Hallo allemaal,ik zit met een probleem mijn matiz slaat na 10 minuten af,en als die begint te pruttelen hoor ik en zie de vonk uit de bobine springen tegen het schut bord aan,maar alleen als die wil uitvallen,nu heb ik ontdenkt! dat als die begint met pruttelen en dreigt uit te vallen ga ik vlug ale verbruikers in de auto aan zetten waardoor die weer normaal begint te draaien,en als ik alles weer uit zet valt de motor in één keer uit en is die ook niet te starten,de eerste seconde lijkt het dat die wil aanslaan maar slaat dan gewoon over,tot dat ik weer alle verbruikers aan zet en na lang door starten pakt wel op 1 of 2 cilinders,ik weet dat ik de bobine moet vervangen,de kabels,rotor en distributie kap, bougie's zijn nieuw nu vraag ik mij eigen af hoe kan het zijn dat er dus overspanning is,want als ik alle verbruikers aan zet start die wel maar na lange tijd.Ik lees hier ook dat de ontstekingen de boos doener kunnen zijn,en het zou anders zijn als ik de onsteking door kon meten,deze storing komt alleen na ongeveer 10 minuten,dus als alles op temperatuur begint te komen,dacht ook aan de temperatuur sensor,die ga ik morgen door meten,de bobine heb ik ook door gemeten en de waarde's liggen mooi tussen de opgegeven waarde's,kan iemand mij hier mee helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bobine is kapot, dat staat als een paal boven water. Of het de 1e oorzaak is?
Heb je al eens de accu spanning gemeten?
Heb je al eens de temperatuur van de bobine gemeten? VOORZICHTIG!! Die kan superheet zijn.
Als de motor uitgevallen is en je koelt de bobine af (koud spray, perslucht), kun je dan eerder normaal starten?
Dag oldford ten eerste wil ik je hartelijk danken voor je goede reactie,heb gisteren nog de accu spaning en amp gemeten,die zijn perfect in orde trouwens die accu is iets meer dan week oud,dat van die bobine afkoelen dat ga ik morgen doen,ik weet dat een bobine superheet kan worden maar mag natuurlijk niet te heet worden,weet je toevallig ook wat een normale temperatuur is van die bobine.Nogmaals dank voor je reactie.
12 jaar
Nee, ik meet ze nooit.
Ik heb 1 maal door een aansluitfout een te hete bobine gehad. Hier werkte de laadstroom begrenzing niet en de bobine bleef laden.
Heb je hier een moduultje dat de bobine bestuurt? Of hangt deze rechtstreeks aan de ecu?
Heb je ook accuspanning gemeten na zo'n 10 minuten draaien?
Blijft het ding natuurlijk gewoon kapot als je de vonken kunt zien. Je kunt dus ook gewoon de bobine vervangen en dan meten.
ik ga dadelijk weer aan beginnen,maar eerst een kerstboom halen.
12 jaar
zo nu is het tijd,om even te vermelden hoe we het hebben opgelost de eigenaar heeft een bobine en ontsteking gekocht,ik heb eerst de bobine monteerd waardoor de motor veel beter op draaide,maar onder het rijden voelde ik toch een paar schokkenn als ik fel optrok,aan de kabels kon het niet liggen want die zijn nieuw, ook qua waarde's waren ze goed, bougie's eveneens nieuw,dus toch even de ontsteking vervangen en op tijd gezet,nu loopt die weer als nooi te voren,iedereen bedankt voor het mee denken,vooral veel dank aan OLDFORD.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar