close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Tacuma: start niet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2100, Vermogen (kw): 121

Na gereden en geparkeerd te hebben krijg ik de auto niet uit de parkeerstand . Krijg de auto niet gestart, geen enkel lampje brandt. D.m.v. key-unlock krijg ik de auto wel uit de P-stand en gaat ook in de D en verder, maar kan hem niet starten. Auto startte vanmorgen zonder problemen, accu kan niet leeg zijn. Graag jullie advies.

PS auto staat nu op een parkeerplaats en wil hem graag bij huis hebben. Kan ik hem wel slepen - het is een automaat - het instructieboekje raadt dit af.

Geplaatst door

margron (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als er geen enkel lampje brandt, dan is er ergens toch een problem met de stroomverzorging.
Contactslot defect, (hoofd)zekering defect, slechte accu, zoiets.

Wat betreft het slepen: hoe ver is het naar je huis?
En als er geen enkel lampje brandt, werken je richtingaanwijzers en remlichten wel?

oldford 0
badge

5 jaar

Bedankt oldford. Je hebt gelijk de accu was helemaal leeg - slecht + kontakt -
Het problem met de P stand is nog hetzelfde. Ik kan hem alleen van de P krijgen met de key-unlock. Op de P stand zetten is geen probleem alleen het eraf halen. Ik weet niet of dit systeem werkt d.m.v. stangen of kabels?
Wat betreft het slepen is mijn vraag nog steeds of dit problemen geeft zoals aangegeven in het instructieboekje. Als ik de bak toch in de vrij zet, dan belast ik de tandwielen toch niet? Of is dat te simpel gedacht.

margron 0

5 jaar

Spatsmering versus druksmering

Het heeft te maken met het verschil tussen spatsmering en druksmering. In een handgeschakelde versnellingsbak slingeren de tandwielen de olie in het rond, zodat alle draaiende onderdelen worden gesmeerd – of de wielen van de auto nu draaien of niet. Maar veel automatische versnellingsbakken hebben een druksmering, waarbij de olie door een pomp wordt verspreid.

Die pomp wordt normaal gesproken aangedreven door de verbrandingsmotor, maar als die het niet doet, gaat er dus geen olie naar het planetaire tandwielstelsel in de versnellingsbak. Het gebrek aan koeling en smering kan al na een klein eindje slepen voor onherstelbare schade aan de tandwielen zorgen.”

De kans bestaat dat de bak dan niet meteen vast slaat, maar dat allerlei contactoppervlakken in de bak wel beschadigd raken. Daar kom je dan vaak een tijdje later achter. Er zijn overigens auto’s met automatische versnellingsbakken die wel kunnen worden gesleept, maar omdat niet iedereen weet op welke manier de versnellingsbak van zijn of haar heilige koe wordt gesmeerd, is het verstandiger om geen enkele automaat op sleeptouw te nemen.

pbierman18 0

5 jaar

Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting. Het is mij nu duidelijk: ik neem geen risico en ga niet slepen.
Mvg.
Martin

margron 0

5 jaar

probleem opgelost - P stand - het blijkt dat de bak alleen uit de P stand komt als de motor loopt.
nogmaals bedankt voor alle reacties.
Martin

margron 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.