Goedemorgen allen,
Mijn naam is dirk.
Wie kan mij helpen!
Ik bezit een chevrolet matiz 1.0 - 4 cilinder uit 2005.
Probleem= storing motormanagement P1512.
(Idle control actuator mechanical malfunction) en er komt veel witte rook uit de uitlaat en er komt best veel water uit de uitlaat.
Als de auto warm is gaat het motormanagement branden en geeft aan storing P1512 zoals hierboven beschreven na uitlezen.
De auto schokt en stottert ff en rijd verder weer prima en stationar ook perfect ondanks dat het motormanagement blijft branden.
De auto heeft eerder 2 andere storingen aangegeven maar dat was ook P1512 (minimum trottle position not learned)
En ( p1403 egr solenoid circuit.) Deze zijn nu weg door het vervangen van de gasklephuis(ook ingeleerd) en 1 lambdasonde sensor.
CO2 WAARDE IS PERFECT EN LAMBDASONDES WAARDEN OOK GEWOON GOED!
wat tot nu toe allemaal is vervangen is en gedaan:
gasklephuis + ingeleerd.(vervangen)
Bougies.(vervangen)
Nokkenassensor + krukassensor. (vervangen)
Kleppen zijn gesteld.
Temperatuursensor. (vervangen)
Egr klep + metalen buis is schoongemaakt gereinigd dus.
Vacuumklep (potje) .(vervangen)
Luchtfilterhuis slang gescheurd vervangen.
Dus het probleem komt pas voor als de auto op temperatuur is op koude motor blijft het weg.
Zou het probleem in de ecu zitten? Of is dit toch echt een vacuüm probleem of een probleem in de kabel ergens of koppakking.
Graag hoor ik of iemand zoiets heeft meegemaakt of wat ik nog kan doen.
Mvg Dirk.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je een nieuw of een gebruikt gasklephuis gemonteerd ?
was deze compleet incl. gasklep positie sensor en stationair regelaar,
of heb je die over gezet vanaf het oude gasklephuis ?
Ik vermoed dat de stationair regelaar defect is of niet aangestuurd wordt,
(stekker en aansluiting, bedrading controleren),
wat betreft de witte rook uit de uitlaat, ik vermoed dat de koppakking kapot is,
(niet mee door blijven rijden !!)
is de koelvloeistof nog op het juiste peil en schoon, of vies en bruin?
is de motorolie op het juiste peil ? niet boven maximum ? (koelvloeistof bij de motorolie),
zit er witte smurrie (mayonaise achtig) onder de olie vul dop ?
ik denk dat je 2 afzonderlijke problemen hebt, de auto kan ook stotteren / inhouden / pingelen omdat de koppakking kapot is,
*beste lijkt mij om èèrst de koppakking te (laten) testen/controleren,
(compressietest, snuffeltest, .....,)
daarna storingcode wissen en kijken of de storing code nog terug komt.
Hey limbra
Bedankt voor uw snelle reactie.
Gashuisklep is van sloperij en daar zit een zwart kap met tandwielen aan de binnenkant er zit verder niks op die eraf meer kan. en die is ingeleerd via een launchapparaat. De 0.8 modellen hebben die die jij waarschijnlijk bedoeld.
Olie staat netjes op pijl...op de dop ook geen smurrie...
Koelvloeistof ziet er normaal uit ik kan niet met zekerheid zeggen hoe het aan de binnenzijde eruit ziet maar vanaf boven reservoir gewoon goed.
Oké dus waarschijnlijk ook koppakking ivm de witte rook en wat water uit de uitlaat.
Nee rijden doe ik zeker ff er niet mee.
Zal de compressie test maandag dan laten uitvoeren.
Ik wilde even weten of het klopt wat ik gelezen hebt toevallig vandaag over dat de gasklep ongeveer 20% moet openstaan bij stationair en niet helemaal dicht moet staan klopt dit?
Alvast bedankt.
Gr dirk
6 maanden
Had jouw auto het probleem met schokken, stotteren ook al voordat
het gasklephuis vervangen werd en nu na vervanging van het gasklephuis hetzelfde probleem ?
zo nee, wat was dan de reden dat het gasklephuis vervangen is ?
Hoeveel procent de gasklep precies open staat bij stationair durf ik niet te zeggen.
volgens mij werkt de stationair regeling via een bypass, buiten de gasklep om.
Ja dat klopt indd dat schokken en kwam door de lambdasonde en de scheur in de luchtslang en de storing was ook de gasklephuis dus dat probleem is weg.
Het enige wat ie aangeeft als ie warm is p1512 idle actuator control mailfunction mechanical.
Maar wat het nu precies is kunnen we niet vinden zo want de auto blijft prima lopen en rijden.
Enige wat we niet vervangen hebben is de egr klep wel schoongemaakt alleen.
Monteur zei ook dat koppakking het niet is althans niet zo ver nog want geen smurrie etcc koelvloeistof netjes op pijl.
Maar goed morgen gaan ze verder ermee om toch de compressie test te uitvoeren.
Monteur denkt toch dat de ecu waarschijnlijk stuk is althans iets niet doorgeeft.
6 maanden
Gasklephuis had ook storing ja dat was toen vervangen en ingeleerd en die melding blijft nu weg.
6 maanden
Het klopt idd dat er achter de zwarte afdekking op het gasklephuis tandwielen zitten,
(en electronica), ik heb ergens gelezen dat het weleens voor komt dat het
grote kunststof tandwiel breekt en dat dit dan het zaakje ontregelt,
Ik zeg niet dat bij jouw auto ook het tandwiel gebroken is, maar controleren kan geen kwaad !! dan heb je "toevallig" pech gehad met het gebruikte gasklephuis,
Laat de monteur bij voorkeur ook de stekker aansluiting en bedrading op het gasklephuis controleren en de MAP sensor controleren.
succes.
Hoi limbra,
Dat klopt van die tandwielen bij de gasklephuis kunnen scheuren.
Dat is bij de 1e gecheckt en die van de sloperij ook die waren beide goed en niks aan te zien verder.
Bedrading is ook gecheckt en stekkers tot zo ver niks aan te zien.
Map sensor was ook goed toevallig hadden ze een matiz daar staan en heeft ook met die de foutmelding gegeven helaas.
Morgen update.
6 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
6 maanden