaatspruit te verwijderen en waar moet ik op letten?
- Kan het "loze gat" in het inlaatspruitstuk zonder verdere gevolgen voor de motor afgedopt worden?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Rob.

Afgelopen weekend het inlaatspruitstukverwijderd. Bleek inderdaad de pakking tussen het deel van het spruitstuk dat een koelwatergat in de cylinderkop afdicht de boosdoener te zijn. Pakking was weggeteerd en spruitstuk was aangetast. Overigens heeft dat koelwatergat in de cylinderkop bij dit type auto geen enkele functie en dient het inlaatspruitstuk slechts als afdichting van dit gat. Heb een metalen plaatje en bijbehorende pakking gemaakt waarmee ik het gat heb afgedicht. Vervolgens het overbodig geworden stuk van het spruitstuk gezaagd en alles weer in elkaar gezet. Wat me overigens wel opviel was dat de egr klep en de stalen leiding die van de kop omhoog loopt flink dichtgeslibt waren met zwarte roet. Kan me voorstellen dat dit op termijn toch wel voor problemen had kunnen zorgen. In ieder geval lekt 'ie nu niet meer en loopt het motortje gelukkig als een zonnetje.

De EGR is een slechte oplossing om de uitlaatgas-waarden te verbeteren.
De overheid dwingt fabrikanten helaas hiertoe als alle andere mogelijkheden helemaal benut zijn.
De gevolgen zijn bekend, en niet alleen bij Daewoo/Chevrolet!

E.T.Wiersum 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.