Nu de de koeler boven bij de slangaansluiting gebroken is, mag ik de koeler vervangen. Tevens wil ik de temperatuursensor vervangen, maar kan deze (nog) niet vinden. Heb er net 1 opgehaald. Volgens de automaterialen handel is het een 1-draads, echter als ik in TIS kijk. dan zie ik 2-draads. Overigens vind ik het plaatje over de positie erg onduidelijk, vandaar mijn vraag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koelvloeistof temperatuur sensor met 1 draad is voor het dashboard.
Die met 2 draden is voor het motor-management systeem.
Waar ze precies zitten kan ik je niet mee helpen.
Dag Oldford,
Ik heb 'm nodig voor het dashboard. Als dat echt zo is dat er 2 gebruikt worden, dan is die van de MM nog goed, want in TIS heb ik gelezen, dat deze gebruikt wordt door verschillende componenten, o.a. de coolingfan. Deze slaat aan, dus ga ik er vanuit dat deze goed is. Ik heb nu bij TIS gezien dat er een draad gestippeld loopt in het inlaatspruitstuk. Dan zou de inlaatspruitstuk eraf moeten? Wil je even meekijken? http://www.autocats.ws/manual/chevrolet/... Onder 1D Engine cooling
Dan is het de 1.6D (Geen diesel!)
6 jaar
De sensor zit inderdaad op de cylinderkop onder het inlaatspruitstuk.
Zie: http://www.autocats.ws/manual/chevrolet/...
Kijk dan onder: ENGINE COOLANT TEMPERATURE GAUGE
En ook (een heel stuk naar beneden): ENGINE COOLANT TEMPERATURE GAUGE (1.6L DOHC)
Daar staat een tekening. Misschien kun je er van onder af bij.
Vandaar dat ik 'm niet kon vinden! Die tekening kon ik slecht plaatsen... Wat een gruwelijk *&^#! plek voor zo'n ding. Is vragen om problemen i.v.m. op spattend water!
Bedankt voor het meekijken. Zal morgen dat ding proberen te vinden.....
6 jaar
Sensor zit inderdaad aan de achterkant van de cilinderkop. Multiriem eraf dynamo aan de bovenkant los en naar achter klappen en je komt er zo bij. Sensors gaan overigens nooit stuk. De 2 draads willen wel eens problemen geven.
@Chris94,
Bedankt voor je reactie. Ik was daar inmiddels ook achter, maar nog niet wat mee gedaan. Ik zit eerder te denken aan een slechte massa. Ik zie een spanningsval (in de vorm van vermindering van dashboard verlichting, met name goed zichtbaar bij richtingaanwijzer). Soms zie ik bij het starten de kilometerteller omhoog springen, wat mij iets doet vermoeden van stuursignaal van bobine, Dit zou wel eens een slechte massa kunnen zijn. Daar heb ik op een ander vlak ook rare dingen van gezien en zou ook de spanningsval kunnen verklaren en misschien nog wel meer....
Welke problemen weet je van de 2-draads?
6 jaar
Wat is de exacte storing in jou tacuma? Alleen de het mee knipperen van de de dashboard verlichting bij richtingaanwijzers?
Problemen met de 2 draads temperatuur sensor zijn voornamelijk bij automaten
Ik heb meerdere problemen.
1) op het dashboard geeft de temp. meter niet meer aan dan een kwart. Schommelt tijdens het rijden heen en weer. Alleen als ik stil sta komt ie op 3/4 en slaat de fan aan. Hierover maak ik mij het minste zorgen. (hoge overgangsweerstand (vuil) of interne weerstand te hoog?)
2) De ECU (2 draads sensor??) geeft een in mijn ogen te lage motortemp. aan. Deze zit meestal rond 75 graden en komt zelden hoger dan 80 graden onder het rijden. Lijkt mij te laag, aangezien de thermostaat wel open gaat (radiator wordt warm).
3) Het knipperen van verlichting dashboard.
4) slechte radio-ontvangst. Ligt aan de antenne of kabel. Hoe loopt de kabel eigenlijk, van achteren schuin naar de voorruitspijl en dan naar de middenconsole?
Ik zal binnenkort preventief de multiriem vervangen en dan de sensoren gelijk mee. Kosten zijn niet zo hoog.....
Graag nog wel even antwoorden of ik goed in de richting denk?
6 jaar
Schommelt de temperatuur op de computer als je live gegevens bekijkt ook tijdens het rijden? Hoe snel word de motor warm?
Dat de fan alleen aan slaat bij stilstaan en de temperatuur dan oploopt is logisch want je hebt dan geen rijwind.
Knippert de dashboard verlichting als in uit aan of in zwakker en fel?
Radio kabel loop volgens mij via de c stijl en dan langszij naar het dashboard. Maar ik zou eerder naar de radio kijken. Al een keer met een andere radio getest?
Sorry voor mijn late reactie trouwens. Krijg geen bericht van als er een nieuwe reactie komt.
Op de computer schommelt ie een beetje (een paar graden), maar dat lijkt me normaal, gezien je continue in verschillende lasten draait. Nee, het gaat hier om de meter op het dashboard. deze gaat langzaam op- en neer. De verlichting wordt zwakker en feller, op het ritme van de knipperautomaat (clignoteur). Dat geeft mij het vermoeden van een massa-probleem.....
De radio is het niet. Een 2e deed het net zo. Ik wil er een dikkere ader in doen, want deze van de auto-industrie zijn altijd haar-dun, dus erg fragiel! Waar de C-stijl zit weet ik niet. misschien kun je dat uitleggen (bijv. m.b.v. TIS)? Ik kom uit de wtb-/el- kant en ben dus een hobby-automonteur!
Overigens heb ik nog niets kunnen doen. Mijn tijd hiervoor is beperkt en moet dit altijd in stappen doen, zo ook het onderhoud. Heb net een grote beurt gedaan in 5-stappen. Zit nu ff moeilijk met de kids enzo.
Dat je wat later schrijft is dus niet zo'n probleem. Ben ik ook wel gewend van PC. De meesten zullen wel familie hebben,en net als bij mij gaat dat voor ;-) Ben wel blij, dat je wil meedenken.
6 jaar
Gevonden! Echter geen resultaat. Dus zal ik in de bekabeling moeten gaan kijken.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar