Beste Petrolheads,
Onze 2009 Chevrolet Nubira heeft 2 probleempjes en ik ben op zoek naar de oorzaak. Ik hoop op wat ideeen van jullie.
De 2 problemen kunnen los van elkaar staan, maar mogelijk worden ze door hetzelfde veroorzaakt.
Het volgende doet zich voor:
1. In de ochtend bij koude start bij stationair toerental, dan wegrijden en vervolgens koppeling (bijvoorbeeld bij terugschakelen) schieten de toeren omhoog tot zo'n 1800 toeren, om vervolgens weer langzaam terug te zakken. Het lijkt een beetje of het gas wat blijft 'hangen'. Eenmaal warm is dit over.
2. Bij het langzaam rijden, bijvoorbeeld filerijden schokt de motor wat bij gas loslaten of gasgeven.
Beide problemen lijken me afkomstig uit de ontsteking of gasklephuis.
Aandrijfassen en motorsteunen zijn in orde en die durf ik wel uit te sluiten.
Ik heb inmiddels gasklephuis gereinigd, fuel system cleaner in de tank gemikt, egr klep afgedopt en brandstoffilter vernieuwd.
Bougies en ontstekingsdelen zien er op het oog goed uit, maar dat zegt natuurlijk niets.
Chevrolet en Daewoo hebben doorgaans nogal last van electrische problemen dus ik zit te denken in de richting van éénn of andere sensor.
Hebben jullie nog ideeen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk de oorzaak(en) gevonden te hebben:
1. Rondom de kop en onderblok veel olieverlies > koppakking
2. Scheur in uitlaatspruitstuk
Inmiddels 2 jaar verder en dit probleem is er nog. Bovenstaande koppakking was het niet, dit olieverlies kwam van de verstopte carterventilatie. Uitlaatspruitstuk is vervangen vanwege scheur, maar dit maakte geen verschil. Inmiddels zitten er ook al niewe bougies en een nieuwe bobine op, maar dat heeft het schokken ook niet minder gemaakt. Iemand nog ideeën?
3 weken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar