Chevrolet Spark 2012: Kachel aanjager valt uit en brandlucht

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Gas, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: B10D1, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Ik heb sinds kort een gebruikte Chevrolet Spark Bifuel uit 2012 waarmee ik heel blij ben (veel blijer dan met mijn vorige auto, een Suzuki Ignis 2 uit 2004).
Maar deze Spark heeft enkele relatief kleine defecten (denk ik)...

Na drie keer het grootste deel van Nederland door te hebben gereden, wordt niet alleen de airco niet goed koud (werkt wel zo te voelen, maar niet overtuigend genoeg). Nu stopt ook de aanjager er regelmatig mee en dan komt er ook een brandlucht. Tot nu toe kon ik de volgende dag de aanjager weer inschakelen en dan draaide deze weer (maar hij is wel lawaaierig).

Ik denk nu heel simpel 'Airco bijvullen en aanjager vervangen'.
Maar is het echt zo simpel? Of herkend iemand dit als een bekende storing welke andere aanpak vraagt?

Bedankt alvast voor de reacties!

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos (255) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

2 Reacties

1 maand geleden - Monteur Senior

inderdaad airco bijvullen tenminste laten controleren en aanjager vervangen hoogstwaarschijnlijk zijn de lagertjes slecht omdat deze lawaaierig is en meteen je interieurfilter vernieuwen indien aanwezig

    Bedankt.
    k ben niet verbaast dat het de aanjager lagertjes zullen zijn, want er staat ruim 300.000 km op de teller. Dan is er wel eens wat versleten zou je zeggen.
    Ik ga op zoek naar een goedkope aircoservice, maar eerst een werkende aanjager er in zetten en het interieurfilter vervangen, want dat kan ik zelf verwacht ik. - Arno Streekvos (255), 1 maand geleden
    Idd eerst aanjager vervangen en een fris interieurfilter plaatsen (actief koolstof of antibacterieel bij voorkeur).
    Als je aanjager niks doet wordt er ook geen lucht langs de verdamper geblazen en doet je airco weinig. Grote kans dat je airco wel koude lucht geeft met een werkende aanjager. - JGC (75), 1 maand geleden
    Bedankt voor het advies wat ik inmiddels heb opgevolgd.
    Het vervangen van de aanjager was opmerkelijk simpel. Ik had het in 10 minuten gedaan. Al liet iemand op Youtube zien eerst een airbag te moeten verwijderen, dat was onjuist. Toen ik het dashboardkastje uit de dashboard had gehaald zag ik de blower behuizing al. En door onderop 3 schroefjes te verwijderen, een slangetje eraf te schuiven en de stekker eruit te trekken, kon ik de blower / aanjager simpel onder uit de behuizing laten zaken en omgekeerd zo ook de nieuwe weer omhoog er in schuiven.
    Voor de meelezers die er ooit ook voor komen te staan:
    Steek na het plaatsen nog niet de stekker er in, maar steek je hand door de gleuf van de verwijderde interieurfilter en probeer de aanjager te draaien. Pas als je deze vrij kan rond draaien zonder gekke geluiden, de stekker er in doen, interieurfilter plaatsen en testen!
    Ik had niet gekeken of de aanjager vrij draaide, zette de schakelaar op stand 1 en toen klapte de zekering (en kreeg de aanjagermotor een oplazer). Dus eerst overtuigen dat ie vrij loopt...
    Het interieurfilter meteen vervangen en let ook hierbij op!
    Mijn Spark is model bifuel 1.0 LS (2010 - 2012) met een filter van 21 cm lengte. De nieuwste typen (eind 2012 en later) hebben een filter van 24 cm lengte. En er zijn ook filters van 20 cm lengte welke er bij mij nu ook nog in zit, maar deze sluit niet goed aan. Dus heb ik nu 21 cm besteld want 24 cm is absoluut niet passend...

    Er kwam heel veel rotzooi vanuit en op het filter, dus echt vervangen tenzij deze minder dan 1 jaar er in zit. Goede tip dus van Monteur Senior! Bedankt hiervoor.

    Nieuw interieurfilter wordt besteld en eind juni ga ik langs bij een airco onderhoudsbedrijf (schijnt de goedkoopste van Nederland te zijn en dan ben ik daar een paar dagen in de buurt). - Arno Streekvos (255), 1 maand geleden
    goed gewerkt toppie - Monteur Senior (1135), 1 maand geleden

1 maand geleden - Arno Streekvos

Nu is de aanjager vervangen maar hij tikt tegen de ronde behuizing aan waar deze omhoog ingeschroefd zit... Vervelend.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Spark of stel zelf een nieuwe vraag.