auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chrysler Voyager: Aircopomp defect of toch niet

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.3 6 cyl.

Beste vaklui,

Tijdens de terugreis (gelukkig) uit Spanje hebben wij pech gehad. Diagnose; aircopomp oorzaak deze was stuk gegaan en vervolgens heeft dit de multiriem vernield. Nu het voertuig weer thuis is en ik op nader onderzoek ben gegaan, meen ik vast te moeten stellen dat de koppeling van de pomp helemaal verroest is van binnen en de lagers helemaal aan gort zijn gedraaid het geheel is van binnen kurk droog en rood bruin. Wat mij in deze verbaasd is dat de Aircopomp zelf nog perfect draait. Ik stond voor een dilemma zal ik nou de pomp vervangen of zal ik alleen de koppeling vervangen. Na even rond te hebben gebeld moest ik vast stellen dat het kopen van een koppeling geen goede keuze was (ter info: een nieuwe koppeling kost 387€ incl BTW en de pomp 495€ incl, via onderdelenlijn ben ik ook benaderd door een sloperij in Heesch zal de naam niet noemen de beste man had een 2de hands koppeling liggen voor 300€ ex de btw) Ahfijn de nieuwe onderdelen zijn besteld, ik zal meteen ook de filter en de expansie klep meenemen in mijn revisie. Maar ik blijf mij 2 dingen afvragen;
1) dien ik mijn systeem te laten spoelen? Ik heb voor mijn nieuwsgierigheid de pomp helemaal uit elkaar gehaald en kan buiten de gebruikelijke minimale slijtage van metaal niets bijzonder vinden in mijn pomp. hij draaid nog zuiver op zijn lagers. (Ben benieuwd hoe een defecte pomp eruit dient te zien)
2) wat is de oorzaak geweest van dit allemaal. kan het zijn dat de pomp zelf niet stuk is maar dat de koppeling alleen het loodje heeft gelegd en hierdoor de riem heeft vernield? En kan de oorzaak van het stuk gaan van de koppeling liggen bij het feit dat deze teveel blood is gesteld aan gestrooid zout op de snelwegen? Ik constateer nl. heel sterk aan de voorzijde en de onderkant van de motor dat deze een in een andere staat verkeerd als de rest van de motor (roestig, en tikkie bladerende lak).

Wie o wie kan en wil zijn gedachte omtrent bovenstaand met mij delen. Ik ben bereid om foto's te plaatsten indien nodig. Maar zou even niet weten hoe. Ben splinternieuw hier.

Mvg Edward

Geplaatst door

Mataka (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Dit is een veel voorkomend probleem bij de voyager.
Je kunt het beste een nieuwe pomp monteren, het systeem spoelen,
filter/droger vervangen.
Je zegt dat je de oude pomp uit elkaar gehaald hebt. Ik weet bijna 100%
zeker dat je deze pomp niet meer dicht krijg. Hier is nl speciaal gereedschap
voor nodig.
Er kunnen diverse oorzaken zijn voor het stuklopen oa te weinig olie
in de pomp, compressor is te heet geworden (burn out, problemen met het koelpakket),enz.
Om het probleem op te lossen kun je het beste even langs een specialist gaan.
Indien de koppeling rood/bruin en misschien een beetje blauw is kun je er zeker van zijn
dat deze warm gelopen is.
Je kunt foto's naar m'n e-mail adres sturen.

Veel succes, Pascal

Hoi Pascal, allereerst bedankt voor jou reactie, ik stel dit zeer op prijs. Zoals jij aangeeft zal ik inderdaad overgaan tot het plaatsen van een nieuwe pomp, filterdroger, en een expansie klep. Het open maken van de compressor was voor mij puur om te achterhalen of ik mogelijk ijzervijzels in mijn systeem zou kunnen hebben. Nou heb ik geen verstand van aircopompen maar wel een beetje van techniek en mij valt niets ongewoon op in mijn compressor. Naar een specialist gaan zit er even niet in. Mijn auto staat voor de deur en rijdt niet zover zonder multiriem en deze riem zal het niet gaan doen zolang er geen aircopomp in zit. Verder hoor ik vage verhalen dat als het op spoelen neerkomt, de condensor in de voyager niet te spoelen is waardoor ik ook een nieuwe dien aan te schaffen. Zucht.

Groet

Mataka 0

16 jaar

Hoi,

Als ik het zo lees heb je een vaker voorkomend probleem met de airco. Koppeling wordt te warm en legt het loodje wat dus gebeurt is.

Wat ik je aan raad is om de pomp alleen te vervangen en filter/droger want SPOELEN is er enkelt voor om gruis uit het airco systeem te halen maar dat hebt je niet. Als je toch wilt gaan Spoelen moet je een nieuwe verdamper monteren omdat het expantie ventiel aan de verdamper vast zit. Het expantie ventiel moet er uitgehaal worden want achter de vernouwing zo theoretisch gruis kunnen blijven hangen.

Dus samen gevat Aircocompressor (eigenlijke benaming) vervangen en filterdrogen en dan opnieuw laten vullen met koude middel.

Groetjes Sylvester


@ Pascal
De Voyager pomp kan je zo weer in elkaar zetten zonder speciaal gereedschap maar aangezien de pakkingen niet los leverbaar zijn zal hij gaan lekken.

br0ns 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.