Hallo Ik ben bezig de koppelingsplaten te vervangen van mijn ramvan (voyager) .
Ik krijg de kogel van de draagarm met geen mogelijkheid los.
In de manual van haines staat het wel beschreven maar zo zit het bij mij niet.
Ik trek zowat de kogel uit elkaar maar het conische deel krijg ik niet los.
Wat doe ik verkeerd of heb ik een speciale trekker nodig?
Gr Remon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De kogel zit in een oog of met klembout? als je met een flinke hamer nu eens tegen de zijkant van dit oog slaat schiet de fuseekogel meestal wel los.
De kogel zit deze vast met alleen een moer op de fuseekogel of zit deze vast met een klembout.
Ingeval van moer volstaat een flinke klap
Ingeval van klembout ,bout verwijderen in de spleet een dunne beitel slaan en de fuseekogel verwijderen.
De kogel zit vast met een moer ik heb de moer los en alles met kruipolie ingespoten en met een klein koevoetje geprobeerd los te krijgen.
Ook heb ik zoals je beschrijft met een hamer tegen de zijkant getikt maar er komt geen beweging in.
de kogel van de stuurstang heb ik wel los deze zat ook erg vast.
12 jaar
Tikken helpt niet gewoon met een flinke hamer / moker een paar goede klappen verkopen.
De draagarm staat toch niet onder spanning zodat het lijkt dat hij er niet uit wil.
Stabilisatorstang /vering/reactiestang enz.
Ik heb de kogel los eerst een paar flinke klappen gegeven maar kwam niet los.
met een klein brandertje het alu huis warm gemaakt en met een grote koevoet ertussen schoot hij los.
De kogel moet ik nu wel vervangen die heb ik teveel beschadigd.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
12 jaar
Succes verder
Door het klappen met de hamer loop je wel risico meer onderdelen stuk of krom te slaan. Er is een speciale trekker voor. Bij Chrysler kost hij 80 piek maar bij een gemiddelde gereedschapgroothandel vind je ook een exemplaar van twee tientjes waaraan je veel plezier beleeft voor andere klussen ook. Scheelt een hoop frustratie en kosten agv grof geweld.
12 jaar
In zekere zin ben ik het met je eens, maar als je een beetje kennis van zaken hebt is dit best zonder gevolgen uit tevoeren.
Voor de meeste mensen die zelf een reparatie uitvoeren is het beperken van kosten een insteek .
Je hebt er natuurlijk altijd gevallen tussen zitten die denken dat ze het wel zelf kunnen maar dat het dan al ze klaar zijn meer gekost heeft aan gevolgschade.(remon dit is niet persoonlijk bedoelt)
Maar inderdaad zonder goed gereedschap wordt het gepruts.
Het forum zit redelijk vol met mensen die iets zelf willen proberen, als ze dan eerst een vermogen? aan gereedschap uit moeten geven is de lol er al af vandaar af en toe een alternatieve benadering.
Ach, mijn ervaring is dat je met een beetje logisch nadenken ook tot uitstekende gereedschapoplossingen kunt komen. Je moet je bijvoorbeeld afvragen hoeveel keer je gereedschap gebruikt als particulier. Heb je het dagelijks nodig, dan moet je topkwaliteit hebben. Voor incidenteel gebruik is een keuze daaronder ook voldoende. Dat scheelt vaak enorm terwijl je wel geholpen bent. Even tijd investeren in het zoeken op internet kan flink schelen in de portemonnee en dan bedoel ik niet dat je alleen gereedschap vindt dat van pisbakkenstaal gemaakt is. Het verschil tussen een specifiek stuk gereedschap voorgeschreven door de fabrikant en een passend algemeen alternatief is vaak groot.
quaerite et invenietis; zoekt en gij zult vinden........
12 jaar
luctor et emergo ik worstel en knoei verder of zoiets.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar