Na een bezoek aan de schadehersteller vanwege een parkeerdeuk in de bijrijdersdeur brandt ineens het airbaglampje.
Bezoek aan mijn garage zojuist wijst volgens de Chrysler-dealer uit, dat het gordelspansysteem van de bestuurdersstoel ineens defekt is....
Ik dacht zelf dat het lampje brandt omdat bij de spuiter de stroom er enige tijd af is geweest.
Ook brandt nog altijd bij het starten regelmatig het olielampje - volgens uitlezen is de oliedruksensor defekt. Die is echter ca. 1,5 jaar geleden ook al vernieuwd.
Wat denken jullie over beide zaken?
Wat kost een gordelspansysteem?
Gisteravond kwam ik tot de ontdekking, dat mijn achteruitrijverlichting ineens óók niet meer werkt.
Kan het een met het ander te maken hebben?
Heeft de achteruitrijverlichting ergens een aparte zekering?
Of wat kan anders de oorzaak zijn?
Voordat ik mijn Voyager wegbracht, mankeerde er helemaal niets aan!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je het niet gelooft dan vraag je een andere dealer toch om een 2nd opinion?
Gordelspanner komt vaker voor dit komt gewoon met instappen dat de gordel niet in z'n normale stand blijft staan en altijd iets opzij wordt geduwt met zitten.
Het is lullig, maar ik denk dat dit gewoon door toeval is dat hij stuk is na bezoek van het schade bedrijf.
Over je olie druk sensor heb ik al gereageert in je andere topic.
Nog een dag later merk ik dat mijn claxon ook defekt is en de dashboardverlichting is deels uitgevallen.
Hoe kom ik bij de dashboardverlichting?
Wat is de kans dat al deze ineens optredende storingen met elkaar te maken hebben?
15 jaar
Staat de het dashboard verlichting niet gedimt ? Dat ze dit gewoon uit hebben gedaan ivm lang opstaan van de portieren ?
Claxon dat is een ander verhaal bij dit type auto zijn daar weinig problemen mee dus ik kan je hier geen antwoord op geven.
De kans ja dan moet je kijken waar het aan ligt.
Het is inderdaad wel toevallig dat voor de reparatie niets aan de hand was en erna wel, meerdere dingen zelfs.
Mijn gedachte is dat de schadehersteller de accu heeft ontkoppeld vanwege de reparatie werkzaamheden, lassen en dergelijke. Misschien is er na heraansluiten iets mis gegaan (kortsluiting?). Zoniet en de portieren hebben opengestaan, dan heb je na een poos een lege accu. Het dimmen van de dashbord verlichting kan het zijn, maar niet vanwege stroombesparing: de energie die normaal gesproken allemaal naar de verlichting gaat wordt nu door een dimmer (weerstand) omgezet in warmte (net als de meeste dimmers in huis). Er loopt dus nog evenveel stroom en dus kan de accu er wel door leegraken.
Het kan zijn dat de ECU van de auto zelf het aan het begeven is omdat een aantal van de door jou aangegeven elektronica daardoor bestuurd wordt.
De claxon heeft een zekering en werkt via de "clockspring" in het stuur (soort schijf met sleepcontacten). De cruisecontrol en besturing van radio op het stuur kunnen hier ook doorheen gaan (indien van toepassing). Ook airbaglampjes kunnen oplichten bij een defect hierin.
Chrysler heeft ooit een "terughaal-actie" gehad om de clockspring te vervangen: http://www.allpar.com/fix/clockspring.ht...
Je schijnt het zelf te kunnen doen, maar persoonlijk zou ik het door de dealer/garage laten doen. Een airbag wil je nooit op je af zien komen.
Nog wat info: http://rnn9ny.tripod.com/chryslerminivan...
Je VIN-nr controleren op Recalls van Chrysler: http://www.chrysler.com/webselfservice/c...
Als je een schakelbak hebt: de achteruitrijverlichting werkt middels een switch die defect kan zijn.
Als je een automaat hebt: de achteruitrijverlichting wordt bestuurd door een sensor op de transmissie, de dealer/garage kan na uitlezen constateren of deze defect is.
Gr,
Jvr
15 jaar
JVR, die terug roepactie waar jij het over hebt is niet van toepassing op de ze auto die terugroep actie is bestemt voor het model hier voor van 96 tot en met 2000
[quote=jvr]Het is inderdaad wel toevallig dat voor de reparatie niets aan de hand was en erna wel, meerdere dingen zelfs.
Mijn gedachte is dat de schadehersteller de accu heeft ontkoppeld vanwege de reparatie werkzaamheden, lassen en dergelijke. Misschien is er na heraansluiten iets mis gegaan (kortsluiting?). Zoniet en de portieren hebben opengestaan, dan heb je na een poos een lege accu. Het dimmen van de dashbord verlichting kan het zijn, maar niet vanwege stroombesparing: de energie die normaal gesproken allemaal naar de verlichting gaat wordt nu door een dimmer (weerstand) omgezet in warmte (net als de meeste dimmers in huis). Er loopt dus nog evenveel stroom en dus kan de accu er wel door leegraken.
Het kan zijn dat de ECU van de auto zelf het aan het begeven is omdat een aantal van de door jou aangegeven elektronica daardoor bestuurd wordt.
De claxon heeft een zekering en werkt via de "clockspring" in het stuur (soort schijf met sleepcontacten). De cruisecontrol en besturing van radio op het stuur kunnen hier ook doorheen gaan (indien van toepassing). Ook airbaglampjes kunnen oplichten bij een defect hierin.
Chrysler heeft ooit een "terughaal-actie" gehad om de clockspring te vervangen: http://www.allpar.com/fix/clockspring.ht...
Je schijnt het zelf te kunnen doen, maar persoonlijk zou ik het door de dealer/garage laten doen. Een airbag wil je nooit op je af zien komen.
Nog wat info: http://rnn9ny.tripod.com/chryslerminivan...
Je VIN-nr controleren op Recalls van Chrysler: http://www.chrysler.com/webselfservice/c...
Als je een schakelbak hebt: de achteruitrijverlichting werkt middels een switch die defect kan zijn.
Als je een automaat hebt: de achteruitrijverlichting wordt bestuurd door een sensor op de transmissie, de dealer/garage kan na uitlezen constateren of deze defect is.
Gr,
Jvr[/quote]
Inmiddels is vandaag bij de garage bijna alles hersteld ( de claxon en ook de dashboardverlichting zijn spontaan weer gaan werken, enkele dagen na bovenstaande post ), behalve de achteruitrijverlichting. Daar komt mijn garage ( geen Chrysler-dealer ) helaas ( nog ) niet uit.
Ze hebben een andere schakelaar besteld maar die is voor binnenin de ( automatische ) bak. Volgens mij is dat niet de juiste.
Chrysler en ook de Chrysler dealer zegt dat de bak uit elkaar moet of dat zelfs de EBU moet worden vervangen.
Ik heb gewoon geen achteruitrijverlichting, na schadereparatie in de rechter deur en nadat de lampjes voor o.a. deze verlichting zijn vervangen. Voordien was er niets aan de hand!
Ben niet gelukkig met de hele situatie, de garage zoekt woensdag verder, maar de teller loopt....
Iemand suggesties svp? Met enige spoed?
15 jaar
Vertoont de transmissie geen overige storingen, schakelt goed, enzovoort? Indicatie in dashboard (PRNDL) ook normaal? Want het zou nog kunnen dat de prndl-switch en / of de neutral safety-switch (NSS) defect is. Bij de oudere modellen kan je daar van de buitenkant bij, bij deze weet ik het niet.
Ondanks dat ik dit ook op andere websites lees geloof ik bijna niet dat voor iets als dit de hele transmissie open moet:
http://townhall-talk.edmunds.com/direct/... (ongeveer halverwege). Controleer de bedrading en connectoren op de transmissie en computer (BCM en TCM) op vervuiling en corrosie, eventueel inspuiten met een klein beetje contactspray.
Als laatste kun je, als je handig genoeg bent of zo iemand kent, een extra schakelaar kunnen plaatsen die bediend wordt bij schakelen naar R, dus buiten de bestaande switches en bedrading om.
Gr,
Jvr
15 jaar
[quote=jvr]Vertoont de transmissie geen overige storingen, schakelt goed, enzovoort? Indicatie in dashboard (PRNDL) ook normaal? Want het zou nog kunnen dat de prndl-switch en / of de neutral safety-switch (NSS) defect is. Bij de oudere modellen kan je daar van de buitenkant bij, bij deze weet ik het niet.
Ondanks dat ik dit ook op andere websites lees geloof ik bijna niet dat voor iets als dit de hele transmissie open moet:
http://townhall-talk.edmunds.com/direct/... (ongeveer halverwege). Controleer de bedrading en connectoren op de transmissie en computer (BCM en TCM) op vervuiling en corrosie, eventueel inspuiten met een klein beetje contactspray.
Als laatste kun je, als je handig genoeg bent of zo iemand kent, een extra schakelaar kunnen plaatsen die bediend wordt bij schakelen naar R, dus buiten de bestaande switches en bedrading om.
Gr,
Jvr[/quote]
Nee, verder doet alles het prima, gewoon zoals het hoort. Er was vooraf ook geen sprake van een storing en na de schadereparatie+grote beurt ( waarbij trouwens o.a. ook de lampjes van de achteruitrijvelichting zijn vervangen - die blijken echter in orde ) merkte ik enkele dagen later 's-avonds pas dat ik geen achteruitrijverlichting had. Dat zijn immers geen zaken die dagelijks opvallen en/of worden gekontroleerd.
15 jaar
Ah, nieuwe informatie. De lampjes van de achteruitrij verlichting zijn niet zomaar vervangen. Bij de grote beurt is men er blijkbaar achter gekomen dat er iets mee aan de hand was.
Hoewel ik er vanuit ga dat de verlichting werkte na de beurt, ben ik toch wel benieuwd of er nu ook daadwerkelijk 12 volt op de contacten van de lampjes staat: dus lampje eruit halen en meten op de contacten (wel met contact aan, in R natuurlijk). Geen spanning; dan zekeringen controleren. Ik weet dat Jeep twee zekering compartimenten heeft (1x onder dashboard en 1x onder de kap).
Misschien dat de lampjes niet goed contact maken of dat het verkeerde types zijn. En hoe weet je zeker dat de lampjes "in orde" zijn? Dan moeten ze al branden (met een draadje op de accu zetten) of je kunt ze doormeten met een multimeter (tussen 0 en 10 ohm is oke). Soms lijken ze er heel uit te zien, maar zijn het niet (geldt voor alle lampjes overigens).
Gr,
Jvr
15 jaar
[quote=jvr]Ah, nieuwe informatie. De lampjes van de achteruitrij verlichting zijn niet zomaar vervangen. Bij de grote beurt is men er blijkbaar achter gekomen dat er iets mee aan de hand was.
Hoewel ik er vanuit ga dat de verlichting werkte na de beurt, ben ik toch wel benieuwd of er nu ook daadwerkelijk 12 volt op de contacten van de lampjes staat: dus lampje eruit halen en meten op de contacten (wel met contact aan, in R natuurlijk). Geen spanning; dan zekeringen controleren. Ik weet dat Jeep twee zekering compartimenten heeft (1x onder dashboard en 1x onder de kap).
Misschien dat de lampjes niet goed contact maken of dat het verkeerde types zijn. En hoe weet je zeker dat de lampjes "in orde" zijn? Dan moeten ze al branden (met een draadje op de accu zetten) of je kunt ze doormeten met een multimeter (tussen 0 en 10 ohm is oke). Soms lijken ze er heel uit te zien, maar zijn het niet (geldt voor alle lampjes overigens).
Gr,
Jvr[/quote]
Lampjes zijn op mijn verzoek vervangen; ik heb tot tweemaal toe mijn lampje voor het remlicht linksachter moeten vervangen en had ze gevraagd, enkele reservelampjes in de auto te leggen. Ik denk bij wijze van service, hebben ze toen alle lampjes gelijk maar even vervangen..... en toen ging het witte licht uit..... de rest doet het prima.
Maar we proberen morgen direkt je tips uit, je weet nooit!
Bedankt!
15 jaar
Na een oponthoud van een aantal dagen bij mijn garage zijn alle problemen vooralsnog opgelost.
Oorzaak van de problemen met de achteruitrijverlichting bleek de kabel van de ebu naar de navigatie, de kabel die het achteruitrijsignaal verzorgt.
Daar zat kortsluiting in, was ( gelukkig?) gloeiend heet. Dus die is vervangen.
Oliedruksensor is ook vernieuwd.
Daarna gereset en ook het airbag-/gordelspannerlampje bleef uit.
Hartelijk dank voor jullie tips!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar