Terug bij AF!
Start weer niet meer...
Of hij slaat aan en valt direct uit nog voor hij goed en wel draait/Of hij start normaal na een paar keer proberen (10sec kontakt af-terug op-proberen te starten-terug kontakt 10sec af-etc etc...) soms slaat hij dan netjes aan na een keer of 3, doch soms helemaal niet: als je dan hoort dat hij wil aanslaan is het blijven doorstarten en komt ie stoterend in gang.
-ontstekingspoel verwisseld met goed exemplaar: geen verbetering
-brandstofdrukregelaar verwisseld: geen verbetering
-brandstofpomp vernieuwd
-brandstoffilter gereinigd
-batterij verwisseld/massa's nagekeken (en de geoxideerde opnieuw gemaakt) /motormanagement vervangen/
-bougiekabels-bougies vervangen
en hij deed het even goed, maar nu: opnieuw hetzelfde probleem!!
-foutcodes:
61 Magneetklep brandstofdampafvoer maakt kortsluiting naar massa
93 Motorregeleenheid defect
17 Kortsluiting inspuitventiel naar plus/massa
Maar die 17-61 zou komen doordat ie dat systeem overbrugt als je op LPG rijdt.
De 93 daar het ik geen idee van hoe dat komt, was ook al voordat ik de module heb vervangen..
Ik weet het niet meer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja het is geen oplossing maar als je hem op benzine zet dus schakelaar op benzine zetten zodat die niet overschakeld op gas al eens geprobeerd ???
bdp sensor nog goed ?
[quote=kleijn]ja het is geen oplossing maar als je hem op benzine zet dus schakelaar op benzine zetten zodat die niet overschakeld op gas al eens geprobeerd ???[/quote]
yep, idem
16 jaar
toch lijkt het op de luchtmassa meter of wat ook nog kan dat je temperatuur sensor in het blok kapot is geeft aan de inspuiting door dat de auto warm is krijg je een armer mengsel wat resulteerd in een slechtstart gedrag zelfs met ingetrapt gaspedaal geeft die problemen al die elektronica is mooi maar het moet allemaal wel werken
16 jaar
[quote=citroënmonteurtje]bdp sensor nog goed ?[/quote]
Da's een nieuwe piste, brengt toch wat hoop
Weet iemand waar ik die kan vinden bij een Lanos? Makkeljik te vervangen?
Soms als ik hem niet in gang (is geen regelmaat in te vinden) krijg lijkt het mij inderdaad dat ie geen ontsteking krijgt.
16 jaar
[quote=kleijn]toch lijkt het op de luchtmassa meter of wat ook nog kan dat je temperatuur sensor in het blok kapot is geeft aan de inspuiting door dat de auto warm is krijg je een armer mengsel wat resulteerd in een slechtstart gedrag zelfs met ingetrapt gaspedaal geeft die problemen al die elektronica is mooi maar het moet allemaal wel werken[/quote]
Ik kan het startprobleem mss opsplitsen in 2 fenomenen:
1. Als ik 's ochtends naar het werk wil: Meestal verschillende malen kort starten (procedure: na niet starten geheel uitzetten, 10 sec wachten, dan opnieuw kort starten - je hoort eerst de pomp aanzuigen, dan het pingel geluidje uit laten gaan - telkens deze procedure opnieuw) en na een aantal keren slaat ie gewoon aan alsof er nooit iets mis is geweest.
2. Als ie warm staat of nog niet lang geleden gestart is geweest: normaal minder kans op problemen, meestel 'klik' en hij start, maar soms gewoon niet meer te starten: alsof ie geen ontsteking krijgt, dan moet je lang doorstarten en geraakt ie dan uiteindelijk stotterend in gang.
Wat stel je voor dat ik probeer?
16 jaar
ik stel voor om hem uit te laten lezen bij de opel dealer het is voor mij een sensor maar er zijn div die het kunnen zijn uitlezen kost +_ 25 euro maar dan weet je wat het is kun je het altijd zelf nog repareren ik zou het zo doen hiervandaan is het moeilijk met al die elektronica groetjes willem
16 jaar
[quote=kleijn]ik stel voor om hem uit te laten lezen bij de opel dealer het is voor mij een sensor maar er zijn div die het kunnen zijn uitlezen kost +_ 25 euro maar dan weet je wat het is kun je het altijd zelf nog repareren ik zou het zo doen hiervandaan is het moeilijk met al die elektronica groetjes willem[/quote]
Toen ik de motormanagement heb vervangen diende ik de sleutel terug laten programmeren. Toen hebben we de boel getest en meteen de foutcodes uitgelezen:
61 Magneetklep brandstofdampafvoer maakt kortsluiting naar massa
93 Motorregeleenheid defect
17 Kortsluiting inspuitventiel naar plus/massa
Die 17-61 zou komen doordat ie dat systeem overbrugt als je op LPG rijdt.
We hebben de foutcodes gewist maar met dat LPG gedoe komen die gewoon terug, behalve die 93, geen idee waar die van blijft komen, die komt dus ook nog terug na die module te vervangen.
16 jaar
ben je bij de lpg boer geweest ???
16 jaar
[quote=kleijn]ben je bij de lpg boer geweest ???[/quote]
njet, hier heb ik de info van (prof)
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
De LPG doet het prima hoor, ook nog de verdeler en verdamper gereviseerd, maar starten doet ie op benzinne.
Ik heb ik elk geval de massa's van de auto gezocht en nagekeken. Mss heb ik er nog één over het hoofd gezien:
-Ik heb de massa van de batterij vernieuwd,
-de massaverbinding naast de injectoren
-een massaverbinding onderaan naast die brandstofdampafvoer, (was zwaar geroest)
-ook nog een massaverbinding onder de bestuurdersstoel onder het tapijt
16 jaar
zou toch even langs ryden die hebben de goede apparatuur
16 jaar
[quote=kleijn]zou toch even langs ryden die hebben de goede apparatuur[/quote]
Als ik het niet vind zal ik uiteindelijk toch langs garage moeten gaan, maar vrees voor de kosten...ik vermoed dat de vorige eigenaar de auto heeft verkocht voor deze reden....maar ik vind het een uitdaging om het zelf te kunnen maken! uitlezen kan natuurlijk altijd maar dat kan ik zelf met de manuele methode (A en de B door te verbinden), en de LPG werkt perfect
16 jaar
ja zelf doen geeft de meeste voldoening ben zelf al wat ouder snap die elektronica niet zo goed ga meestal even langs bij de opel voor diagnose maar eerlijk is eerlijk dat kost me niks me vriendje werkt daar scheelt natuurlijk enorm in de kosten geef mij maar een ascona uit 78 was mijn eerste nieuwe auto geen betere meer gehad
16 jaar
[quote=kleijn]ja zelf doen geeft de meeste voldoening ben zelf al wat ouder snap die elektronica niet zo goed ga meestal even langs bij de opel voor diagnose maar eerlijk is eerlijk dat kost me niks me vriendje werkt daar scheelt natuurlijk enorm in de kosten geef mij maar een ascona uit 78 was mijn eerste nieuwe auto geen betere meer gehad[/quote]
yep, pure eerlijke mekaniek
16 jaar
sorry voor de late reply (was te druk met Probleem-bak Hyves :P)
BDP sensor zit bij je vliegwiel. (zit tussen versnellingsbak en motor), hier wordt ook je toerental singaal afgehaald.
[quote=citroënmonteurtje]sorry voor de late reply (was te druk met Probleem-bak Hyves :P)
BDP sensor zit bij je vliegwiel. (zit tussen versnellingsbak en motor), hier wordt ook je toerental singaal afgehaald.[/quote]
mmm, ik ga op zoek
16 jaar
waarschijnlijk verdamper inwendig lek.
waardoor hij bij de koude start gas aanzuigt.
kan je testen door gelijk op benzine te starten.
of vacuum slang van damper los halen en af pluggen.
en dan starten.
groeten Teun
[quote=meertg]waarschijnlijk verdamper inwendig lek.
waardoor hij bij de koude start gas aanzuigt.
kan je testen door gelijk op benzine te starten.
of vacuum slang van damper los halen en af pluggen.
en dan starten.
groeten Teun[/quote]
Dank voor je reactie,
Ik heb de verdamper en de verdeler gereviseerd (www.verdampere.nl), geen verbetering in het starten.
Ook alle vacuum slangen gecontroleerd. Ik vond een scheurtje in de "'kleppendekseldampafvoerslang", die heb ik meteen vervangen, voor de rest alle vacuumslangen perfecte staat, ze zuigen zichzelf ook niet dicht.
Ik ben daarnet op zoek gegaan naar de krukassensor. Die zit bij mij uitwendig op een niet gebruikt tandwiel op de krukas (stekerverbinding is goed)
Ik heb een vreemde uitvoering daewoo. Normaal hebben ze stuurbekrachtiging/ airbag standaard, de mijne heeft NIETS, geen airbag, geen stuurbekrachtiging, je kan het zo gek niet bedenken of de mijne heeft het niet...
dwz dat er bij mij buiten de distributieriem in de plastic kap en de aandrijfriem van de alternator niets aangedreven wordt daaronder door die krukas, dus op de krukas zit uitwendig een (smerig) ongeruikt tandwiel waar de krukassensor vlak naasthangt.
Als ik de stekker van de sensor uittrek doet ie in elk geval wast ie soms ook doet: niet starten,
Kan ik hem testen?
16 jaar
[quote=citroënmonteurtje]sorry voor de late reply (was te druk met Probleem-bak Hyves :P)
BDP sensor zit bij je vliegwiel. (zit tussen versnellingsbak en motor), hier wordt ook je toerental singaal afgehaald.[/quote]
Bedoel je met de BDP de krukassensor? Dan heb ik hem gevonden...nu nog testen..?
16 jaar
Net valt me op dat een defecte krukassensor niet aangegeven wordt in de foutcodes!, misschien de reden van code 93??
16 jaar
GEVONDEN!!
De keren dat ie niet wil starten gaat die rode led op het dashboard niet uit, dwz dat die transponder-startonderbreker niet altijd goed werkt!!!
De sleutel is net terug ingelezen. Bij de vorige motoranagement module deed ie dit ook met beide sleutels, dus het is het ontvangstspoel!!
Iemand ervaring met dat ding te vervangen?? kostelijk grapje??
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Lanos of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar