Gisteren viel de auto plots uit, zonder schokken of stoten. Vorige maand waren er problemen bij de technische keuring wegens een te hoge lambda waarde.
Na wat gissen en meten hebben we de bobine uitgebouwd, deze heeft aan de laagspanningszijde nog een verbinding tussen de pennen. Met de multimeter aan de hoogspanningszijde kan ik nergens (massa) een verbinding meten. Waarschijnlijk is de bobine overleden, kan iemand dit bevestigen? Klopt het dat als je meet tussen de pen van de bobine (pen bougie aan de andere kant...) en massa dat je daartussen een verbinding moet hebben?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het testen van een bobine lukt niet met de ohm meter. Je weet niet hoe groot de weerstand moet zijn...Als de bobine defect is is er meestal een lek in de isolatie..
Het beste kun je controleren of de aangesloten bobine, tijdens het starten een vonk kan trekken van ongeveer 7 mm.
Denk erom, niet starten als de spanning langs de isolatie van de bobine moet springen. Hierdoor ontstaat schade.
De ecu zorgt dat bij draaiende/startende motor op een laagspanning aansluiting de accuspanning of de massa staat ..
De bdp gever en/of de nokkenas sensor geeft de ecu informatie over de positie van de krukas.
De ecu rekent aan de hand van die (en nog meer) informatie uit wanneer de bobine op de andere aansluiting bekrachtigd wordt. Waardoor de vonk wordt geproduceerd..
Het betreft een capacitieve ontsteking. De bekrachtiging duurt heel kort, Met behulp van een transistor en een condensator wordt het benodigde vermogen geproduceerd.
Ook daar kan iets mee mis zijn.
Als er geen vonk is zou ik eerst de krukas sensor controleren
Is er dan geen enkele manier om de bobine te testen? Enkel uitwisselen met een goede geeft uitsluitsel of de bobine nog goed werkt?
11 jaar
Volgens mij is de eenvoudigste methode om een bobine te testen : 1 bougiekabel van de bougie losmaken, dan ofwel de bougie uitdraaien of een reservebougie in de bougiekap plaatsen , er voor zorgen dat de draadkant van de bougie massa raakt en dan starten en kijken of er vonken overspringen. Maar als er ontstekingsproblemen zijn , zal daar bij het uitlezen van de computer wel iets moeten van blijken aan de hand van de foutcode(s).
Opgepast bij deze testmethode, bij inwendige overslag van de bobijn kan de bougie toch vonken omdat de overslagspanning bij losse bougie kleiner is dan bij bougie onder druk en daardoor de doorslagspanning van de (defecte) isolatie van de bobijn niet bereikt wordt.
11 jaar
Met behulp van een zg scope..kun je het gedrag van de bobine zien. ook het signaal uit de ecu is ermee te lezen...
Omdat de cilinder onder druk staat tijdens de vonk is de spanning nodig om te vonken veel hoger dan gewoon in de buitenlucht. door de afstand tussen de electroden 5 a 10 keer keer zo groot te maken, benader je werkelijkheid een beetje...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Stratus of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar