Chrysler Voyager: Airbag lampje & OBD2

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,8CRD

Mijn airbaglampje blijft branden.

CruiseControl en Claxon doen het nog normaal.

Ik heb getracht om de codes uit te lezen met zo'n OBD2 bluetooth connector en Torque Pro.
De data die wordt overgezet lijkt niet helemaal te kloppen (toerental onjuist bijv).
Ook komen er geen storingscodes door.

Weet iemand
- of en hoe ik dat OBD2-probleem kan oplossen
- of ik op een andere wijze codes kan ophalen?

Vast bedankt
Ronald

allebei

Geplaatst door allebei , lid sinds 16 jaar geleden

8 Reacties

oldford PRO, 7 jaar geleden

Met een standaard EOBD/OBD2 scanner kun je alleen en uitsluitend de motor en een eventuele automatische versnellingsbak uitlezen.
De rest van de systemen (zoals ABS en Airbag) valt eenvoudig niet onder de standaard.
Wil je het toch zelf doen, dan heb je een uitbreidingsmodule nodig voor Chrysler.
Zie b.v.: https://www.autoenginuity.com/products/o...
Of anders bij de dealer laten uitlezen.

De onjuiste data lijkt me eerder een probleem in je motor-computer dan je scanner.

allebei, 7 jaar geleden

Is er nog een ander manier om codes te achterhalen?
Ik heb iets gelezen middels contactslot aan-uit en/of triptellen ingedrukt houden.
Beide methodes gaven geen resultaat, maar misschien doe ik dat gewoon verkeerd

gr
Ronald

jvr, 7 jaar geleden

Ronald,

Wellicht is je probleem inmiddels opgelost, maar zo niet: mogelijk is de "clockspring" defect. Deze bevindt zich in het stuurwiel en zorgt dat signalen van het stuur worden door gegeven aan de auto zoals airbag, cruise control en claxon. Dat deze laatste twee bij jou nog werken, betekend helaas niet dat hij niet defect kan zijn.

Zelf de codes achterhalen is wel mogelijk met een scantool, maar dan vertelt hij je hoogstens wat je al weet (dat er iets mis is met de airbag). Overigens is op deze site te achterhalen of er "recalls" zijn geweest voor jou auto: http://www.carfax.com/chrysler_recalls.c...

Als dit onderdeel daar onder valt kun je deze onder garantie laten vervangen door een dealer. Informeer bij de dealer hier wel eerst naar. Let op, een brandend airbag lampje komt niet door de apk keuring en zal dus verholpen moeten worden (alles wat op een auto zit moet werken). Het lampje kan los genomen worden, maar of ze daar in trappen durf ik niet te zeggen.

Codes uitlezen zonder scanner:

-Contact 3x uit - aan zetten: https://www.youtube.com/watch?v=-rQSM8FV...
-Of Trip vasthouden + contact aanzetten (niet starten).

In beide gevallen verschijnen de codes in het display onder de km-teller (geldt voor oudere Chrysler modellen, maar wellicht werkt het).

Reset van codes: een pool van de accu een tijdje los laten hangen (bij voorkeur de min). Let op, de radio-code moet hierna in de radio gevoerd worden, houd deze bij de hand, anders werkt de radio niet meer (alleen bij standaard radio's).

Het verwijderen van storingscodes uit de ECU houdt uiteraard niet in dat de storing ook weg is. De code (en het lampje) kan weer terug komen zolang de storing zelf niet wordt opgelost.

oldford PRO, 7 jaar geleden

ivr, de truuk met het 3x op contact zetten gaat hier niet werken.
Je krijgt dan de codes van de motor en een eventuele automatische versnellingsbak, echter niet die van het Airbag systeem.

Ook het wissen van codes door middel van de accu los halen, zal niet gaan werken bij een Airbag met fouten.
Die fouten worden onthouden, zelfs als de accu los is. Alleen wissen met een uitleesapparaat werkt hier.

allebei, 7 jaar geleden

Dat laatste klopt blijkbaar. Ik krijg geen codes met 3x aan/uit. Ook accu loshalen levert geen reset op.
Ik ga binnenkort maar eens langs bij iemand die een uitleesapparaat heeft.

De link met de 'recall'-acties heeft opgeleverd dat er een recall-actie is uit 2007 voor de 'impact-sensor'. Maandag gaat de auto naar de dealer voor gratis vervanging.
Mogelijk dat dit het probleem oplost.

Beste antwoord, geplaatst door allebei, 5 jaar geleden

Probleem opgelost door vervanging impact-sensor obv recall actie

tuinman007, 4 maanden geleden

Meestal ligt het aan de module van de airbag. Die moet gereviseerd worden of op de sloopt een passende kopen, let wel op het nummer dat op de module staat.
Ik heb mijn Chrysler laten uitlezen en vond heel snel het euvel.
Dealer : ik zou er maar een zwarte sticker opplakken , want een nieuwe is erg duur voor een model uit 2004

Hans4040 PRO, 4 maanden geleden

@tuinman007
bedankt voor je bijdrage, maar dit topic is 6 jaar oud en al opgelost...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.