Daewoo-Chevrolet Nubira: Vastgelopen motor Daewoo Nubira (geen distributieriem)

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 DOHC

Zoon lief heeft een vastgelopen motor in Frankrijk gehad. Hoorde een tikkend geluid maar kon niet gelijk naar de kant. Motor uitgezet en daarna niet meer te starten. Wagen naar Nederland vervoerd. Koppakking en distributieriem zijn 15.000 km geleden vervangen. Het volgende gecontroleerd: Oliepeil ok, koelvloeistof ok, distributieriem staat op spanning en de motor is niet verrijdbaar in een hoge versnelling. Bougies kan ik met mijn bougiesleutel niet loskrijgen, zitten muurvast. Gaarne raad en advies.

Gert-Jan

Zoekende

Geplaatst door Zoekende (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Nubira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

kan best wezen dat de riem een paar tanden versprongen is als je de motor niet meer rond kunt draaien aan de krukas zijn waarschijnlijk je kleppen krom en moet de kop eraf das een dure grap
en dan zal ik er wel mee terug gaan naar de garage waar t vervangen is ivm garantie

Zoekende (0), 16 jaar geleden

De kop er weer opzetten met een nieuwe riem is al €750,00. Ik ga er vanuit dat de riem niet versprongen is. Wat kan je zien door het bougiegat? Breekt de klep af en kan men in een garage met een endescoop de cilinderwand controleren?

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

door een bougiegat zie je meestal niks je wil de motor ronddraaien als je aan de krukas draait?

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

klepdeksel demonteren en klepspeling controleren
als er heeel vel speling is wet je genoeg
en moet de kop eraf

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]klepdeksel demonteren en klepspeling controleren
als er heeel vel speling is wet je genoeg
en moet de kop eraf[/quote]
even serieus de klepspeling wordt hydraulisch geregeld dus dat wordt niks
probeer de motor maar rond te draaien en als je er meer verstand van hebt kijken of de distributieriem op tijd staat zo ja zul je de bougies er toch uit moeten halen en compressie gaan meten de druk moet minstens 6.9 bar zijn is dit minder heb je kromme kleppen en kun je de kop eraf halen
gr.marco

Zoekende (0), 16 jaar geleden

Motor kan ik dus niet ronddraaien en de riem staat dus op spanning.

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

dan ben ik toch van mening dat je kop kapot is haal t kleppendeksel er maar af want als de motor zo vast zit kun je het wel zien dat er wat gebroken is

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=poppekast][quote=CARS&MOTORS]klepdeksel demonteren en klepspeling controleren
als er heeel vel speling is wet je genoeg
en moet de kop eraf[/quote]
even serieus de klepspeling wordt hydraulisch geregeld dus dat wordt niks
probeer de motor maar rond te draaien en als je er meer verstand van hebt kijken of de distributieriem op tijd staat zo ja zul je de bougies er toch uit moeten halen en compressie gaan meten de druk moet minstens 6.9 bar zijn is dit minder heb je kromme kleppen en kun je de kop eraf halen
gr.marco[/quote]
ik ben serieus
ook bij hydr klepstoters is er bij een krome klep heel veel speling
anders moet je maar eens series in de motor kijken hoeveel ruimte er zit tussen de neergaande beweging en de minimale speling
die stotor word echt niet langer bij een kromme klep
hij leeft niet zoals jij

Zoekende (0), 16 jaar geleden

Vandaag het kleppendeksel eraf gehaald en distributieriem nogmaals bekeken. Fysiek is er niets te zien aan de nokkenassen en hydr. kleppen. Nadat ik de auto in zijn versnelling probeerde rond te draaien schoot hij gedeeltelijk los tot tot dat hij weer vast kwam te zitten. Het lijkt wel of dit gebeurt bij het tuimelen van de 2de of 3de cylinder. Deze draai was minimaal. Het lijkt ook dat ik wanneer hij enigszins los gaat er meer speling op riem komt. Indien het een drijfstang is hoeveel draairuimte kan je hebben om de krukas links of rechts om te draaien?

Zoekende (0), 16 jaar geleden

Carterpan en kop verwijderd. In de pan vond ik een geheel vernielde zuiger en zuigerstang. De bouten lagen van de zuigerstang lagen er ook uit. Ga ervan uit dat de zuigerpen gedeeltelijk eruit is gelopen en onder de cilinderbus is blijven hangen. Cilinder is minimaal onder bij de rand beschadigd. Durf de gok niet aan om een nieuwe zuigerstang te plaatsen. Het GROOTSTE probleem is dat ik nergens een motor van een Nubira 1.6 DOHC tot het jaar 2000 kan vinden. Wie weet raad. Tevens zoek ik de Daewoo Nubira handleiding van dit bouwjaar vinden of kopen, wel de nieuwste versie. Gaarne raad en advies

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.