Daewoo-Chevrolet Nubira: wéér motorprobleem !!??

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 automaat

Beste lezer en/of auto-techneut.

Sinds 2004 ben ik in het bezit van een Daewoo Nubira Station 1.6 automaat, bouwjaar 02-2000.
In November 2006 is de koppakking vervangen (+waterpomp, distr.riem), bij een km-stand van 108.000km.

4 weken geleden lekte de motor olie bij de klepdeksel. Hierop de klepdeksel los gemaakt, de pakking schoongemaakt(deze was ook erg hard), en met behulp van vloeibare pakking alles weer afgesloten. De olielekkage was toen weer verholpen.

Gisteren, 15-mei 2008, (km-stand 131.500km), heb ik plotseling een motorstoring:
Hij had totaal geen vermogen, bij wat hoger toerental begon de motor te "tikken", even later sloeg de motor gewoon af en kon ik hem niet meer starten.
Hierop heb ik de ANWB gebeld, waarop de monteur vaststelde dat er geen compressie is in de derde cilinder.
Hij had een vermoeden dat een klepveer gebroken is (vanwege het tikkende geluid bij hoger toerental).
Daarna heb ik een autobedrijf gebeld voor een afspraak.
Telefonisch heb ik een en ander verteld, en aan de hand van bovenstaande verhaal, meent de monteur te kunnen concluderen dat de koppakking er weer uit ligt, en dat waarschijnlijk de kop gevlakt moet worden etc. Toevallig heeft hij ongeveer ditzelfde pas geleden ook al meegemaakt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of andere ideeen hierover?

Hoe dan ook, dit wordt wéér een dure reparatie, (ook al vanwege z'n zuipgedrag -> 1 op 9!)

toch nog vriendelijke groeten en alvast bedankt voor alle zinnige reakties,
Bart Versleijen


TEKST AANGEPAST DOOR MODERATOR

redangdiver

Geplaatst door redangdiver (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Nubira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

dupl-u-19054-5dd14a44697fb+kosopoel (0) PRO, 15 jaar geleden

Of er een klepveer is gebroken is redelijk eenvoudig te controleren door het kleppendeksel te demonteren en de veren te inspecteren.
Indien nodig de krukas verdraaien en klep voor klep nakijken.
Als je dan geen gebroken klepveer constateerd dan zit er niets anders op dan de kop te lichten voor een nadere inspectie.
Eventueel zou je een garage kunnen zoeken die een endoscoop hebben waarmee ze in de motor kunnen kijken zonder de kop te lichten.
Succes,
Koos.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.