Deze Matiz komt binnen met de klacht dat de auto tijdens de rit af en toe af sloeg en dan soms niet meer aansloeg. Even later weer wel en zo is ze bij ons binnen gekomen. Wij erin rijden en na 4 kilometer geen misslag gedaan. Maar nog even laten lopen in de werkplaats en plotseling sloeg hij af. Startte toen wel weer , maar even later weer afslaan.
We hebben geen vonk en ik weet niet of er jongens zijn die al eens signalen hebben gemeten bij dit type, maar er zit een optische signaalgever in het ontstekingshuis met 4 draden. De massa is goed, de 12V is goed en er zijn dan nog 2 signaaldraden over. 1 van de draden, de rode, geeft 5Volt en blijft dit geven, ook als de motor weer eventjes loopt. De 2e signaaldraad, de witte, geeft tijdens starten een keurige blokspanning af van 5 Volt.
Volgens mijn informatie is de ene signaaldraad een cilinder herkenning (de witte) en de andere (de rode) het toerentalsignaal.
We kennen de auto niet, maar volgens de klant is er 2 jaar terug een nieuwe ontsteking gemonteerd omdat hij toendertijdook was afgeslagen en nieyt meer aansloeg.
Ik twijfel er een beetje aan, aangezien de afdekplaats rood verroest was. (al kan dat natuurlijk wel)
De vraag is dan eigenlijk ook of mijn conclusie dat deze ontsteking stuk is de juiste is of dat er toch nog ergens een massa punt die roestig is dit kan veroorzaken? We hebben de beruchte massa aansluiting achter de koplamp al gereinigd en ik zie zo niet een ander cruciaal massapunt wat hier verband mee heeft.
Hoor het graag.
Siem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ontstekingen gaan vaker kapot bij dit type matiz, massa`s zijn bij daewoo een hot item en meestal de veroorzaker
van div. klachten
maar bij de matiz is het in 9 van de 10 gevallen toch gewoon een kapotte ontsteking.
een massa probleem hoort meer bij de grotere modellen.
er kunnen 2 verschillende types ontsteking op zitten, maar zijn gewoon uitwisselbaar !
gr.r.
inderdaad...waarschijnlijk onsteking defect
Dan denk ik dat ik wel weer rustig kan slapen vannacht jongens! Maar hebben jullie wel eens deze signalen gemeten? Ben altijd benieuwd hoe dit hoort te zijn he?.
in ieder geval bedankt voor het meednken.
ben nooit aan meten toegekomen want meestal geeft de scan100 een foutmelding van de optische signaal voeler.
da`s het voordeel van het stukje dealer gereedschap.
Ontsteking moest inderdaad wel stuk zijn aangezien er voor beide signaaldraden met de stekker losgenomen wel een spanning van 5 Volt uit de ECU kwam. Een nieuwe gemonteerd en inderdaad probleem verholpen.
Wij hebben universele uitleesapparatuur, maar helaas voor ons is de stekkeraansluiting geen OBD en een verloop hebben we niet voor Daewoo, dus uitlezen niet mogelijk. Wellicht had dit hiermee wel eerder het probleem aangetoond, maar klakkeloos op foutkodes afgaan is ook niet altijd de juiste weg hoor.
Maar nogmaals bedankt verrace en opeltje voor de tips!
Even over het meten van signalen we hebben ons geaboneerd op gmto met de scoop erbij daar staan veel voorbeeld signalen in met de aansluit gegevens . En anders kun je ze altijd bellen . Daar hebben we toch regelmatig profijt van .
groetjes harrie
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar