close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daewoo-Chevrolet Tacuma: Tacuma 1.8 met een beetje onrustig loop.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Ik heb een Tacuma uit 2002 gekocht die op LPG rijdt.
Onder het rijden voelt het aan alsof de Tacuma-motor een wat onregelmatig brandstoftoevoer heeft waardoor de auto niet helemaal soepel rijdt.
Misschien heeft het met de toevoer niets te maken maar ik meld het om een idee te krijgen van het licht stotterende / hakkelende gevoel.
Is dit een normale situatie of moet de auto gewoon 100% vloeiend kunnen rijden.
Het onrustige gevoel is het meest voelbaar bij lage toeren. Bijvoorbeeld als ik 50 km p/u rijd in de vierde versnelling.

Ik wil graag weten of het een kenmerk van de auto is of dat dit niet zo hoort.

Groeten, Johannus

Geplaatst door

Johannus55 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Rijd eens een flinke afstand op benzine en vergelijk het gedrag dan eens met dat op LPG.
Om het op te lossen zul je eerst moeten weten in welk deel er een probleem is - benzine of LPG.

oldford 0
badge

15 jaar

Bedankt voor de snelle reactie.
Goed, morgen moet ik 250 km rijden dus dan ga ik dat proberen.
Uit uw reactie beluister ik in ieder geval dat het niet normaal is.

Johannus55 0

15 jaar

Inmiddels 250 km gereden. Eerst een flink stuk op benzine maar dat reed nog veel beroerder dan op gas. Zelfs op 120km p/u blijft de auto schudden met korte schokjes alsof iemand voortdurend met zijn voet zit te trillen op het gaspedaal. Met 80 km p/u rijdt de auto ronduit onaangenaam in zijn 5 maar zelfs in z'n 4 gaat het niet zonder schokken. Op gas rijdt hij wel beter maar ook dan is het niet prettig en rijdt hij in de econ. toeren erg hakkelig. Het is in de loop van de afgelopen week steeds erger geworden.
De auto heeft 120.000 km beurt net gehad daarbij zijn o.a. de bougies vervangen en de distributieriem.
Kan daar iets mis zijn gegaan?

Johannus55 0

15 jaar

hoi,

ik heb bijna excact hetzelfde probleem met mijn tacuma, ik heb hem nu 2 weken, in het begin reed hij geweldig, maar sinds kort stottert hij heel erg op benzine, op gas rijd hij nog wel prima..

als ik smorgens me auto start slaat hij weer af... met heel wat gespeel met mijn gas kan ik hem net aan de praat houden, maar de reactie op het gaspedaal is miniem, als ie dan eenmaal op gas overgaat kan ik pas vertrekken...
als ik tijdens het rijden manueel van gas naar benzine wil gaan slaat ie haast helemaal af totdat hij op gas gaat rijden, dan stottert hij in het begin nog ff, maar na een paar honderd meter is dat ook weer weg..

ik heb vorige week de bougies laten vervangen omdat ie al een klein beetje stotterde, maar daarna is het alleen maar erger geworden, op die dag zelf kreeg ik mijn auto zelfs bijna niet meer gestart
zelf zit ik te denken aan de injectoren, omdat deze dus alleen door de benzine gebruikt worden of anders de benzinepomp, maar voordat ik er kosten aan wil maken zou ik toch graag eerst ff het advies van jullie hebben...
ik heb al heel wat afgelezen op het forum, maar daar staan dus verder alleen problemen met de massa of andere electrische storingen, lijkt me niet dat dat bij mij het geval is omdat ie op gas nog wel prima rijd...


hopelijk word ik hier wat wijzer, alvast bedankt voor de hulp:D

groetjes

Jeroentjuhh83 0

15 jaar

Voor beide auto's, verkeerde bougies gemonteerd?

Mausx 0

15 jaar

het zijn bougies met 1 electrode van opel, ik heb bij de garage waarbij ik ze heb laten vervangen gevraagd of er niet beter in kunnen met 2 electrodes, maar volgens hun waren die niet te verkrijgen voor deze auto... bovendien waren de bougies die eruit kwamen van hetzelfe soort

wel hadden ze eerst 2 bougiekabels verkeerd aangesloten waardoor de motor niet goed liep, nadat ik ze had voorgesteld om 2 kabels te verwisselen deed ie het echter weer wel goed.... tot 100 km verderop, waar de problemen begonnen

Jeroentjuhh83 0

15 jaar

Mischien toch de verkeerde electrodeafstand, verkeerde hitte of verkeerd merk (heb zelf de beste ervaring met NGK, beste hittebereik)

Mausx 0

15 jaar

Zou het zo eenvoudig op te lossen zijn met een paar andere bougies?
Want op benzine loopt mijn Tacuma slechter dan op LPG. Dat lijkt niet logisch
Ik ga het aan mijn dealer voorstellen.
Ik laat nog weten of dit de juiste oplossing is.

Johannus55 0

15 jaar

De Tacuma 1.8 heeft last van wegslijtende klepzittingen op LPG. Vermits de auto > 100.000 km heeft, zou ik hieraan eventueel denken. Dat zou ook verklaren waarom de wagen in die toestand verkocht is.

Verder soms slechte kontakten in de stekkerverbindingen van de elektronica.

Begin met de auto uit te lezen.

Eventueel kompressie meten bij koude motor.

Harald4118 0

15 jaar

er gaat bij mij geen lampje branden op het dashboard dat aangeeft dat ie een storing heeft, dus uitlezen zal overbodig zijn... wel zal ik binnekort de kompressie meten om te zien of die klepzettingen nog in orde zijn, goeie tip:D


ik heb zojuist de luchtfilter en de benzinefilter vervangen en hij loopt al een stuk beter!!
het stotteren op lage toeren is zo goed als weg en als ik manueel overschakel van gas naar benzine valt ie ook niet meer stil, hij stottert nog wel een beetje, maar hij reageerd nog wel op het gaspedaal

ik ga nu injectorenreiniger halen en zien in hoeverre dat het probleem veder oplost...

dus voor johannus misschien ook een idee om het luchtfilter en benzinefilter te vervangen...

Jeroentjuhh83 0

15 jaar

Je moet eerst zoregen dat de auto op benzine goed rijd,lpg is een volgsysteem.
Dat happeren op benzine duid op vervuilde benzine injectoren.
Ondanks dat er op benzine gestart word vervuilen ze toch nog.
Twee flesjes wynns injectorreiniger en 25 liter euro 98 en dat eens op rijden knapt tie goed van op.
In het vervolg gewoon voor die paar km op benzine V-power of excellium tanken,dan blijft het ook een beetje schoon.
Dan komt het op benzine meestal wel goed.
Rijd tie op benzine dan goed,schakel je over op lpg.
Rijd tie op lpg nog niet goed dan zal je toch een lpg boer moeten raadplegen.
Als het een necam installatie is kun je het verdeelhuis ook nog reinigen,is een veel voorkomend probleem.
Bougiekabels kun je ook doormeten of de truck met de plantenspuit in het donker (vonken).
Gewoon originele bougies monteren,geen exotische merken of type.

primera p11 0

15 jaar

ik heb nu 250 km gereden op exellium met injectorenreiniger, hij loopt al een stuk beter maar valt nog steeds wel eens stil op de snelweg, dan stopt de motor ineens en na een seconden of 5 a 10 slaat ie ineens weer aan..
dit is alleen als ik onder de 120 rijd... ik heb vanmiddag een heel stuk 140/150 gereden en dan loopt ie wel perfect, maar dat is natuurlijk ook geen oplossing:P

ik kan niet goed horen aan de motor of dit nu aan de ontsteking of aan de benzinetoevoer ligt, maar op gas rijd ie nog steeds goed...

word ondertussen een beetje gek van m'n auto en zit er al heel hard aan te denken om hem maar weer weg te doen na 3 weken...

iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen?

Jeroentjuhh83 0

15 jaar

Waarom weg doen,op lpg loopt tie toch goed?.
Dat is de brandstof waar je het meeeste op rijd.
Ik denk dat de benzine toevoer niet in orde is.

primera p11 0

15 jaar

hij rijd het meest op lpg ja, maar het starten gaat nog altijd op benzine en daarbij weigerd ie ook elke morgen..

dit is niet het enige probleem dat ik met deze auto heb... de tempsensor van de ventilatoren is stuk, die moet ik dus vervangen, de airco doet het niet, er gaat steeds tijdens het rijden een geluid af alsof de deurvergrendeling erop en eraf gaat, maar er beweegt niks aan het slot... en dat allemaal in 3 weken... ik heb eerder autos gehad waaraan ik veel moest doen, maar nooit in zo'n korte tijd!
tis een prutsbak.. das leuk als je een garage hebt thuis, maar ik moet het allemaal op straat fixen en das niet altijd even handig in dit regenachtige kikkerlandje...

is het verstandig om de injectoren eraf te halen en handmatig te reinigen of gaat dit geen nut hebben gezien ik al met injectorenreiniger rij?

Jeroentjuhh83 0

15 jaar

Het heeft geen zin om ze er af te halen.
Hij start moeilijk in de ochtend op benzine?.
Wat je ook nog kunt doen is de auto op benzine wegzetten en kijken of tie de volgende dag ook zo beroerd start.
Wat voor gasinstallatie zit erin?.

primera p11 0

15 jaar

het is voornamelijk smorgens dat ie slecht start ja, maar als ie op m'n werk een hele dag stil heeft gestaan gaat het ook niet altijd van een leie dakje

ik heb gister op benzine naar huis gereden, dus hij stond vanmorgen nog op benzine toen ik wilde starten, maar het ging nog steeds net zo slecht. het rijden gaat echter wel al wat beter merkte ik zojuist, hij slaat minder vaak af en reageerd al beter op het gaspedaal.. misschien nog maar eens injectorenreiniger bij de benzine doen?
ik heb de vorige keer 1 flesje wynns injectorenreiniger op 25 liter excellium gebruikt, is dit genoeg?

het merk van de gasinstallatie weet ik niet, maar het is een g3 installatie met verdamper zonder injectoren (geen idee wat de officiele term daar voor is)

Jeroentjuhh83 0

15 jaar

ik heb zojuist de tempratuursensor 'die m'n ventilatoren aanstuurt vervangen en tot mijn grote verbazing liep ie ineens geweldig goed op benzine...

voor 10 hele kilometers.. :( en toen begon ie weer heel erg te stotteren :(

bij het stationair draaien op benzine merkte ik een sissend geluid op vanaf de benzinetank in de buurt van de benzinefilter, is dit normaal of zou het m'n benzinepomp kunnen zijn?


ik las ook in andere topics dat de egr klep nutteloos is in de tacuma en dat deze door middel van een slang eraf halen en afdoppen uitgeschakeld kan worden, waar zit deze klep precies? las dat heel veel, op de mijne lijkende, problemen hiermee opgelost zijn.

Jeroentjuhh83 0

15 jaar

Controleer of de benzinedruk regelaar niet lek is.
Dat komt namelijk ook vaak voor bij deze Tacuma's.
Je trekt het vaccuumslangetje los en kijkt/ruikt of er benzine in zit, dat mag namelijk niet.

VG392 0

15 jaar

Het heeft even geduurd want de auto was bij de dealer. Het bleken de klepzittingen te zijn die versleten waren zoals Harald4118 al melde.
Na een revisie van het cilinder blok loopt de auto weer goed. Over enkele honderden km zal ik melden hoe hij verder blijft rijden.
Ik hoop voor Jeroentjuhh83 dat dit bij hem niet het geval is, zijn klachten zijn toch weer anders dan bij mijn Tacuma. Ik heb nog nooit startproblemen gehad of last bij uitval van de motor bij het schakelen tussen gas en benzine. Wel opvallend is dat stationair niets te merken was van een onrustige motorloop. Ik rook wel vaak bij het starten wat gas maar heb dat sinds de revisie nog niet gemerkt.

Johannus55 0

15 jaar

ik heb ook een oplossing gevonden voor het start en stotter probleem
ik heb 2 maal wynns petrol treatment bij 20 liter excellium gedaan en nu start en rijd ie op benzine en gas goed:D
blijkbaar was de reinigende werking van injectorenreiniger niet voldoende... hopelijk blijft ie nu ook zo goed rijden als hij nu doet!

bedankt voor jullie hulp hierbij:D

Jeroentjuhh83 0

15 jaar

Na enige honderden kilometers geen problemen gehad. De Tacuma rijdt mooi rustig ook in het economische toeren-gebied.
Het brandstof verbruik is echter niet verbeterd. Na gemiddeld gebruik (stadsverkeer, een aantal stukken 120 km en een keer in de file) is het verbruik 1 op 8,5 (op LPG) . Dat valt dus niet echt mee. De auto rijdt zowel op gas als benzine mooi soepel. Ik ruik bij het starten geen gas meer.
Harald bedankt dat je me op het juiste spoor hebt gezet voor de oplossing.
Jeroen hoe gaat het met jou Tacuma?
Over nog eenst 1000 km laat ik weten hoe de Tacuma blijft rijden.

Johannus55 0

15 jaar

Dit verbruik bij een tacuma is normaal,het is op benzine al geen zuinigheidswonder.

primera p11 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Tacuma of stel zelf een nieuwe vraag.