close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler New Yorker: Gebonk & getik, krukas?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6 24V 3.5i

Goedendag,

Ik ben sinds een jaar in het bezit van een Chrysler New Yorker uit 1997.
Er staat op dit moment 203k op de teller, en aan de problemen die ik aan de motor heb, lijkt hij z'n einde te naderen.
Althans, dat denk ik.

Aangezien ik slecht ben in het vertellen van problemen heb ik een filmpje gemaakt, waarmee het een & ander duidelijk wordt.
Uiteraard kan ik hem naar de garage brengen, maar ik zou graag eerst willen weten wat het zou kunnen zijn, en als ik het zelf kan oplossen, doe ik dat graag zelf.

Een korte toelichting:

Zodra ik de motor koud start, lijkt er nog niets aan de hand.
Maar zodra de motor een beetje op temperatuur komt (Wat trouwens ook heel snel gebeurd), beginnen de geluiden.

Eerst begint het stuur lichtjes te trillen, dit wordt gevolgd door een onregelmatig tikkend geluid vanuit de bodem (Ik denk uitlaat tegen bodem).
Heb dus het idee dat de motor/auto trilt, hierna, ineens uit het niets volgt er gebonk, dit is duidelijk hoorbaar zodra je in de auto zit.
Het gebonk lijkt vanuit de rechterkant te komen.
Dit gebeurd alleen wanneer de motor warm is.

Ook heb ik het idee dat de motor warmer wordt, dan dat hij aangeeft.
Zo komt er na het wassen niet alleen rook uit me uitlaat, maar ook uit me grill en slaat de fan gigantisch vaak aan.
Tevens is het onmogelijk om langer dan 10seconde boven de motor te hangen.
Dit is puur mijn ervaring, en heeft wellicht iets te maken met bovenstaande.
Meter geeft gewoon netjes 80/90 graden aan.

Tevens hangt er met warm weer duidelijk een benzinelucht in & rond de auto, ik heb geprobeerd dit te lokaliseren, en die lucht lijkt uit de zelfde rechterbovenhoek te komen als waar het getik vandaan komt, onder de motorkap.

En tot overmaat van ramp zag ik ook nog dat er wat speling op de krukas/vliegwiel zat.
Kortom, is deze motor zo goed als overleden of lijkt het veel problemen, maar worden deze veroorzaakt door één probleem?

Wel moet ik erbij vermelden dat ik aan de prestatie van de motor niets merk, hij reageert prima, en power zit er absoluut nog gewoon in.
Ook het schakelen (automaat) gaat heerlijk soepel.

Zoals afgesproken, een youtube filmpje bijgevoegd.



[yt]http://www.youtube.com/watch?v=j5OyEMDsD...[/yt]


[url=http://img46.imageshack.us/i/chryslernew...][img]http://img46.imageshack.us/img46/4868/ch...[/img][/url]

Geplaatst door

Rico4610 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hey,

Ik heb je verhaal zitten lezen en het lijkt er op dat het een uitlaatspruitstukpakking lek is of het spruitstuk zelf wat gescheurt is ivm het tikken. Controleer dit eens. (verklaart ook de rare luchtjes)

Ja de krukaspoeli beweegt wel wat veel. Piept je multie riem bij zware belasting ? Kan ook gewoon zijn dat de Fulcanisatie stuk is van je poeli.

Greetz br0ns

br0ns 0
badge

14 jaar

[quote=br0ns]Hey,

Ik heb je verhaal zitten lezen en het lijkt er op dat het een uitlaatspruitstukpakking lek is of het spruitstuk zelf wat gescheurt is ivm het tikken. Controleer dit eens. (verklaart ook de rare luchtjes)

Ja de krukaspoeli beweegt wel wat veel. Piept je multie riem bij zware belasting ? Kan ook gewoon zijn dat de Fulcanisatie stuk is van je poeli.

Greetz br0ns[/quote]
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik zal morgen proberen de spruitstukken na te lopen.
Uitlaatspruitstukpakking kan ik het beste controleren door me uitlaat af te dekken?

Verder heb ik niet het idee dat me multiriemen piepen bij zware belasting, wel piepen me riemen bij koud of vochtig weer.

Rico4610 0

14 jaar

Rico4610,

Op de plek waar het getik en de benzine lucht vandaan komt zitten volgens mij geen draaiende delen, dus is het misschien wat br0nz zegt. Wat vaak voorkomt is een scheur in de rubber benzineleiding. Stukje inkorten (of beter: vervangen) zou het dan moeten doen.

Het schrapende geluid tussen 0:38 - 0:44 bij het loslaten van het gas lijkt op het geluid dat ik had en bleek de waterpomp te zijn en is uiteindelijk vervangen samen met de distributieriem waar hij door aangedreven wordt (3.0 V6, geen New Yorker). Weet niet hoe die bij jou aangedreven wordt. Maar misschien ligt het wel aan het microfoontje van de camera. Later in het filmpje hoor ik het overigens ook niet meer.

Poelie wankelt inderdaad wel wat en kan ook voor het kloppende geluid zorgen dat je binnen hoort (klinkt misschien wel door).

Gr,
Jvr

jvr 0

14 jaar

Bedankt voor de reacties.
Ik heb vandaag (in het donker) nog even goed alles bekeken, en ben schrikbarende dingen tegen gekomen:

- De leiding die vanuit me (volgens mij) benzinefilter naar me injectie loopt is totaal weggerot en er zijn een hoop gaten zichtbaar.
Zodoende heb ik ook benzine gevonden op de achterkant van me motorblok (Wat tevens levensgevaarlijk is)
Dit heb ik eigenlijk nooit kunnen constateren omdat deze buis achter me motorblok loopt en daar moeilijk bij te komen is.

- Naast benzine blijkt me blok ook olie te lekken, zo zit er verse olie aan me carterpan.

- En als dat nog niet genoeg is, heb ik kleine metaaldeeltjes in me olie gezien.
Ik lees op internet dat dit wel eens normaal kan zijn, en dat het puur slijtage is, maar iets zegt me dat dit ook een zuiger of zuigerwand kan zijn?

Ik denk dat dit allen wel eens kan verklaren waarom me motor niet zo netjes loopt.
Morgen wil ik eens alles gaan schoonspuiten om te kijken of dat daadwerkelijk verse olie is, maar gezien de conditie van de motor zal dit wel eens zo kunnen zijn.
Ik zal morgen ook wat foto's posten.


Ondertussen ga ik een nachtje slapen, en bedenken wat het beste is...

Rico4610 0

14 jaar

Oké,

Gister langs de garage geweest en even een duidelijke analyse laten maken van wat er precies aan de hand is, het volgende:

- Benzinetoevoer naar de injectie is lek (Verklaart benzinelucht)
- Poelie is versleten, en dient vervangen te worden, dit samen met de multiriemen die er aan vast zitten
- Het geratel/getik wat je hoort is inderdaad de waterpomp, deze dient samen met de distributieriem vervangen te worden.
- Dop van de carterpan lekt
- Motor dient beter afgesteld te worden

Het gebonk kunnen ze niet echt goed verklaren, maar dit zou zowel de poelie, als de waterpomp, als de injectie kunnen zijn...
Dus dat is met bovenstaande reparaties hoogstwaarschijnlijk ook verholpen.

Verder is een grote beurt wel aan te raden.

Hangt een kostenplaatje aan van een ruime 2.000euro, maar ik denk bij deze opgelost :)

Wil jullie toch bedanken voor de reacties, want had de monteur dingen opgenoemd die hier niet waren genoemd, had ik hem toch in twijfel getrokken.

Rico4610 0

14 jaar

Rico4610,

Poelie en waterpomp zullen de grootste uitgaven zijn (waterpomp, distibutie, ed. kostte mij rond 800,-), de rest is relatief makkelijk te verhelpen.
Als hij het verder nog waard is valt er nog wel meer uit te halen dan 203k. Weet niet wanneer dit voor het laatst gedaan is maar als hij toch in de garage staat is het misschien raadzaam om meteen de transmmissieolie en filter mee te laten vervangen. Goede olie (van mopar!) is wel belangrijk voor veel Chrysler automaten.

Mvg,
Jvr

jvr 0

14 jaar

zelf heb ik New Yorker U9 1996
Na het vervangen van de snaren en distributieriem was na de proefrit de ontsteking weggevallen, later bleek dat de censor van de krukas was uitgevallen en of de bedrading beschadigd

liabell 0

13 jaar

Heb Crysler New Yorker 1996 , lekt olie wat is de optie om daar een eind aan te maken?

liabell 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler New Yorker of stel zelf een nieuwe vraag.