Hopende op een oplossing:
Kalos van 2004 met 45.000km op de teller, en bijna 1 jaar in het bezit.
Altijd starten binnen 2x ronddraaien.
Maar nu het warmer word, heb ik de airco ingeschakeld, deze werkt keurig en blaast ruim voldoende koude lucht,
echter als ik terug schakel of stop, dan valt de motor uit, dit is vooral vervelend als je een afslag neemt op de
snelweg, dan heb je dus ook geen stuurbekrachtiging.....en dat is best schrikken, voordat je door hebt dat hij uit
is en wat er aan de hand is, lig je al bijna beneden aan het talud!!!
Daarna 1x starten en slaat gelijk aan en blijft keurig stationair lopen met airco aan.....wazig, totdat je weer afremt
en terugschakeld of stopt, dan is hij weer uit, met de airco uit is er niets aan de hand.
Tevens merk je in het algemeen dat als je terugschakeld, dat hij verhoogd stationair loopt, dit is uiteraard een normaal
verschijnsel, alleen niet bij 3000/3500tpm, daarna loopt hij terug naar 900 tpm, dus normaal, alleen die hoge uithalen
van 3000/3500 tpm kan ik niet herleiden.
Ook "zuipt" hij als een volwassenen, 1:11 / 1:12 is heel normaal bij gemiddeld gebruik, dus minstens de helft snelweg en
B-weg gebruik, bebouwdekom ben je hier in het dorp zo uit, dit zou ook aan mijn rechtervoet kunnen liggen, dus is de
minst erge van mijn bevindingen.
Dus nog even op een rijtje:
1e: uitvallen bij koppeling in en airco aan
2e: te hoog stationairtoerental bij overschakelen
3e: verbruik aan de hoge kant
Geen storingslampjes, uitgelezen, ook geen DTC meldingen, hikt niet, loopt zeer mooi op 4 cilinders, start direct, accu doorgemeten,
na 2 dagen stilstaan gemeten: accuspanning = 12.4 volt, laadspanning stationair = 14.2v, misschien dat de 3 punten bij elkaar horen??
Alle hulp is welkom!!
Gr. Dennis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De compressor snoept een aantal pk van het motorvermogen af, maar zal hierdoor niet de motor laten uitvallen , tenzij die aan het vastlopen is.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met de software, of ergens een kabelbreuk slecht contact.
Theo,
bedankt voor het meedenken.
Dat hij wat pk's snoept is voor mij geheel normaal, maar idd bij het uitvallen heb ik wat bedenkingen.
Na het uitvallen kan je hem direct starten en blijft normaal met airco aan lopen, dus snelle conclusie
zou zijn dat de airco netjes soepel loopt, uiteraard is dat geen garantie van juiste werking, maar er
treden dan ook geen bij-geluiden op.
Software is een optie, ik kan helaas bij Chevrolet/Daewoo niet terugvinden of hiervoor een terugroep
actie is geweest op deze auto, draadbreuk / slechtcontact is uiteraard ook een optie, echter in welke
hoek moet je het dan zoeken? het heeft iig met de airco dan te maken, dus dingen zoals bv een
BDP sensor of ontsteking vallen dan af, maar wat dan wel?
Ik ben handig met de multimeter en heb zelf uitleessoftware, dus wil je meer info, dan kan dat!!!
Ohja, recent is de luchtfilter en bougies vervangen, auto bezit wel bekabelde cruisecontrol, deze is
vorig jaar al aangepast omdat hij het gasklephuis iets open liet staan, dus altijd minimaal 1000 tpm
nu loopt hij mooi rond de 800tpm.
13 jaar
Dat zit in het gasklephuis.
Deze is of vervuild of kapot.
Het gasklephuis moet het toerental aanpassen nadat de airco word ingeschakeld,het stationnair moet met 100 omwentelingen omhoog gecorrigeerd worden.
Als het vervuild is reageert deze te traag of helemaal niet meer en dat merk je met doorschakelen,of hij blijft naijlen of de auto valt stil met ingetrapte koppeling als je op een verkeerslicht komt aanrijden.
Maar het gasklephuis kan ook kapot zijn,met dezelfde verschijnselen.
13 jaar
Bedankt voor je input Primera p11,
dit gaat zeker nagekeken worden, ik dacht dat ik het gasklephuis al gereinigd had........
maar ik twijfel of het nu bij deze was, of toch bij de vorige auto??
Maar ga ik zeker even loshalen om het zeker te weten.
13 jaar
Nou, vandaag tijd gehad om de Kalos onderhanden te nemen, ik weet nu 100% zeker dat ik hiervan het gasklephuis nog nooit heb
gereinigd, anders had ik wel geweten wat voor K** constructie het is, blijkt dus een watergekoelde gasklephuis te zijn.
Goed, hij was dus wel wat smerig, maar niet belachelijk veel tussen de klep en het huis.
Er zit echter wel een soort plunjer-achtige klep/motortje op, ik neem aan dat die valt onder de noemer "stationairregelklep"
deze was echt goor en het veersysteem plakte best wel, na dit te hebben gerienigd en gesmeerd, loopt het weer soepel,
ook het huis maar van top tot teen gereinigd, min pool voor minstens 30 min los gehad om te resetten.
Daarna gestart, had even wat moeite om het juiste toerental te vinden, maar uiteindelijk pakte hij goed op, gelijk alle stroom
grootverbruikers aangezet incl. airco, weer bijna uitslaan, maar ook wel weer uiteindelijk goed, na een proefrondje van 15 km
blijkt het afslaan volledig verleden tijd.
Echter dat blijven "hangen" van het toerental schijnt zo te horen, dit is softwarematig geregeld, dit volgens een monteur van de dealer,
dit hadden ze namenlijk zelf ook op die modellen ondervonden, de importeur heeft het zo aan hun uitgelegd dat het hoort, dus dan zal
het wel zo zijn, en het zuipen kan ik nu nog niks zinnigs over zeggen, maar dat was ook de minst erge van de 3.
Het starten is toch wel beduidend veranderd met deze reiniging, hij slaat nu sneller aan en vloeiender, dus al met al geen onnodige
werkzaamheden geweest.
Ik ga er even vanuit dat hiermee mijn problemen zijn opgelost,
alle bedankt voor de input....
13 jaar
Dat blijven hangen bovenin doen ze om de uitstoot omlaag te brengen.
Het is een relatief oude motor die erin ligt,zo hebben ze de auto aan de emissie eisen laten voldoen.
13 jaar
idd, dat is exact wat ze bij de dealer ook vertelde,
jammer dat ze het zo hebben bedacht, maar ach, het rijd en je zit droog zullen we maar zeggen,
na een paar dagen kan ik nu met 100% zekerhedi zeggen dat de rest van de klachten weg zijn,
dus dit was de truuk
13 jaar
Dat van die hangende toeren: dat doet onze Chevrolet Aveo 1.4 (Hatchback) ook.
Ikzelf vind het geen gehoor, mensen die meerijden zullen wel denken: dat ik steeds het gas ingedrukt houd tijden het ontkoppelen.
Ook lijkt het mij voor de koppelingsplaat en dergelijke extra, (en onnodige) slijtage. Immers, er is een (verhoogd) toerental
tijdens het ontkoppelen/koppelen.
Maar ja, de emissie eisen zijn belangrijker lijkt het wel.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Kalos of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar