Daewoo-Chevrolet Kalos: Valt uit bij koude motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 S

Mijn Chevrolet Kalos valt uit als de motor koud is. Hij start normaal, het toerental ligt dan ongeveer op 1000. hij loopt nog op benzine. Als ik dan ga rijden en afrem en de koppeling in trap valt hij meteen uit. Starten geen probleem. dit gaar dan een aantal malen zo. Als ik blijf rijden is er geen probleem schakel gewoon over naar LPG.
De motor blijft dan na ca 5 min goed stationair lopen.
Ik denk zelf dat de motor meer toeren moet maken als hij koud is, En denk dat de ECU dit moet gaan regelen, aan de hand van de lambda sonde. Dus die wilde ik gaan vervangen.
Wie weet of dit het probleem kan oplossen of dat er nog meer aan de hand kan zijn of dat het veroorzaker iets anders is.

Vr.gr. Jur

jurhildering

Geplaatst door jurhildering (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Kalos? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

...

jurhildering (0), 10 jaar geleden

Overschakelen naar lpg duurt ca 3 min. Er is geen enkele storingslamp die aangaat.
De auto start toch al op benzine, welk nut heeft het dan om hem 's avonds over te schakelen naar benzine.
Weet je ook waar deze sensor zit, misschien is deze wel defect?

thei11316 (0), 10 jaar geleden

Welk merk LPG installatie heb je in de Kalos zitten?

jurhildering (0), 10 jaar geleden

Het is vialle lpi.
Net even wezen testen.
Motor koud, na 2,5 min schakelt hij over naar lpg en valt dan uit. Weer starten duurt langer dan 5 min voor dat hij op gas wilde gaan even knopje bediend en weer terug voor gas schakelt na 3 min over op gas. Nu zonder probleem.
Ik vind wel dat de motor stationair een beetje schokkerig loopt.
Nu gaspedaal tukje ingetrapt motor gaat 1500 toeren lopen. en blijft dit doen. Gaspedaal weer ingetrapt toerental gaat weer naar ca 800.

jurhildering (0), 10 jaar geleden

Gisteravond auto op benzine gezet. Vanochtend gestart( auto koud) op benzine. Auto loopt even ca 1000 toeren en dan weer ca 800. Valt daarna uit. Weggereden valt bij hoek van de straat uit bij stoppen. Dit overkwam me 3 maal. Op temp meter gezien dat deze in het midden stond. Nu bleef de motor aan. Op gas overgeschakeld motor blijft netjes stationair lopen.
Mijn conclusie is dus dat bij koude start het probleem zit.
Volgens mij moet de motor bij koude start een rijker mengsel krijgen en met een hoger toerental gaan draaien
Wie kan mij vertellen waardoor het stationair draaien bij koude motor wordt beïnvloed.

jurhildering (0), 10 jaar geleden

Vandaag het smoorklephuis gereinigd en vacuümslangen gecontroleerd. Kijken wat hij morgen doet. Misschien de map sensor bekijken. Wie kan mij hier wat meer over vertellen. Kan ik hem zo maar van het smoorklephuis halen of moet ik ergen opletten.
Ik hoor graag iemand zijn ervaring, advies.

thei11316 (0), 10 jaar geleden

Om hem na een stop op benzine te zeten heeft geen zin omdat hij altijd op benzine start en naar gelang de motor op temperatuur(dacht +/- 37 gr C) is dan pas op LPG overschakelt.
Dat terugschakelen naar benzine kan een foute temperatuur meting zijn van de temp sensor,maar ook zou de gaspomp evt iets te weinig kunnen leveren,terwijl als de motor eerst goed op temperatuur is deze wel door blijft lopen.
Ga naar een goed LPG bedrijf en laat daar je gascomputer uitlezen,zelf ben ik heel dik tevreden over www.verdampere.nl ik heb er de 125km heen en ook weer 125 km terug graag voor over.

jurhildering (0), 10 jaar geleden

Dank voor het meedenken. Maar ik denk dat het niet aan de lpg installatie ligt. Ik had hem laatst op benzine gezet om te kijken of het aan het omschakelen van het gas lag. Maar bij benzine valt hij ook uit.
Ik weet bij deze auto niet wat de motor doet als hij koud is en wat het toerental dan moet zijn. moet dit verhoogd zijn?
Bij mijn auto is hij bij de start het toerental ca 800-900. Ik vind dat zelf aan de lage kant, dus lijkt het mij inderdaad ook een fout van de tempsensor, hierop zal naar mijn mening het mengsel naar geregeld worden.

Maar een slecht werkende map sensor/ smoorklep regelaar?

jurhildering (0), 10 jaar geleden

Vandaag de inlaatluchtsensor schoongemaakt en waarde gemeten bij warme motor, 2,65 K ohm. Map sensor losgehaald, schoongemaakt waarde gemeten. Vacuümslang naar rembekrachtiger iets ingekort( was een stukje hard) en visueel gecontroleerd. Temperatuur sensor koelwater losgenomen. De meter in het dashboard loopt maar iets op. Vreemd ik had verwacht dat hij nul zou gaan aangeven, openverbinding. Ik weet niet of hier meer meegedaan wordt dan temp. aangeven. Wie kan mij dit vertellen?

Bij wegrijden bleef lampje motorsysteem branden. ??? Alles was weer aangesloten. Nu had ik ergens op dit forum gelezen over resetten, d.m.v 5 sec contact aan en dan weer uit en dan dit 3 maal te doen. Dit gedaan, hierna ging na motor starten het signaleringslampje motorsysteem uit.
Morgen maar weer eens kijken wat hij doet bij koude start.
Ik kreeg nog de tip on de inlaatluchtsensor te vervangen. Mocht er morgen geen verandering zijn dan wordt dit de volgende actie.
Zijn er nog meedenkers.... graag.

jurhildering (0), 10 jaar geleden

Vandaag bij koude motor de koelvloeistoftemperatuur gemeten koud: 2,8 k Ohm warm, 200 Ohm
De luchtinlaatsensor meet bij koude motor 4,18 k Ohm warm is hij 2,65 K ohm.
Nu las is in de autovraagbaak dat er ook een omloopluchtklep moet zijn. Ik heb zelf geen idee waar hij kan zitten.
Kan iemand mij vertellen waar ik deze kan vinden.
Alvast bedankt.

vr.gr Jur

thei11316 (0), 10 jaar geleden

Zullen ze de stappenmotor mee bedoelen die op het gasklephuis gemonteerd zit en het stationair toerental regelt.

jurhildering (0), 10 jaar geleden

Ja moet wel ik weet het anders ook niet. Ik ga de stappenmotor er afhalen en kijken of hier wat mee is.
wordt vervolgd

jurhildering (0), 10 jaar geleden

Het probleem heb ik gevonden. De kleppen stonden veel te strak. Helemaal geen speling. Deze afgesteld.
Ook nieuwe bougies erin. Motor loopt als een zonnetje, start als een trein en valt niet meer uit bij de koude start.
Alle meedenkers bedankt

Alpamet (0), 7 jaar geleden

Wil jij vertellen welke klep het ook was die afgestel is

jurhildering (0), 7 jaar geleden

Ik heb alle kleppen afgesteld zowel de inlaat als de uitlaat.
De dealer had mij al verteld dat dit type erg gevoelig geageerd op de kleppen. En dat klopte dus.

Alpamet (0), 7 jaar geleden

Ik heb ook exact het zelfde probleem met mijn cruze .Volgende week heb ik afspraak met de
Dealer.

Riza1982 (0), 6 jaar geleden

hallo jurhildering,

op hoeveel moeten de kleppen staan ?
ik heb het zelfde probleem en ik zou graag mijn kleppen zelf regelen.

kan je me de gegevens sturen aub?

grt,
Riza

Hans4040 (290) PRO, 6 jaar geleden

Met warme motor afstellen;
inlaat 0,23-0,27 mm
uitlaat 0,28-0,32 mm

Riza1982 (0), 6 jaar geleden

thanks Hans4040

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Kalos of stel zelf een nieuwe vraag.