close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Chrysler Voyager: Lekstroom

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8CRD

Mijn accu loopt geregeld binnen enkele dagen leeg.

Als ik de zekering gemarkeerd "HZD" trek lijkt de lekstroom weer naar aanvaardbare waarden te gaan. Ik kom er alleen niet achter wat er allemaal achter die zekering zit.

Soms bij het starten gaan de metertjes in de volle uitslag en slaan dan weer terug naar 0 en pas enkele seconden later gaan alle dashboard lampjes branden (en weer normaal uit).
Soms doet het dashboard 'normaal' en branden eerst alle lampjes bij het starten en gaan dan weer normaal uit.

Iemand suggesties?

Geplaatst door

allebei (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ronald,

Hoeveel stroom lekt er? Sommige zeggen dat het minder dan 40mA moet zijn, zelf vind ik alles onder de 80mA acceptabel omdat ik elke rij. De hoeveelheid "lekkage" ligt aan de hoeveelheid gebruikers die in rust nog actief zijn. Hoe hoog deze "mag" zijn ligt aan hoe vaak de auto gebruikt wordt (dus hoelang de accu tussentijds wordt bijgeladen).

Wacht na het op slot doen van de auto nog wel even een minuut zodat alle lichten uit zijn en de startonderbreker / alarm in werking zijn.

Controleer ook even of er geen metalen delen de accu beschadigd hebben (de accubeugel heeft in mijn geval wel eens voor lekkage gezorgd, kostte een nieuwe accu). De HZD zekering lijkt mij voor de alarmlichten (hazard) en zullen aangezet worden bij het vergrendelen en ontgrendelen van de auto. Blijft de lekstroom aanwezig als de lichten weer uit zijn gegaan na het vergrendelen?

Er wordt ook gesproken over de remlichten:
http://www.fixya.com/cars/t19660241-curr...

Is het contactslot en de sleutel in orde, blijft het contact niet per ongeluk in de acc-stand staan?
http://www.justanswer.com/chrysler/2lbyy...

jvr 0

9 jaar

@JVR

Over de IOD-zekering trekt de auto iets van 0,4Amp (de eerste minuten, zal daarna wel minder worden), echter over de HZC-zekering nog eens 0,7-0,8Amp.

Het is mij onduidelijk wat er allemaal achter de HZD-zekering zit. Ik lees met regelmaat dat de vertraging van het interieur-licht hier de boosdoener zou kunnen zijn. Dat ding zou warm worden/zijn. Dit moet iets van een relais zijn, maar waar zit dat ding? De relais in de zekering-box hebben geen van allen een markering 'interior' light.
Het instructieboekje is hier ook niet erg duidelijk over.

Het contactslot lijkt goed te zijn. De sleutel is niet te verwijderen in de ACC-stand. Je 2e link spreekt over de Body Control Module (BCM) die niet in slaapstand gaat en blijkbaar te herprogrammeren is. Het is me niet helemaal duidelijk wat die BCM nu precies doet.

Ik zal nog even zoeken op corrosie onder de fuse-box, maar zo op het eerste gezicht ziet dat er allemaal clean uit.

allebei 0

9 jaar

Nee, er was toen 1 reactie over het contactslot. Dat was niet het probleem.
Ik heb een nieuwe accu gekocht en toen hield ie het langer vol. Echter na enkele weken weer last van het probleem. Accu toen teruggestuurd en de oude in afwachting van een nieuwe weer gemonteerd.
2 Maanden terug weer nieuwe accu gekregen en gemonteerd. Probleem bleef.
Naar accu/startmotor/dynamo-specialist gegaan en dynamo laten doormeten omdat vermoeden was dat deze onvoldoende de accu oplaadde. Duurdere accu op proef gemonteerd. 2 weken uitgeprobeerd en na 4-5 dagen stilstand is de accu weer leeg.
Dus nu weer terug bij de vorige accu.

Verbruikers doorgemeten en er blijkt veel stroom te lopen door de IOD en HZD zekeringen. IOD zal wel minder worden na enkele minuten echter HZD-zekering trekt 0,7A. Geen idee wat daar achter zit aan verbruikers.

allebei 0

9 jaar

De BCM regelt diverse aansturingen in de auto, zoals airco, cv, alarm, enz. Zoals de ECM voor de motor is (engine) en de TCM voor de automaat (transmission). Meer info:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Body_Con...

Ik weet niet wat voor radio je hebt, maar oudere navigatie systemen blijven soms wel eens aan staan na het afzetten van het contact en ontladen zo de accu. Haal deze eens een weekje los om te proberen. Zorg wel dat je de radio code hebt als je hem weer aan wilt zetten.

jvr 0

9 jaar

Radio is gewoon een simpel ding met een CD-speler, geen navigatie.
Ik heb gemeten en er loopt geen stroom naar de radio.

allebei 0

9 jaar

Is de auto al uitgelezen door een garage/dealer en welke storingen kwamen hierbij naar voren?

jvr 0

9 jaar

Is begin dit jaar uitgelezen (toen had ik hetzelfde probleem al), maar daar kwam toen niets uit.
Misschien moet ik het nog eens laten doen.
Ronald

allebei 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler Voyager of stel zelf een nieuwe vraag.