Al een paar dagen aan 't stoeien met een Matiz die heel af en toe absoluut niet wil starten, startmotor draait vrolijk rond maar verder niets. Gebeurt meestal als de motor pakweg 1 uurtje stilstaat maar ook wel soms na langere of kortere tijd. Als de motor aanslaat rijd het karretje prima, misschien dat bij veel gasgeven niet altijd het bedoelde vermogen vrijkomt maar verder prima. Inmiddels de bougies, de kabels, rotor, verdelerkap en onsteking onder verdelerkap (gebruikt) vernieuwd. Ook de temp.sencor op de kop. nieuwe accu voor de zekerheid.
Soms start hij opeens als we remmenreiniger inspuiten of extra accu bijzetten..., maar soms ook niet.
Zover mogelijk de stekkertjes en draadjes nagekeken. Nee, worden wij, maar vooral de klant niet vrolijk van, vooral als we na een dag probleemloos starten optimisties bellen dat hij gehaald kan worden en dus op dat moment....?
Inderdaad. Wie heeft zoiets al eens meegemaakt? O ja, Hoe krijgen we hem weer aan de gang..? Gewoon 10 minuten wachten..,start alsof er nooit iets gebeurt is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Verdelers overlijden nog wel eens. De vraag is hier nu natuurlijk of die gebruikte niet de oorzaak is....... Nieuw niet echt goedkoop.
Tja, wat het kost maakt me niet zoveel uit, als dan maar zeker is dat het probleem is verholpen. Morgen de ontsteking dan toch maar weer eens bekijken alhoewel ik het altijd wel raar vind dat dan 2 ontstekingen op dezelfde manier kapot zijn, maar het kan natuurlijk....
Helaas, verdeler vernieuwd alsmede voor de zekerheid ook de bobine, niet te geloven, in eerste instantie weer prima starten, half uurtje laten staan en niet starten. gauw meet gereedschap gepakt.., te laat, loopt weer ineens.
wie het snapt mag het zeggen!
Heb ooit een soortgelijk probleem gehad met een matis m100 type, van tijd tot tijd niet aanslaan. Mijn vermoeden ging eerst ook uit naar de ontsteking dus eerst maar even massa en voeding gemeten op onsteking en regeleenheid, toen positie + toerensignaal op ontsteking met labscoop gemeten. Voeding en massa waren in orde maar tijdens starten en draaien van de motor gaf met name het positiesignaal soms een afwijking. Ontsteking gedemonteerd maar bleek weinig aan te zien,ontsteking gemonteerd en na enig verder zoeken het systeem- relais uit zekeringkast getrokken, toen bleek dat een van de stekkertjes in de kast te ver doorgedrukt was waarschijnlijk al van begin af aan want op alle pooltjes zat een duidelijke afdruk van de stekkertjes behalve op eentje na, deze had al die tijd net het puntje geraakt.
Lijkt een beetje op een klassiek geval van een slechte bdp sensor.
Meet de waarde eens op, straks zit de waarde nét op de kritische grens waardoor je met een iets verhoogd starttoerental wél aanslaat. Of soms nét niet.
Prettig zou zijn als je idd kan meten als dat kreng net even niet wil aanslaan door injectoraansturing te meten(of luisteren of ze tikken) en of je vonk hebt. (scope?)
Al eens de reservesleutel geprobeerd?
succes!
Bij deze auto zit er een optische sensor in de stroomverdeler die de ecu voorziet van het motortoerental + de nokkenasstand, topic starter zegt deze reeds vervangen te hebben zonder resultaat.
[quote=DDT]Bij deze auto zit er een optische sensor in de stroomverdeler die de ecu voorziet van het motortoerental + de nokkenasstand, topic starter zegt deze reeds vervangen te hebben zonder resultaat.[/quote]
Klopt, even vergeten.
Reservesleutel een optie? zou het transponder kunnen zijn?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar