Bij het aanrijden van een bocht of rotonde slaat de motor soms af, auto loopt niet meer stationair en stottert en hapert. Na enige tijd is de storing weer over en loopt de motor als een zonnetje. Als de storing lang aanhoudt gaat het storingslampje branden en laat storing zien P0108. Heb hem uit laten lezen in de garage maar men wist geen oorzaak, lampje gaat overigens na een paar ritten uit.
Heb bougies en brandstoffilter vervangen.
Zo links en rechts te horen gekregen dat de ontsteking van deze auto's vaak stuk gaan. Eventueel bobine ook al mis ik de storingmelder?
Kan natuurlijk alles in stappen gaan vervangen maar dat wordt voor dit wagentje wel een hele dure grap.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0108 MAP sensor voltage too high
Kijk eens of het vacuum slangetje welke aan de MAP sensor zit geen lekage vertoont of nog wel aan beide kanten aangesloten zit.
In de garage heeft men dat ook gecontroleerd, was ook hun eerste conclusie maar er is/was geen sprake van lekkage.
12 jaar
Ik weet niet of deze auto een stappenmotor heeft die de luchtinlaat regelt,deze kan nm ook vervuilt of defect zijn.
12 jaar
Vanochtend een tijdje gereden om de storing op te roepen maar dat lukte niet. Ben gestopt, motor laten draaien en even aan de aansluitingen aan het vacuum zitten klooien. Motor sloeg af en wilde niet meer stationair draaien, heb de luchtinlaatklep schoongemaakt. Had verwacht het klepje heel soepel in en uit zou gaan maar dat is niet het geval, gaat gewoon nog steeds zwaar. Heb dus het idee dat het vlot in en uit moet gaan want waarom zit daar anders een veer achter. Maakt blijkbaar ook geen moer uit of het ding electrisch is aangesloten of niet want als ik hem ontkoppel veranderd er niets, waarbij je mag verwachten dat de motor af zou slaan. Na montage liep de motor in eerste instantie ook ontzettend onregelmatig stationair maar bleef wel lopen, na ca 10 minuten liep de motor weer regelmatig.
Ga nu kijken hoe het de komende dagen gaat. Laat nog wel weten hoe het gaat.
Vooralsnog bedankt voor de tip.
12 jaar
Als "Het DING" wel of niet aangesloten is en dit niets uitmaakt en de klep zwaar gaat zou de elechtrische aandrijving wel eens stuk kunnen zijn en dat is de stappenmotor
12 jaar
Ben net een stukje wezen rijden, storingslampje brandt weer een keer, zal wel weer P0108 zijn.
Ging overigens aan na een paar keer hikken en stoten op een hoger toerental. Stationair loopt hij aardig maar blijft op toeren een beetje hikken, is na een tijdje ook weer opgehouden. Motor loopt weer goed maar storingslamp brandt nog steeds.
Baal als een stekker. Moet ik m'n dochter met dit bakkie laten rijden? Kan me niet voorstellen dat de stationair klep iets doet op een hoger toerental. Zou het kunnen zijn dat we pas 1 van de meerdere problemen hebben opgelost? Het is nu avond, morgenvroeg maar weer met de snufferd onder de motorkap.
12 jaar
Ook vrijdag diverse keren afgeslagen, zo nu en dan stotterende en hikkende motor op toeren. Storingslamp is overigens weer een keer uitgegaan. Blijf mij verbazen over het feit dat er geen passende oplossing is. Kan naar de garage gaan en er voor een paar honderd aan verspijkeren door nieuwe onderdelen te plaatsen maar dat kan ik zelf ook wel. Ik heb geen flauw idee hoe zo'n motor met inspuiting werkt want ik ben er een van de oude stempel. Als je een conventionele motor, laten we zeggen ouderwets dan maar met een of meerdere carburateurs, en de ontsteking stond niet goed of stuk was plofte zo'n motor dat het een lust was. Luchtfilter klapte zowat tegen de motorkap maar dan wist je gewoon wat er aan de hand was. Het is er naar mijn idee niet makkelijker op geworden met de elektronika.
Kan het dan zijn dat ook deze motor terug blaast bij een misklap of stotteren naar het manifold zodat P0108 gezien wordt als een vacuumstoring?
Vind het niet erg om er geld aan te spenderen maar je zou eigenlijk onderdelen uit moeten kunnen wisselen maar terug moeten kunnen geven als het niet opgelost is. Ben naar een goed bekend staande Daewoo/Opel garage in Tiel geweest maar als die het al niet weten waar moet ik dan heen. Elke keer uitlezen voor 25,- en maar kijken of het vanzelf overgaat is geen oplossing toch?
12 jaar
Het hele probleem hier is dat je niet de exacte betekenis weet van P0108 en ook niet de condities waaronder deze geconstateerd wordt.
Dat zou ergens in de Daewoo/Chevrolet documentatie moeten staan.
Hier staan wat voorbeelden van de condities bij verschillende merken: http://www.dtcsearch.com/P0108/
Bij Opel wordt de foutcode op de map-sensor signaal te hoog gegeven indien:
De motor loopt en er geen foutcode P0120 is (gaspedaalstand moet werken)
Gasklep opening minder als 19% en geen volgas verrijking actief
Inlaatdruk groter als 985 milibar gedurende 2,5 seconde.
Dit is de beschrijving van Daewoo? Maar dan vindt ik de condities voor P0108 op zijn minst twijvelachtig, volgens mij mis ik wat.
http://allmatiz.com/attachments/036_M31f...
Was er maar enige continuïteit in de storing want dan was het zo gedaan, garage kan dan een onderdeel vervangen. Helpt het niet gaat het onderdeel weer het magazijn in en men probeert wat anders. Zo als eerder gemeld treedt het op wanneer hij warm wordt zeg na een kwartiertje rijden en even zo vrolijk is het na tien minuten weer over. Is net een tandarts verhaal, als je bij hem komt lijkt het over. Heb zowat alle forums erop nagekeken en het lijkt mij een veel voorkomend Matiz probleem, waarom zijn er dan zo weinig gerichte oplossingen? Heb zelfs op dit forum een verhaal gevonden waarbij de eigenaar noodgedwongen de auto maar verkocht heeft.
Overigens bij het controleren van de eerder vernieuwde bougies vanochtend was de meest linker, cylinder 3 een beetje zwart gekleurd net even iets anders dan de andere twee. Motor loopt echt heel erg soepel wanneer er geen storing is.
Hoop dat jullie niet moe worden van mij, ik wordt het wel een beetje van deze auto. Wat lijkt jullie nu het beste om mee te beginnen?
12 jaar
En toen werd het stil?
12 jaar
Heb nog het een en ander bekeken, nu blijkt dat op de momenten dat de motor stottert hij ontzettend veel brandstof gebruikt.
De auto stinkt dan ook heel erg tijdens het stotteren, was ervan uit gegaan dat het een ontstekingsprobleem was maar ben daar nu niet meer zo zeker van. Is het mogelijk dat de injectoren op sommige momenten overmatig brandstof inspuiten om wat voor reden dan ook?
12 jaar
De map-sensor is de primaire sensor voor het berekenen van de inspuittijden.
In principe: hoe hoger het signaal van de map-sensor, hoe meer er ingespoten wordt.
Je foutcode is dat het signaal van de map-sensor te hoog wordt. Lijkt me dat op zo'n moment er "iets" te veel wordt ingespoten, ja.
Beste Old Ford
Ik heb de sensor even eruit gehaald om het nummer te kunnen controleren, nu blijkt dat er een sensor van een Lanos, Kalos en Aveo gemonteerd is (96276354). Omdat ik geen idee heb van wat er origineel in hoort te zitten vraag ik je of jij dat soms weet. De nummers die mij bekend zijn voor de Matiz zijn: 96330547G of 96333468 vanaf 1998 maar geen idee tot wanneer het doorloopt. Ik heb ook vernomen dat het niet zoveel uitmaakt als het maar een 3 bar sensor zou zijn. Aangezien dat jij het vermoeden hebt dat het toch de map sensor zou kunnen zijn wil ik graag een originele plaatsen ook al moet ik een andere stekker monteren.
Het is verrekte moeilijk ondanks dat er een Daewoo/Chevrolet garage in de buurt is om de juiste informatie te krijgen, allemaal moeilijk doen over onderdeelnummers die gewoon niet kloppen. Komen met een Vacuumkastje wat opzich wel juist is maar een onderdeelnummer 25184086 kan ik nergens traceren. Dus graag een advies.
12 jaar
Een 3-bar map sensor heb je nodig op een motor met een turbo/compressor die meer dan 1,5 bar overdruk heeft.
Op een normale ongeblazen motor is een 1-bar sensor meer dan genoeg en ook veel beter voor de nauwkeurigheid van de inspuiting.
Zowel de 3-bar als de 1-bar sensor hebben een uitgang van 0 tot 5 volt. De 1-bar heeft dus een grotere nauwkeurigheid.
Je kunt er donder op zeggen dat je een 1-bar sensor op de auto hebt zitten.
Signaal meten bij motor uit, kontakt aan. Dan heb je rond 1 bar en als het voltage iets van 4 tot 4,5 volt is heb je gewoon een 1-bar sensor.
Onderlinge verschil tussen de diverse Daewoo sensors zal wel klein zijn. Misschien net genoeg om bij deellast een iets ander signaal te geven.
Maar normaal gesproken niet groot genoeg voor de foutcode P0108.
hbase levert een map-sensor die volgens hun ook op Alfa's, Citroens, Fiat's, Opel's en diverse Daewoo's zit. (Lanos en Nubira 2.)
Die andere merken zie je ook bij andere websites staan, dus dat zal niet veel uitmaken.
Voor een afbeelding: http://autolech.net/start.asp?WCU=MW4930...
Hoezo origineel monteren en dan moet je de stekker veranderen? Is er dan een andere stekker aan de kabelboom gezet?
De sensor welke er nu inzit is normaal gesproken zoals gezegd van een Kalos en heeft inderdaad een andere stekker dan die van een originele die in een Matiz thuis hoort, maar dat is mijn vermoeden hoor. Kan best zijn dat de types van 2001 Matiz de Kalos sensor heeft maar dat krijg ik nergens bevestigd.
Ik heb voor de Kerstdagen contact opgenomen met het bedrijf waar de auto in het onderhoud is geweest, dat is dus bij Piet Has in Hoorn.
Bij een ander bedrijf in Hoorn hebben ik deze Matiz gekocht voor mijn dochter. Nu blijkt dat de auto al veel eerder dit probleem heeft, vanaf vorig jaar september is het zo'n beetje begonnen. Men heeft in de garage diverse handelingen verricht om de storing op te lossen, mapsensor vervangen, EGR klep schoongemaakt, kleppen gesteld etc.
Ergens in februari van dit jaar is de auto nog een keer onderhanden genomen voor dezelde storing. Op de vraag of het ooit opgelost is geweest moest de garagehouder het antwoord schuldig blijven. Als advies kreeg ik mee dat het wel eens een temperatuur probleem kan zijn, dit zou volgens hem een hoog benzineverbruik kunnen verklaren. Ook het antwoord welke temperatuursensor of waar die sensor zit moest hij andermaal schuldig blijven.
Al bij al zit ik opgescheept met een probleem waarvan de oplossing heel ver weg is.
12 jaar
Tja, kun je gaan fantaseren wat het allemaal wel of niet zou kunnen zijn, feit is dat je belangrijkste sensor verkeerd aan geeft.
Zo verkeerd dat er een foutcoede komt en je dus weet dat het signaal te hoog is. Dat zorgt sowieso voor een verhoogd verbruik.
Uitlezen met motor uit en contact aan. Uitgelezen druk vergelijken met werkelijke druk (weer website: vandaag heel hoog 1036mbar).
Indien de druk redelijk is, dan aan de kabelboom en stekkers gaan rommelen. Ook de ecu schudden, etc.
Gisteren nieuwe sensor ontvangen, origineel vanuit een Daewoo Matiz (2004) 96330547 (G) de G staat achter het onderdeelnummer maar maakt daar geen deel vanuit. G staat gewoon voor ground.
Aansluitingen nieuwe map sensor
G= Ground = draad rood/blauw
Vo= Signal out = draad groen
Vs= 5 volt = draad oranje/zwart
Heb vooraf nog even gemeten, wat een beetje vreemd is dat ik tussen de accu massa pool en ground dus op rood/blauw stroom meet. Ik doe dat even met een lampje en draadje met krokodillenklem.
Meer voor de hand liggend is dat ik tussen de accu min pool en oranje/zwart stroom meet of ga ik hier de fout in?
De huidige (96276354) zaten de aansluitingen van de stekker net andersom G en Vs verwisseld, ben dus van de kleuren uit het schema van de Daewoo Matiz uitgegaan.
Zo gezegd zo gedaan zaakje gemonteerd en aangesloten, maar werkt niet goed.
Auto loopt stationair wel aardig maar krijg hem moeilijk of nauwelijks op toeren, trek de stekker uit de map sensor (dus even totaal geen sensor)auto loopt wel weer aardig kan gewoon gas geven.
Heb de oude map sensor weer voor even terug geplaats, wellicht nieuwe toch anders aansluiten?
Even gemeten met universeelmeter.
Ik meet spanning van 4.97v tussen min pool accu en de grounddraad dus rood/blauw en geen spanning tussen massa pool accu en oranje/zwart.
Nog een meting; Plusdraad van de universeelmeter op ground =rood/blauw, mindraad op oranje/zwart 4.97v gemeten, draden anders om gemeten -4.97v.
Geeft dus aan dat de grounddraad de stroomdrager is? Ik snap hier geen moer meer van.
12 jaar
Ik heb de sensor anders aangesloten, check lampje ging na een paar ritten met stop weer uit.
G= Ground = draad oranje/zwart
Vo= Signal out = draad groen
Vs= 5 volt = draad rood/blauw
Heb nu ruim anderhalve dag en ca 80 km gereden zonder een enkel probleem dus ik ben bijzonder content met het resultaat. Mijn dank aan Oldford is groot die aangeeft dat de belangrijkste sensor een foutmelding gaf en daar maar eens mee moet beginnen. Ik hoop dat het ook soelaas bied voor anderen met vergelijkbare problemen ook al realiseer ik mij dat problemen en oplosssingen vaak hetzelfde lijken maar dat absoluut niet zijn. Nogmaals dank!
12 jaar
Gefeliciteerd met het vinden van de fout.
Maar dit konden al die garages niet vinden? Denk ik dat je in het vervolg andere garages moet gebruiken.
Hallo oldford en Cornelish
heb het zelfde probleem met mijn matiz uit 2001.
slaat spontaan af bij afremmen,soms een paar dagen niet dan weer een paar dagen wel.
heb de stappenmotor schoon gemaakt maar die gaat moeilijk heen en weer weet niet of die heel makkenlijk moet gaan.
Als ik de map sensor los haal (stekker loopt hij nog slechter)(slang ervan af en dicht houden dan loopt hij beter.
benzine fliter vervangen bougie,s vervangen.
op de mapsensor staat art nr 96278354 en stappenmotor 30877C1270 wie weet er wat op.
gr willem
12 jaar
Willem, ik zou een eigen topic beginnen en daar het hele verhaal vertellen.
Zo maar de map-sensor op de gok vervangen zou ik niet doen, alleen al omdat het waarschijnlijk niks verhelpt en alleen maar geld kost.
Oldford heeft gelijk doe niets zomaar op gevoel.
Denk dat het eerste advies moet zijn de storing uit te laten lezen.
Vanwege hoog benzineverbruik ben ik toch weer bij de garage terechtgekomen waarbij men aangaf de originele mapsensor te gebruiken voor hun (Opel garage)was dat nr.25184086 (82,- euro). Heb ze wel gevraagd of ze de goede werking konden garanderen en dat was dus wel zo.
Er is blijkbaar een miniem verschil in types en werking maar dat het toch van grote invloed kan zijn.
Het heeft mij echt geholpen met betrekking tot afslaan, stotteren en hoog bezineverbruik. Dat voor twee weken terug de waterpomp het begaf en na vervanging een andere storing actief is weer heel wat anders. Achteraf wel spijt van dit wagentje gekocht te hebben want tot nu toe weinig plezier van gehad.
12 jaar
hallo oldford en cornelish
bij mij brand er geen motorlampje en ik heb hem al laten uitlezen maar daar kwam geen storing uit dus zo weten we niet wat er is dus wat nu ik ga niet zomaar wat vervangen het is allemaal al duur genoeg.
Gr Willem
12 jaar
Hallo Cornelish
Naar wat ik bij jou bericht las kwam dat precies over als mijn probleem ik heb de mapsensor origineel gehaald en dat is inderdaad het zelfde nr als van jou.
De sensor er zelf opgezet nu rijden we vanaf 20 februari er mee rond en is niet 1x meer afgeslagen en yes hij zuipt ook een stuk minder .
Als hij zo blijft rijden als nu zijn we blij met dit autotje want verder is er (nog) niets aan de hand,en zo zie je maar vele vragen aan mensen kom je er ook wel eens uit MERCI
Gr Willem
12 jaar
Nu we zijn 1 jaar en 3 mnd. verder autoooootje rijd nog steeds goed na de map sensor te hebben vervangen was dus het goede advies van Cornelish toppie.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar