Chrysler Pt Cruiser: Bij koude motor, kort hard tikkend geluid.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter

Bij het starten bij koude motor heb ik het laatste half jaar een tikkend geluid in de motor. De auto heeft nu 60.000 km gelopen en hij is van bouwjaar 2001. Dit geluid wordt minder naar mate de motor warm gaat worden. Ik ben bij de dealer geweest en deze vertelde mij dat dit geluid normaal is bij een koude motor.
Het geluid lijkt mij aan de rechterkant van de motor te komen maar ik kan het ook mis hebben.
Wat kan het zijn!!!!!!!!

Brave

Geplaatst door Brave (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chrysler PT Cruiser? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

ed13 (0) PRO, 15 jaar geleden

Lees de laatste tijd steeds meer berichten van mensen die bij dealers komen met een
klacht of geluid en dan met het verhaaltje 'dat hoort of dat is normaal' naar huis worden gestuurd!
Of ben ik de enige die dat leest en hoor? Maar brave hebben ze dan niet gezegd wat het dan is??

Brave (0), 15 jaar geleden

Aan Ed prof,

Waar denk jij dan aan als je mij bericht gelezen hebt.

Zoals je schrijft ben jij de enige of heb ik alleen dat tikkend geluid in mijn PT zitten, het lijkt mij niet.

Er heeft zich voor mijn probleem uit deze site PROBLEMCAR, geen kenner vanuit het chryler nest gemeld met de oplossing?

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=ed13]Lees de laatste tijd steeds meer berichten van mensen die bij dealers komen met een
klacht of geluid en dan met het verhaaltje 'dat hoort of dat is normaal' naar huis worden gestuurd!
Of ben ik de enige die dat leest en hoor? Maar brave hebben ze dan niet gezegd wat het dan is??[/quote]
Deze houding van dealers (en andere autoverkopende bedrijven) vloeit meestal voort wanneer klanten met klachten komen welke nog onder garantie vallen. Het gaat hun dan geld kosten en DAN staan ze NIET zo te trappelen.....

Mogelijk dat de dealer in dit geval aanstuurt op hydraulische klepstoters die zich laten horen, alhoewel het geluid wat deze stoters direct na een koude start maken meestal maar een paar seconden aanhoudt....

Brave (0), 15 jaar geleden

Aan Santa,
Ik kan vertellen dat het geen hydr, klepstoters zijn, want en dat gaf je ook aan, nadat de motor gestart is het geluid gelijk weg is en dat is bij mij niet het geval, ik heb het gevoel da het geluid bij de distributie vandaan komt.
Ik heb geen vraagbaak maar zit er bij de distr. van een chrysler iets van een oliedruk gevulde distr. spanner!
Wie geeft of kan mij het juiste antwoord geven?

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Deze auto heeft wel hydraulische klepstoters en het komt vaak voor dat ze bij koude motor tikken
en het tikken verdwijnd naar mate de motor warmer wordt.
Je zou een dunnere olie kunnen proberen, bv 5W30 wat er eigenlijk ook in hoord, zodat de stoters sneller gevuld worden met olie bij een koude motor.

mvg,
Hans.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Hans heeft volledig gelijk,
Als je er geen 5w30 in hebt dan vraag je trouwens om problemen bij deze auto.
Bijna alle amerikanen van de laatste generatie hebben dit "probleem" doordat ze gebruikmaken van een rolgeleider voor de stoterstangen, lopen de stoterstangen iets zwaarder en knikkeren de stoters de eerste 5 minuten in het blok om. Sommigen zijn net diesels als ze koud zijn ! Dus het hoort zo!!

br0ns (0) PRO, 15 jaar geleden

Hmmz, dit is wel raar normaal gooien we er gewoon 10w40 er in geen probleem.

Volgens het boekje kan er 5w30 5w40 en 10w40 in en daar achterstaat dan olie soort er ingooien na aanleiding van het weer en met dit weer zou 10w40 gewoon normaal zijn. Alle Chrysler motoren lopen rouw als ze koud gestart worden.

Wanneer heb je voor het laast olie ververst en is het olie niveau wel op pijl ? Kan zijn dat de ''doops'' van de olie zijn uitgewerkt en daardoor kan de motor ook wat rauw gaan lopen.

Bij dit type motor zit geen hydrolische distiributie spanner maar een mechanische. Wanneer het de distibutie riem zou zijn zo hij ''Klapperen'' en niet gaan tikken en zal dit als hij warm is niet minder worden.

Brave (0), 15 jaar geleden

Aan brOns,
1500 km geleden hij voor de 60000 beurt geweest, dus nieuwe olie + filter, dus daar kan het niet aan liggen.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

en na de laatste oliewissel is ie beginnen te tikkeren?

Brave (0), 15 jaar geleden

Aan Merury,
Eigenlijk al eerder, begon ongeveer bij 55000 km toen is het geluid ontstaan en na de beurt al maar harder geworden, m.a.w, hoe kouder hoe harder het geluid, door deze weersomstandigheden goed te oren.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Klinkt misschien afgezaagd en makkelijk, maar het hoort er bij, dus niet te druk overmaken, wel blijven luisteren , als ie warm is en of het dan over is! 1 troost (kleine) mijn dagelijks vervoer is een chevy transsport van 2001, en die is met dit weer de eerste 5 minuten net een diesel, dan wordt het beter, en na een minuut of 10 15 is het tikken weg.

gr

Peco Power

blok5 (0), 15 jaar geleden

Brave,

Heb iets soortgelijks gehad vorig winter. Schrappend/tikkend geluid bij de distributieriem.
Na 5 minuten stopte het, omdat het warm werd.
(brOns kan je vertellen wat dat was)
De dealer heeft toen groot onderhoud uitgevoerd en er bleek een van de geleiderrollen van de riem dat te veroorzaken, niet gevraarlijk maar wel irritant. Ik hoorde dat alleen als het rond 0 graden was of gevroren had. Zomers niets te horen. Maar toen had die Neon (2000 bj) al 125.000 km op zitten. Was een duur grapje...
Maar jij hoort meer tikken dan schrapen toch?

Tikkend geluid hoor ik niet meer, misschien een beetje zwaarder geluid (als een diesel motor) als die koud is.

Ik zou zeggen, neem dat geluid op en stuur het naar iemand van ons toe. Dan kan ik je zeggen of het zelfde probleem is wat ik gehad heb.
Anders blijven we gissen.

br0ns (0) PRO, 15 jaar geleden

Yo,

Heb het geluidsfragment beluisterd maar ik hoor niets raars. Dus niets om je zorgen over te maken.

Groetjes Sylvester

Brave (0), 15 jaar geleden

Wederom een afspraak met mijn dealer gemaakt.
Ik heb de chef monteur het geluidsfragment laten horen, en vermoed dat het de klep stoters zijn.
Ik heb hierop gereageerd en zij dat het geluid bij de distributie vandaan komt.
Vrijdag hoor ik meer.

Brave (0), 15 jaar geleden

Resultaat bij de dealer, klep stoters.
Gesproken over de olie, de dealer waar ik kom gebruikt het merk ELF, 10W40.
Gesproken over Kroon olie, ook goede olie werd mij verteld, wat ga ik doen, op advies van de dealer een reiniger gebruiken (pro tec - engine flusch, 375ml ), 15 min stationair laten draaien oude olie aftappen filter vervangen en op advies van diverse personen de juiste voorgeschreven olie 5W30 van Kroon verversen, hopelijk is het geklepper verholpen. Wordt vervolgt.

Brave (0), 15 jaar geleden

Resultaat, het geluid is het zelfde gebleven.
Ik zal het geluid tijdens de koude start moeten vermijden door de radio maar iets harder te zetten.
Als iemand het zelfde geluid heeft is dat de remedie, muziek harder zetten tijdens starten!

Mag op gereageerd worden!

Brave (0), 15 jaar geleden

Al tikkend door het leven maar gelukkig van korte duur.

Morgenochtend ga ik naar een revisie bedrijf, dit bedrijf KAN mij vertellen uit ervaring of het een hydr.klepstoter is of een kantelde zuiger is.

Brave

Brave (0), 15 jaar geleden

Conclusie van het revisiebedrijf; KANTELDE ZUIGER, ik kan nu zeggen dat de diagnose van de dealer niet juist was, zelf had ik ook een andere mening.
Ik ben blij met deze diagnose en wil hiermee xxx motoren in Apeldoorn bedanken.

Brave

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Irritant geluid bij de start, geconstateerd, dat dit een kantelde zuiger is, kan je hiermee door rijden of is er nog redding d.m.v een toevoeging!!


Brave


[color=green]>Dit bericht is door de moderator in het juiste topic geplaatst.<[/color]

paulmichiel (0) PRO, 15 jaar geleden

Gewoon doorrijden, ploft hij dan ploft hij maar dat kan heeeeel lang duren. Vervang aub niet de motor want dat kost je ca 4x de waarde van de auto -:))

Bij dit soort auto's gewoon rijden, af en toe onderhoud en voor de rest rijden..... Stoor je aub niet aan alles want ze willen gaarne een bijgeluidje / piepje / rammeltje geven.

Heb voor de zaak in diverse Neons gereden, allemaal wel een rammel etc. maar ik heb er nooit mee stilgestaan. Helaas zijn het vrijwel altijd 'wegwerpautos's, is er iets serieus aan stuk dan overschrijdt de reparatie de dagwaarde.

Groet,
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.