Ik heb een Chrysler Voyager 2.5 turbo diesel van 1992 die prima rijd alleen heeft hij het volgende probleem, de oliedruk valt weg bij stationiar draaien van de motor volgens het dashbord metertje en tijdens het rijden is het goed.. En er zit wat olie in het koelwater tankje.. Wat kan dit zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koppakking lekje, warmtewisselaar lekje, verkeerde gat met olie gevuld.
Veroorzaakt nog niet de lage oliedruk. Meter valt weg bij stationair, maar gaat dan ook de oliedruk lamp branden?
Ik zou voor de zekerheid de oliedruk even meten met een analoge meter.
Bij elkaar opgeteld zou ik zeggen, er komt een revisie aan. Hoeveel kilometer heeft de motor gelopen?
Er gaat geen lampje branden en de motor is 50.000 km geleden gereviceerd. De motor heeft ook geen onderdruk of harde waterslangen en dus ook geen koelwater verlies.
14 jaar
Hoeveel geeft de meter dan aan als oliedruk bij stationair ? Het is normaal dat de druk vermindert bij stationair toerental. Vandaar dat het ook af te raden is de motor heel zwaar te belasten bij laag toerental.
Er moet natuurlijk wel wat druk overblijven. Als je dit op het metertje niet goed kan zijn, is meten met een externe drukmeter een goed idee.
Als de druk echt te laag is wijst dit op een versleten pomp of versleten lagers (krukas- en/of drijfstang-lagers).
Is het probleem plots gekomen of geleidelijk verslechterd ? Is er verschil in gedrag tussen koude en warme motor ?
Kontroleer zeker ook of er geen water bij de olie zit (waarschijnlijk niet als er geen waterverlies is). Dit maakt de olie dunner en dus minder druk.
Eventueel kan als tijdelijke noodoplossing iets dikkere olie gebruikt worden.
14 jaar
Sinds wanneer zie je dat beetje olie in het koelwater? Misschien wat gemengd bij de revisie?
Aftappen, doorspoelen en nieuwe koelvloeistof erin en in de gaten houden.
Oliedruk analoog meten en dan kijken of je metertje wel goed heeft aangegeven. Sensor, bedrading of metertje kapot.
Of toch een olie lekje in b.v. de warmtewisselaar en je meter geeft aan wat er gebeurt.
koud geeft hij voorbij het middelste streepje en warm het onderste streepje aan dit is bij stationair draaien.Het probleem is ineens gekomen en er zijn geen gekke dingen gebeurt die dit veroorzaakt kunnen hebben. En hij rijd ook niet anders dan normaal.. De olie is mooi schoon geen koelwater sporen..
Ik zal de oliedruk met een externe meter laten mete en kijken wat dit me brengt.. Zijn er ook nog andere manieren om er achter te komen?(de auto aan een computer hangen ofzo)
14 jaar
Ik denk niet dat je veel met een computer kunt zien aan een diesel van 1992. Dat zal wel helemaal niets, dan wel vrijwel niets zijn.
Merkwaardig dat dit plots is gekomen. Toch niet na een onderhoud ? Is er wel de juiste olie in ? Of heeft men een dunnere Longlife gebruikt ?
Wat ik zou doen : meten met externe meter. Indien niet goed : olie verversen en terug meten.
En als je het niet vindt, zou ik eens proberen er een 20W-50 in te doen. Tenslotte is de auto al wat ouder en dit zijn geen diesels waar je 500.000 km mee haalt. Het is niet zo erg dat er stationair minder druk is, als de druk maar snel genoeg opbouwt bij hogere toeren.
14 jaar
Bedankt mensen ik zal de dingen die jullie zeggen proberen en hou jullie op de hoogte..
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Grand Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar