Ik ben bijna 3 jaar in het bezit van een voyager 3.3 V6 bj. 2000, de auto gekocht met km stand 145.000 , tot ongeveer 3 maanden geleden heeft de V6 altijd goed gelopen, het is een fijne reisauto ( huidige km stand 212.000 , G3 installatie bij km 150.000 in laten bouwen )
Voor de vakantie merkte ik dat de auto vernellingsbak altijd bij 80 km terug wilde schakelen van de vierde naar de derde versnelling ( zo lijkt het althans ), het toerental nam met zo'n 300 t/min toe ,de toentellerwijzer zag je dan heel even uitslaan.
De ATF olie + filter is inmiddels vervangen, maar het probleem doet zich nog steeds voor.
Misschien heel toevallig , maar sinds die tijd knippert af en toe het dim of grootlicht , ik heb de lampen uitgewisseld, de stekkers schoongemaakt en ingespoten met contactspray, helaas bracht dit geen positief resultaat.
Het lijkt wel alsof er af en toe in het elektrisch circuit een spanningsverschil ontstaat waardoor de lampen heel even knipperen.
Kan iemand mij misschien vertellen waar de oorzaak gezocht moet worden.
M.v.g.
Wiljan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
atf olie was normaal van kleur?
Even voor de duidelijkheid, je rijdt 120, laat het gas los en de bak schakelt bij 80 km/h "terug" Je bent bij de garage geweest(ivm olie en filter wissel) hebben die de bak uitgelezen? Lagen er ook verdachte dingen onderin de carterpan (stukjes plastic/rubber? metaal) en zat er ook een hele hoop slijpsel aan de magneet in de carterpan ? echt een dikke handvol, minder is wel normaal.
Wat ik zo denk is dat 1 van de solenoids niet goed werkt.
Deze bak (a604) wordt volledig computer gestuurd, nou heb ik eens een code gehad van zo'n bak, en dat was 12 en dat betekende accu losgekoppeld. ergens een slecht contact? slechte massa? mede ivm je verlichting. nou zitten er ook een aantal relais aan vast en een hele dikke 60 pins stekker, daar gaat ook wel eens iets fout. uitlezen is het beste, gegevens blijven bewaard totdat ze via de kast worden gereset.
gr
Peco Power
Ik heb vandaag bij een Chrysler dealer de gegevens uit laten lezen, ze hebben echter geen foutcodes kunnen constateren.
Vervolgens hebben ze toch maar de computer van de automatische versnellingsbak gereset, ze konden wel zien dat dit voor de laatste keer lang geleden gebeurd was.
Het is nu dus even afwachten of het resetten geholpen heeft.
Wordt vervolgt.
16 jaar
Wiljan,
Als bij rustig/normaal optrekken de 80 km/h wordt bereikt schakelt de transmissie de lock-up in. Dit maakt een vaste verbinding tussen motor en transmissie. Hierdoor daalt het toerental enigszins (bij mij ongeveer 200/250 rpm) en verbuik je dus minder brandstof. Ook wordt de transmissie dan minder heet omdat er minder wrijving is. Dit kan overkomen als nog een keer opschakelen van de transmissie. Dit gebeurt ip. alleen in de 4e (hoogste) versnelling. Het gebeurt geloof ik ook in 3 of 2 als de temperatuur te hoog wordt (als veiligheid).
Het omgekeerde gebeurt dus ook als de snelheid weer onder de 80km/h komt: lock-up laat los, toeren gaan weer iets omhoog. Lock-up laat ook los bij "kick-down"/inhalen op snelheid: bij 120km/h, volgas, lock-up laat los + bak schakelt terug (naar 3), 140km/h, gas terug, bak schakelt naar 4 + lock-up.
De bak is inderdaad computer gestuurd, maar deze codes kun je niet zomaar uitlezen, de dealer gebruikt hiervoor een aparte unit. De "12" van Mercury zal waarschijnlijk via het dashboard zijn afgelezen (turn-key-methode?) en slaat alleen op de computer van de motor. Zie ook: http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html en http://www.allpar.com/fix/codes.html
Het vervangen van de transmissieolie en filter is altijd goed! Vooral bij de A604. Van wat ik gelezen heb zijn ze redelijk gevoelig. Gebruik altijd ATF+4 van Mopar! Geen vervanger zoals Dexron!!!!!! Zie ook: http://www.allpar.com/fix/trans.html
Het probleem met de verlichting kan een slecht contact zijn, misschien laadt de dynamo niet goed bij of slechte accu? Schakelaar defect?
Mvg,
Jvr
16 jaar
[quote=jvr]Wiljan,
Als bij rustig/normaal optrekken de 80 km/h wordt bereikt schakelt de transmissie de lock-up in. Dit maakt een vaste verbinding tussen motor en transmissie. Hierdoor daalt het toerental enigszins (bij mij ongeveer 200/250 rpm) en verbuik je dus minder brandstof. Ook wordt de transmissie dan minder heet omdat er minder wrijving is. Dit kan overkomen als nog een keer opschakelen van de transmissie. Dit gebeurt ip. alleen in de 4e (hoogste) versnelling. Het gebeurt geloof ik ook in 3 of 2 als de temperatuur te hoog wordt (als veiligheid).
Het omgekeerde gebeurt dus ook als de snelheid weer onder de 80km/h komt: lock-up laat los, toeren gaan weer iets omhoog. Lock-up laat ook los bij "kick-down"/inhalen op snelheid: bij 120km/h, volgas, lock-up laat los + bak schakelt terug (naar 3), 140km/h, gas terug, bak schakelt naar 4 + lock-up.
De bak is inderdaad computer gestuurd, maar deze codes kun je niet zomaar uitlezen, de dealer gebruikt hiervoor een aparte unit. De "12" van Mercury zal waarschijnlijk via het dashboard zijn afgelezen (turn-key-methode?) en slaat alleen op de computer van de motor. Zie ook: http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html en http://www.allpar.com/fix/codes.html
Het vervangen van de transmissieolie en filter is altijd goed! Vooral bij de A604. Van wat ik gelezen heb zijn ze redelijk gevoelig. Gebruik altijd ATF+4 van Mopar! Geen vervanger zoals Dexron!!!!!! Zie ook: http://www.allpar.com/fix/trans.html
Het probleem met de verlichting kan een slecht contact zijn, misschien laadt de dynamo niet goed bij of slechte accu? Schakelaar defect?
Mvg,
Jvr[/quote]
codes a604 transmissie: gewoon uit te lezen!!!
http://www.robskorner.org/faqs/Trans/A60...
gr
Peco Power
Peter,
Heb het gelezen: "The only way the codes can be pulled from the computer is with the DRBII scan tool". En dan heb je wel "gewoon" een scan tool nodig en is dus niet zomaar door iedereen te doen. Maar het blijkt dat de dealer dit dus gedaan heeft zonder een foutcode te vinden.
Ik zag dat de "12" in dit geval ook betekend dat de accu los gekoppeld is geweest. Daarom dacht ik meteen aan de motor-codes. Heb die code er zelf namelijk ook in staan, uitgelezen met de turn-key-methode :) De overige codes verschillen met die voor de motor.
Als iemand geinteresseerd is in een ATSG Technical Service Information-manual van de A604, ik heb hem als pdf-file.
Mvg,
Jvr
16 jaar
Ik gaf alleen maar ff aan dat de codes niet met turn key alleen worden afgelezen, die 12 gaf ik ivm de eveneens optredende verlichtingsproblemen.
gr
Peco Power
Het versnellingsbak probleem is niet opgelost, bij de dealer de computer uit laten lezen, echter geen foutcodes geconstateerd, ze hebben de computer v/d versn. bak gereset, echter zonder resultaat.
Het probleem doet zich soms een paar dagen niet voor en zo in een keer wel 10x achter elkaar, vervolgens gaar het weer een paar dagen goed !
Kan het met het in en uitschakelen van de lock- up te maken hebben, hoe en waardoor wordt de lock-up in en uitgeschakeld, heeft dit met sensoren te maken ?
M.v.g.
Wiljan
15 jaar
ja, tcc sensor heet zo'n ding bij GM bij chrysler weet ik het niet, maar bel eens met de dealer, of als je je woonplaats ff invult kan ik miss iemand bij je in de buurt aanbevelen
gr
peco power
bakken zijn erg slecht probeer maar eens een gebruikte te vinden
dingen spetteren allemaal staan ze bekent om
15 jaar
Uhm je kan de bak ook opnieuw inleren dan leer je de versnellingen opnieuw in. Dit kan je ook nog proberen. Dit moet de dealer wel doen zo genoemde Quicklearn proces.
Wanneer komen de klachten voor staat niet echt bij wat voor omstandigheden, kliment, dallend, warm of koud ? Neem aan dat de versnellingsbak olie op pijl is.
De TCM berekend dmv Output Speed Sensor en Input Speed Sensor of hij moet door schakelen of juist terug schakelen misschien dat er 1 smerig is maar als 1 van deze 2 stuk zou zijn zou hij wel foutcode aangeven.
De korte kabelboom op de versnelinsbak van TCM naar bak wil ook wel eens storing geven dan krijg je ook problemen dat hij niet doorschakelt of terug schakelt. Wat ook voorkomt is dat de versnelingsbak de geest wil geven.
Dimmen de lichten ook op het momment dat de versnelingsbak raar doet ? Accu en Dynamo zijn goed? Want dit koude weer vraagt toch wat meer van de accu.
Welk model auto heb je van voor 2000 of het model 2000 t/m 2004 ?
Het probleem is nog steeds aanwezig, ik heb de computer van het motormanagement systeem laten uitlezen, hier was een afwijking te zien in het voltage, dit varieerde tussen de 13 en 14,2 volt.
Besloten om een ander dynamo te monteren ( een met 60.000 km op de teller maar wat een hels karwei, weet iemand hoe dit makkelijker kan? ) probleem echter nog steeds aanwezig.
Kan het zijn dat een spanningsregelaar defect is, zo ja waar zit die gemonteerd.
Heeft het zin om eventueel de bougie kabels te vervangen, om de hoeveel km is dit aan te raden.
P.s. het probleem met de versnellingsbak en de lichten doet zich niet gelijktijdig voor en het is het model voyager voor 2000.
M.v.g.
Wiljan
15 jaar
Wiljan,
Dynamo uitwisselen heeft dus niet geholpen, ik kan me voorstellen dat het de spanningsregelaar is (weet niet waar die zit), maar ook de accu.
Andere mogelijkheid is de remlichtschakelaar. De lock-up zal deactiveren bij aanraking van het rempedaal (dus als de remlichten aan gaan). Je kunt dit testen door tijdens het rijden (bijv. 90km/u, zolang de lock-up maar ingeschakeld is) even licht het rempedaal in te drukken met de linker voet. Dan zal het toerental iets stijgen. Als je de rem weer loslaat daalt het toerental weer. Rij wel met een contstante snelheid, dus gaspedaal vasthouden! Geen cruise-control gebruiken omdat deze (ook) gedeactiveerd wordt bij het remmen.
Het zou dus kunnen dat je knipperende remlichten hebt, is alleen lastig achter te komen tijdens het rijden... Misschien dat je iemand achter je aan kan laten rijden tot het probleem zich voor doet?
Weet niet of er airco in zit, die vraagt ook nog al wat energie. Maar tijdens het rijden merk je daar (als het goed is) niets van. Anders eens helemaal uit zetten.
Het probleem met de voorlichten, gaan ze beide echt helemaal uit en weer aan? Of gaan ze iets minder fel branden en dan weer normaal? En gaat dat snel achter elkaar? Als ze helemaal uit gaan is er toch ergens een slecht contact (van accu naar zekering, van zekering naar schakelaar, van schakelaar naar lampen, of van lampen naar massa). Grootste kans: massaprobleem. Als ze iets dimmen en dan weer normaal gaan branden kan het een slecht contact zijn, maar het lijkt er dan meer op dat er een andere grote stroomgebruiker aangaat en veel energie vraagt. Bijv. koelventilator maar dat had je dan wel opgemerkt.
Mvg,
Jvr
Ps.1 Hoe de lock-up precies wordt ingeschakeld weet ik niet, ik denk magnetisch oid.
15 jaar
Helaas is het probleem met de lock-up nog niet opgelost, hiervoor ga ik volgende week naar XXXXXXXXX, misschien heb ik daar meer succes.
Wel heb ik nog iets anders te melden, de afgelopen twee weken zijn wij met de auto + caravan ( 1100 kg ) op vakantie geweest naar Italie.
Door de vele heuvels moest de Voyager er wel even aan trekken, op zich had de motor er geen moeite mee ( een automaat is dan eigenlijk niet ideaal, want hij blijft schakelen )
Wat mij wel bevreemde was dat de koelvloeistof temperatuur op liep, de temp meter staat normaal op de helft, echter deze liep op net voor het rode gebied, de meter liep direct weer terug als de auto minder moest trekken.
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is, uiteindelijk heb ik ongeveer na de vakantie 1 ltr koelvloeistof bijgevuld na zo'n 3000 km.
Vorig jaar is de waterpomp en preventief ook de thermostaat vervangen.
Groetjes,
Wiljan
15 jaar
Wiljan,
Bij het oprijden van een heuvel kun je de automaat met de hand in een lagere versnelling zetten (van OD naar 2, 1 of D of L bijvoorbeeld weet niet hoe dat bij jou genoemd wordt). Dan schakelt hij niet verder dan die versnelling en houdt je de toeren wat omhoog.
Het is mogelijk dat de koelvloeistof temperatuur oploopt bij het oprijden van een heuvel. De motor wordt immers zwaarder belast en bij een lagere snelheid in een warmere omgeving zal hij meer moeite hebben de motor te koelen. Daarbij kan de koelvloeistof ook nog extra opgewarmd worden door de transmissieolie; De radiator bestaat als het goed is uit twee delen, een deel waardoor de koelvloeistof circuleert en een deel waardoor de transmissieolie circuleert. Normaal gesproken zal op deze manier de versnellingsbak sneller de temperatuur van de motor bereiken. Maar dit werkt natuurlijk ook anders om; als de transmissie door zware belasting heet wordt, warmt deze via de radiator ook de koelvoeistof op waardoor ook de meter oploopt.
Je kunt het zien aan de radiator, er gaan twee dikke slangen heen waar koelwater doorheen loopt (een boven en een onder) en er gaan twee dunne slangen heen voor de transmissieolie (waarschijnlijk beide onder of aan de zijkant). Let op, niet de slangen bij de overloop dus, die zijn ook van de koelvloeistof.
De transmisie: http://dodgedynasty.50megs.com/a604/basi...
Info extra radiator: http://www.allpar.com/fix/cooler.html
Mvg,
Jvr
15 jaar
Bij klimmen krijg je meer slip in de bak, hierdoor wordt je versnellingsbakolie loeiheet,en omdat deze koelt op de radiateur zoals JVR hierboven omschrijft, krijg je dus ook effect op de temperatuurmeter, en helaas slaan de ventilatoren bij amerikanen nogal laat in... hierdoor zit je vaak met een onrustige blik op het dashbord. soms wil het helpen door je airco in te schakelen, de fan draait dan op een andere snelheid, maar koelt in elk geval iets. (aan de andere kant, de airco kost vermogen en dat moet de motor weer extra opbrengen en dat geeft weer meer warmteontwikkeling)
Toch is het wel belangrijk om tijdens het klimmen en afdalen de juiste stand van de bak te kiezen, zoals JVR ook al aangeeft, in de eerste plaats circuleert in een lagere versnelling de koelvloeistof sneller(hoger toerental dus ook hoger toerental waterpomp) en treed er minder slip in de bak op, waardoor de bakolie niet zo heet wordt, bij het afdalen kun je dan remmen op de motor, waardoor de remmen zelf iets meer ontzien worden... voelt ook prettiger aan bij de volgende bocht....
Je zou kunnen kiezen voor het plaatsen van een extra schakelaar waarmee je zelf de koelvin kunt inschakelen, zo heb ik het zelf ook vaak gedaan, heb je toch iets meer invloed op de temperatuur.
gr
Peco Power
Over het rijden met automaat en aanhanger staat in het 2007 Voyager handboek het volgende:
Deze informatie stond overigens ook in mijn vorige 2000 voyager.
Het kiezen van stand 3 bij het gebruik van de auto onder zware omstandigheden, zal de prestaties verbeteren en de levensduur van de versnellingsbak verlengen, doordat overmatig schakelen en het opbouwen van hitte verminderd wordt.
Hierdoor zal ook de motorremwerking worden verbeterd.
Maak geen gebruik van de electronische snelheidsregeling in heuvelachtige gebieden of bij het trekken van een zware lading.
Wat het in/uitschakelen probleem van de lock-up bij 80 km/hr betreft:
Onder normale omstandigheden wordt de lock-up ingeschakeld wanneer de versnellingsbak olie op temperatuur is, dit kan men goed merken 's winters, dan blijft de bak naar het lijkt voor eeuwig in zijn 3 rijden, duurt minsten 5 a 10 km totdat lock-up ingeschakeld wordt.
Aan de hand van het voorgaande zou ik de betreffende olie temperatuur sensor eens laten controleren, je weet maar nooit...
15 jaar
Voor wat betreft de spanningsregelaar:
Naar mijn weten wordt de spanning geregeld door de Powertrain Control Module oftewel PCM. Dit is zo´n beetje het brein van de auto. Als je deze moet vervangen kost dat wel wat...
15 jaar
Het probleem met de verlichting is opgelost, een aantal massakabels maakten niet goed contact.
De aut. versnellingsbak werkt ook weer, het stuurapparaat hiervan veroorzaakte af en toe een storing, er is een tweedehandse in gekomen, tevens is ook hier nog een extra massakabeltje op aangesloten.
Wat ik nu wel heb is dat door het andere stuurapparaat van de aut.bak de km teller een andere waarde aangeeft, namelijk de teller geeft 80kmh aan, in werkelijkheid is dit al 88 kmh.
Kan dit opnieuw ingeregeld worden ?
M.v.g.
Wiljan
15 jaar
Wiljan,
Dat de teller nu te weinig aangeeft is wel merkwaardig. Het is volgens mij niet in te stellen. Als de computer van een zelfde bouwjaar is zou dit geen problemen moeten geven. Als dit niet zo is kan het zijn dat de bijbehorende sensor op de transmissie (output speed sensor, volgens mij) ook van dat jaar moet zijn. Info: dealer.
Als een garage of dealer de "nieuwe" computer heeft geplaatst zou ik daar even naar terug gaan om hier navraag over te doen. Of mocht je alle bekeuringen zo doorsturen :) Hoe heb je de snelheid eigenlijk gecontroleerd?
Gr,
Jvr
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar