Hallo allen, vraagje...
Ik heb wat rond gevraagd over mijn Sparky en 'Slecht starten, goed rijden is de verdamper' zegt de ene LPG rijder, maar de ander zegt 'Dat zijn je bougies'.
Nu gebruikt zo'n LPG verbrandend autootje iridium bougies en die zijn vrij prijzig. 'Juist daarom slaan ze die vaak over bij onderhoud' zei de ander ook.
Maar wie moet ik nou geloven?
Moet ik de verdamper vervangen of laten reviseren of de bougies vernieuwen? Of beiden?
Als het geld bij mij aan de bomen groeit had ik geen Sparky uit 2012 maar een Lexus uit 2023...
Ik zie graag jullie reacties tegemoet! Bedankt alvast.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik neem aan dat het een G3 installatie is en die start altijd op benzine, en ik zou dus niet direct aan LPG gerelateerde dingen gaan denken....en zeker niet de verdamper.
Bougies zou kunnen, maar dat zou eerder problemen geven bij het op LPG rijden en met iridium bougies zal dat niet snel gebeuren (overigens rij ik zelf ook op LPG en ik gebruik niks anders dan de standaard NGK's, iridium is IMO vooral weggegooid geld)
Slecht starten kan aan heel veel dingen liggen en het beste is dan toch maar te beginnen met uit te lezen, anders wordt het op de gok dingen gaan doen zonder enige garantie op succes...
Het is inderdaad een G3 installatie en ik weet niet beter als dat elke LPG installatie altijd op benzine start. Ik heb mij laten vertellen dat starten op LPG simpel niet kan.
Wat betreft het type bougies zag ik ook nikkel bougies met in de beschrijving de toevoeging 'CNG / LPG'. Dat zal een betere kwaliteit zijn en mijn ervaring met scooters is dat NGK bougies sowieso boven gemiddeld goed zijn. Dus iridium is inderdaad geen absolute noodzaak, maar schijnt wel het beste te zijn en ik vond ze voor nog geen € 8,- per stuk. Dat valr wel mee toch?
Maar dat zegt natuurlijk niet dat de bougie's in mijn auto in orde zijn of niet, want ik heb deze auto pas 2 weken en hij was uiterlijk heel erg smerig en er zat mos in alle kiertjes en hoekjes. Dat was hard werken. Ook was de aanjager na 150km gaan stinken en toen ging de zekering er uit. Dus deze heb ik vervangen en dat is opgelost. Ze hadden ook olie gemorst, ik dacht eerst dat de motor lekte, dus was heel achterdochtig, maar het valt reuze mee. Ik rijd er heel veel in (zit al tegen de 900 km) maar verder is de auto gewoon goed en ik ben er heel blij mee ondanks een km.stand boven 300.000.
Nu blijft er alleen nog een lampje branden van een airbag met een cijfer 2 op het symbooltje.
Uitlezen kan ik zelf en de computer meld geen fouten (overigens vind ik dat gek vanwege dat blijven branden van het airbag lampje, maar ik ken deze soort auto's nog niet. Mijn vorige was uit 2004 en simpel...)
Wat dat starten aangaat:
Sparky start niet slecht, maar het duurt nogal lang voordat de motor aanslaat. De startmotor draait eerst vlot door om vervolgens een beetje trager pieperig te worden na 2 seconden. En als na een seconde of 3...4 (pas) de motor aanslaat klinkt het alsof die zich eerst even verslikt, maar dan loopt ie altijd....
Omdat dit zo gaat, houd ik zelfs rekening met de mogelijkheid dat de accu niet zo heel best meer is, maar door mijn vele nadenken ga ik er ook van alles bij halen denk ik.
Daarom ben ik op zoek naar rationeel advies (...).
Het ligt misschien aan mij, maar ik heb liever een auto die traag met starten is maar altijd goed loopt, dan een auto die prima start maar slecht loopt of één die helemaal niet aanslaat. Die 2e en 3e soort storingen vind ik zelf zorgelijker...
6 maanden
Ik bedenk mij net dat ik m eerst eens een stukje laat rijden op de benzinestand, dan stil zet voor mijn deur en laat afkoelen en dan weer (op benzine) start.
Dan kan ik jouw suggestie dat het niet LPG gerelateerd is bevestigen en zo niet, ontkrachten. Anders kom ik niet verder.
Bedankt voor je bijdrage zo ver!
6 maanden
Ik begrijp dat je hier op Problemcar hebt gezocht en zo op de verdamper kwam, meerdere mensen rapporteren dat een nieuwe of gereviseerde het toch oplost...., zie ook dit verhaal:https://www.autozine.nl/text/comment_too...
Revisiesetjes zijn doorgaans niet duur en dus wel het proberen waard.
Verder kan het geen kwaad wat, waarschijnlijk achterstallig onderhoud te gaan doen, nieuwe bougies (waarbij ik gewoon de standaard NGK's zou nemen), kabels en nieuwe bobine(s) proberen kan ook geen kwaad (desnoods op reserve leggen)
Mijn opmerking over bobine(s) heb ik gemaakt omdat juist bobines het zwaarder krijgen met iridium bougies en LPG gebruik....mijun advies is altijd standaard bougies, iets kleinere elektroden afstand en wisselen na 15000 nkm , beter voor de duurdere bobines...
Dit probleem is opgelost.
Het betrof inderdaad de LPG verdamper welke ik vervangen heb voor een gereviseerde. Dit type autootje heeft dit erg vaak zo vond ik uit. Andere eigenaars hebben mij ook gevraagd het voor en te vervangen, nu het bij mij prima gelukt is en Sparky weer uitstekend start.
Wat er gebeurd is dat het membraan van de verdamper niet goed sluit bij het afzetten van de motor. Een restje LPG lekt dan gedurende stilstand van het autootje in de benzineleiding.
Als uren of een nacht daarna gestart wordt op benzine komt er eerst een restje LPG in de motor wat er eerst uit gestart moet worden, voordat er op pure benzine succesvol kan worden gestart...
@Beunhaas nog bedankt voor het mee denken.
Inmiddels weer een nieuw topic gestart voor een Sparky van iemand anders welke een vakantie van een moeder en haar 3 kids verziekte omdat de koppelingshevel op de versnellingsbak opeens zo maar vast liep en de kabel brak. Geen beweging meer in te krijgen... Met nieuwe kabel ook niet.
4 maanden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Spark of stel zelf een nieuwe vraag.
6 maanden