Wij hebben een storing in een airco van een Lanos 1.5 SOCH. Bij controle en metingen blijkt dat de ECU de aircopomp niet inschakeld. De ECU moet het aircopomprelais aan massa leggen, wat niet gebeurt.Bij inschakeling worden de vins wel aangestuurd en motortoerental verhoogd. De drukschakelaar is inmiddels vervangen, systeem afgevuld, bedrading doorgemeten, aircoschakelaar gecontroleerd. Alles is in orde, maar de ECU schakelt niet. Bij uitlezen van de ECU blijkt deze wel aan te geven de aircopomp in te schakelen. Onze conclusie: ECU kapot? Herkent iemand van u deze storing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je ook op de stekker van de ECU gemeten of daar een massa signaal komt.Eens met zo'n Lanos een ontstekingsprobleem gehad en toen bleek een stekkerverbinding ergens onder de vloerbekleding of dorpel bij de passagier gecorrodeert te zijn.Wellicht is dat hier ook de oorzaak.Je zou de draad kunnen opzoeken op de computer , doorknippen en zelf aansturen om te checken of hij dan wel inspringt.
We hebben inderdaad ook alle massapunten en stekkers gecontroleerd. Ook hebben we de massadraden (2x) van het airco gedeelte aan de computer direct aan massa gelegd. Helaas geen resultaat.
Jan, ik bedoel eigenlijk het volgende: als alles werkt als je de airco inschakelt, maar alleen de pomp wordt niet aangestuurd, dan is er dus "alleen" het probleem dat de aansturing niet bij de pomp binnenkomt.
Volgens jouw beschrijving moet de ECU een draad naar massa schakelen, wat niet gebeurt.Als je deze draad nu zelf aan massa schakel, werkt dan wel alles?
Hallo Siem,
Als je deze draad aan massa legt (wat de computer moet doen), dan slaat de pomp inderdaad aan. De massa van de computer zelf is goed.
Dan vrees ik ook voor de computer.Mits je direkt bij de computer de betreffende draad hebt losgehaald en daar aan massa hebt gelegd.Anders kan er nog een onderbreking zitten tussen de aansluiting op de computer en de pomp, maar dat had ik al gezegd.
waarschijnlijk computer stuk komt wel eens vaker voor
hallo dit probleem ken ik bij mijn auto heb ik een fabrieks fout ondekt nu weet ik niet of dit bij meerdere wagens voor komt maar dit kun je controleren door de (massa) accu los te koppelen en trek bijde stekkers van de ventilatoren er uit en trek het zekering bakje open rechts onder de motorkap trek daar de 3 relais uit (ventilator relais A 4 polig) (ventilator relais B 4 polig) (ventilator bedienings relais 5 polig) pak een meet apperaatje en meet op de plek waar de relais hebben gezeten het volgende door pak pool 30 waar de ventilator bedienings relais 5 polig heeft gezeten en pak de grote ventilator stekker en meet of dit op elkaar uit komt (rode draad met zwart baan er in) is dit niet het geval meet dan of hij op de kleine ventilator uit komt is dat het geval dan heb je het zelfde fabrieks fout als met mijn auto dit kun je heel goed zelf verhelpen door de zekerings kast los te maken en 2 draaden op te zoeken met rode draad met zwart baan er in 1 van die twee komt uit op een lasverbinding deze twee kabeltjes moet je om wisselen dan is het probleem op gelos.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Lanos of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar