close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler Voyager: Koppeling stuk of afstellen?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4i DOHC

Als ik de koppeling laat opkomen, hoe langzaam ook, dan grijpt deze op het laatst te snel aan. Het is niet veel, maar genoeg om irritant te zijn bij gewoon rijden. Het is net alsof ik de koppeling op driekwart ineens loslaat en hij dan volledig aangrijpt.

Is hier iets aan te doen door wat af te stellen? Er schijnt een auto-adjuster op te zitten waar je volgens de workshop manual nooit iets aan hoeft te doen...

Of is dit een symptoom van een ernstiger probleem?

Geplaatst door

raphidae (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Omdat niemand reageert doe ik een poging. het lijkt erop dat de koppeling op zijn einde loopt. Op de plaats waar de hevel welke tegen het druklager moet gaan drukken de versnellingsbak ingaat kun je zijn stand zien. Laat iemand de pedaal een paar keer indrukken en loslaten. De hevel moet de koppeling gaan bedienen voordat hij de middenstand om het scharnierpunt heeft bereikt. Als dat niet het geval is kan het zijn dat de hevel krom is.. Om dat te herstellen moet de bak verwijderd worden. Als dan blijkt dat de hevel niet verbogen of gescheurd is moet de drukgroep vervangen worden.

Als die hevel krom is, kan ik het probleem dan niet (tijdelijk) verhelpen door de kabel korter te maken?

raphidae 0

13 jaar

Neen, heeft geen zin. de werking wordt daar niet anders door. Ik denk echt dat de koppeling aan vervanging toe is. Als je de kabel korter maakt kun je hem verder intrappen, en dat kan de genadeslag voor de diafragmaveer in de drukgroep betekenen.

Jammer, maar bedankt voor de informatie :) Ga me maar eens inlezen over hoe je die rommel vervangt.

raphidae 0

13 jaar

Nou, het is nog steeds hetzelfde, het is dus niet erger geworden sinds 2011.

Ik had besloten om 'em maar op te rijden en dan verder te kijken, maar het is nooit slechter geworden. Ik vermoed dat het de zelfsteller in de kabel is, en die is volgens Chrysler niet te resetten, alleen als geheel te vervangen.

Dat doe ik misschien wel als ik er een keer wat anders aan moet doen.

raphidae 0

11 jaar

ik heb niet gemeld dat bv plaatselijk zwaar gaan van de koppelingsplaat op de priceas, plaatselijk zwaar gaan van het druklager of zwaar gaan van de overbrenging er ook voor kan zorgren dat het moment van aangrijpen slecht te doceren is.
overigens soms wordt er jaren mee doorgereden, maar ook kan de diafragma veer breken met als gevolg dat de koppeling (behoorlijk) gaat slippen. Maar daarmee kom je wel thuis als je niet door de bergen hoeft te rijden.

OK, is daar wat aan de doen zonder de boel eronderuit te halen? Ik wil zoveel mogelijk voorkomen dat ik de koppeling open moet gaan maken. Ik geloof dat de hele motor er voor uit moet.

En als het dan toch open ligt dan vervang ik natuurlijk meteen alles. Wat ik ook nog moet doen is de olie in de versnellingsbak vervangen, daar kwam ik de vorige keer niet aan toe, zou dat kunnen helpen?

Overigens is het moment van aangrijpen wel consistent. Met één uitzondering: vorigjaar een stuk naar Duitsland gereden, op een gegeven moment stond ik stil en (door klompen aan) had ik niet door dat de koppeling niet helemaal ontkoppeld was. Op een gegeven moment rook ik de verbrande lucht van de koppeling. Hierna heeft ie een week perfect gekoppeld, maar het kwam helaas weer terug.

Het leek me niet zo'n goed idee om het te herhalen, maar misschien helpt dat met het pin-pointen van wat het is.

raphidae 0

11 jaar

Versnellingsbakolie verversen heeft geen effect op de koppeling.
Ik denk dat de koppeling vervangen de enige oplossing is.

.

De kwaliteit van het frictie materiaal op de koppelingsplaat heeft ook invloed op het soepel aangrijpen( bv motor of versnellingsbak olie erop). ook daarvoor moet debak eraf... je verhaal geeft eigenlijk aan dat de drukgroep en de bediening niet de oorzaak zijn. De koppeling zal door het euvel niet eerder versleten zijn (denk ik) [quote=raphidae]OK, is daar wat aan de doen zonder de boel eronderuit te halen? Ik wil zoveel mogelijk voorkomen dat ik de koppeling open moet gaan maken. Ik geloof dat de hele motor er voor uit moet.

En als het dan toch open ligt dan vervang ik natuurlijk meteen alles. Wat ik ook nog moet doen is de olie in de versnellingsbak vervangen, daar kwam ik de vorige keer niet aan toe, zou dat kunnen helpen?

Overigens is het moment van aangrijpen wel consistent. Met één uitzondering: vorigjaar een stuk naar Duitsland gereden, op een gegeven moment stond ik stil en (door klompen aan) had ik niet door dat de koppeling niet helemaal ontkoppeld was. Op een gegeven moment rook ik de verbrande lucht van de koppeling. Hierna heeft ie een week perfect gekoppeld, maar het kwam helaas weer terug.

Het leek me niet zo'n goed idee om het te herhalen, maar misschien helpt dat met het pin-pointen van wat het is.[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.