Hallo allemaal,
Een jaar geleden begon ik problemen te ondervinden met mijn daewoo matiz die slecht ging schakelen. Het was sinds de aanschaf al dat terugschakelen naar 2 en 1 vrijwel onmogelijk was als je harder dan 30 km/u reed. Het verder indrukken van de koppeling hielp niet. Nu was het sinds een jaar geleden dat het steeds moeilijker werd om naar andere versnellingen te schakelen (soms wel, soms niet).
Bij de garage werd verteld dat het de koppelingsplaat kon zijn, dus de koppeling werd opnieuw gesteld en tot 3 maanden geleden probleemloos kunnen schakelen (zelfs terug naar 2 en 1). Als eerst kwam weer het probleem van terugschakelen en op een zeker moment waren alle versnellingen weer lastig (soms wel last van, soms niet). Uiteindelijk de koppeling weer laten stellen en 1 dag probleemloos kunnen rijden.
Nu zei de monteur dat hij de koppeling nu tot het einde heeft gesteld en dat de volgende stap een nieuwe koppelingsplaat (?) is. Deze reparatie komt echter op.+-€600 en daarom heb ik liever nog wat andere oplossingen geprobeerd.
Ik weet dat de daewoo matiz rond 2002 uberhaupt al slecht schakelt, maar ik heb her en der tips gelezen zoals:
- Een beetje ATF olie in de olie gooien.
- Laten kijken naar de kabeltjes van de versnellingen.
- Kijk of je de auto makkelijker double-clutcht (koppeling in, koppeling uit, koppeling in en schakelen).
- Kijk hoe de auto schakelt wanneer de motor uitstaat.
Nu vraag ik me af of die eerste twee tips helpen. Tip 3 en 4 heb ik allebei geprobeerd, maar hij schakelt in beide gevallen zeer slecht (soms wel, soms niet).
Hebben jullie enig idee of er nog iets te proberen valt of dat ik toch richting dergelijke bedragen moet gaan zoals €600?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.